GSP SPECIAL  »  PUBLICITATE  »  

Festivalul Enescu 2019, probabil cea mai bună ediție de până acum

Articol de GSP - Publicat luni, 25 februarie 2019 15:50

Pe 6 martie se pun în vânzare biletele pentru ediția 2019 a Festivalului Internațional George Enescu, în rețeaua Eventim, pe www.eventim.ro, precum și pe site-ul festivalului. Descoperiți ce pot asculta iubitorii de muzică clasică în această ediție a festivalului, noutăți și concerte cu tradiție.

 

Text de Cristina Enescu

Ne despart „doar” șapte luni de o nouă ediție a celui mai celebru, apreciat și complex festival de muzică clasică din România, și totodată unul dintre cele mai importante din lume. Anul acesta, Festivalul Internațional George Enescu aduce nu doar serii de concerte deja binecunoscute publicului de la edițiile precedente, ci și (ca în fiecare an, de altfel) numeroase concerte și evenimente inedite, menite să atragă un public tot mai larg spre magia și frumusețea Festivalului și a muzicii clasice.

2019, o ediție cu tradiție dar și mult „aer proaspăt”

Publicul fidel al Festivalului va regăsi și anul acesta seria de concerte Mari orchestre ale lumii, care include nume dintre cele mai „nobile” ale muzicii clasice actuale, precum Berliner Philharmoniker, Royal Concertgebouw Orchestra, London Symphony Orchestra, Orchestre National de France, Staatskapelle Dresden, St. Petersburg Symphony Orchestra). În această secțiune se va regăsi și multă muzică de Enescu, inclusiv o premieră: pentru prima dată în istoria Festivalului se va cânta de două ori Simfonia a III-a a lui George Enescu (în interpretarea orchestrei radio din Berlin dar și a orchestrei și corului Maggio Musicale Fiorentino).

De asemenea vor continua seriile Concertele de la miezul nopții (rpogramate de la ora 22:30, de joi până duminică; aici vor fi prezente în mod particular câteva opere interpretate în premieră în România, în special din creația barocă), Recitalurile și muzica de cameră de la Ateneu (la care vor fi prezente nume mari precum soprana Diana Damrau, tenorul RolandoVillazon, mezzosoprana Joyce DiDonato, violoniștii David Grimal și Julia Fischer, printre mulți alții) și Muzica Secolului XXI, cu artiști și orchestre dintre cele mai renumite la nivel internațional, unii dintre ei revenind în Festival ca urmare a prestațiilor admirabile din edițiile precedente, alții aflați pentru prima dată în Festival sau în România. Nu va lipsi nici seria concertelor de la Sala Mică a Palatului, care se bazează în general pe muzica de cameră semnată de George Enescu și contemporani ai săi precum Prokofiev sau Rahmaninov.

enescu2

Dirijorul Vladimir Jurowski

 

Festivalul de anul acesta va continua viziunea directorului său artistic,Vladimir Jurovski. Una dintre noutățile aduse de el încă de la ediția precedentă (prima din cele trei sub directoratul său) este includerea unui număr mai mare de lucrări de muzică contemporană, dar și seria Muzica Secolului XXI, în care sunt prezentate lucrări ale unor compozitori în viață, mulți dintre ei participând chiar la concertele respective. Ulterior concertelor, și anul acesta se va organiza un Forum al Compozitorilor, unde compozitorii își vor prezenta creațiile și ideile. Acest forum a creației muzicale contemporane creează oportunitatea unui dialog extrem de interesant între unii dintre cei mai valoroși compozitori contemporani celebri, care colaborează cu mari orchestre ale lumii, dar și numeroși tineri compozitori la început de drum.

Pentru cei care iubesc muzica de operă, Festivalul va include o selecție și mai largă de muzică de operă, anume vor fi prezentate 14 opere dintre care 6 cu proiecții, câteva la Sala Mare a Palatului iar altele, pentru prima dată, la Ateneu.

 

O deschidere și mai activă spre publicul larg din țară și din străinătate

Diferitele serii de concerte din Festival sunt interesante și atractive atât pentru publicul cât și pentru cei care vin poate pentru prima dată la Festival, așadarFestivalul include cu siguranță câte ceva pentru toate gusturile și experiențele muzicale. Publicul poate alege dintr-o gamă variată de concerte, toate de înaltă calitate: serile de recitaluri, opera în concert, seria de muzică contemporană (prin care sperăm că publicul se va apropia de acest gen de muzică ce încă îi sperie pe unii ascultători).

 enescu3

Concertele și evenimentele acestei ediții vor continua efortul celei precedente de a veni în întâmpinarea publicului mult dincolo de sălile de concerte din București, spre persoane care poate doar au auzit despre acest eveniment dar nu au gustat încă din magia lui, dar și spre cei care au încă impresia eronată că muzica clasică este în mare măsură inaccesibilă publicului larg. În acest sens vor fi organizate atât concerte în diferite locuri din București și din țară, dar și evenimente în parteneriat cu alte instituții culturale precum Opera Comică pentru Copii sau Muzeul de Artă al Municipiului București. În plus, va exista și un concurs de artă plastică având ca temă muzica lui George Enescu

Festivalul de anul acesta continuă și o idee apărută în cadrul Concursului George Enescu, anume de a adresa invitația către muzica clasică și generației tinere. „În multe țări occidentale sălile de concerte clasice au devenit preponderent ‘albe’, în sensul că publicul este preponderent unul în vârstă . La noi, din fericire, inclusiv grație acestui festival, au fost atrași foarte mulți tineri spre muzica clasică, mulți elevi, studenți, tineri angajați în mediul corporatist. Acest efort va continua și la ediția de anul acesta a Festivalului, care urmărește în continuare să își deschidă programul către toate gusturile printr-o varietate mare de experiențe muzicale, de la orchestre și artiști dintre cei mai renumiți la genuri muzicale diverse, barocă, Mozart, muzică clasică contemporană, muzică de operă, de cameră”, povestește Mihai Constantinescu, directorul executiv al Festivalului.

enescu4 

Mozart intensiv, concerte în străinătate și alte surprize

Printre evenimentele ineditede anul acesta se va număra „Mozart Week in Residence”, un proiect al celebrului festival Salzburg Mozart Week (cel mai important festival mozartian)coordonat de carismaticul tenor mexican RolandoVillazon, care din 2017 deține funcția de director artistic al festivalului.Villazonare de mulți ani o apropiere specială față de universul lui Mozart, iar proiectul „Mozart Week in Residence” se anunță o experiență extrem de interesantă. Vor fi organizate și evenimente conexe concertelor acestei serii, precum o expoziție cu scrisori dintre Mozart și tatăl său sau viori care au aparținut compozitorului.RolandoVillazon va susține și un recital în afara săptămânii Mozart.

O altă premieră este faptul că în vor fi organizate concerte nu numai în București și în câteva alte orașe din țară (Bacău, Cluj, Sibiu, Iași, Timișoara, Târgu Mureș și Târgoviște), ci va exista și o latură internațională a Festivalului, anume concerte cu muzică de George Enescu la Toronto, Berlin, Liege, Florența.  

Muzica lui George Enescu pe scena internațională

enescu5

Festivalul poartă numele lui George Enescu încă din 1958, iar cu fiecare ediție muzica lui Enescu este și mai prezentă, apreciată și cunoscută. Anul acesta publicul se va putea bucura de 32 de lucrări ale sale, interpretate nu numai de muzicieni români ci -lucru interesant- în principal de artiști și orchestre străine, ceea ce înseamnă o promovare internațională semnificativă a acestor compoziții nu doar în Festival ci și în stagiunile multor orchestre internaționale care preiau ulterior lucrări din repertoriul enescian.

Eforturile organizatorilor Festivalului de a îl face cunoscut pe George Enescu în toată complexitatea și frumusețea muzicii sale dau, de la an la an, roade tot mai frumoase. Publicul și muzicienii români și străini deopotrivă îl descoperă de la an la an pe acest muzician polivalent, care a produs revelații multor muzicieni versațisau la început de drum prin intermediul Festivalului și al Concursului Enescu. Mihai Constantinescu, directorul executiv al Festivalului, își amintește cum în 2016, când a participat la Londra la un concert cu Simfonia a III-a a lui Enescu prezentat de Vladimir Jurovskiși London Philharmonic Orchestra, l-a întâlnit înainte de concert pe celebrul dirijor și pianist Antonio Pappano.„I-am spus că îl rugăm să ne facă favoarea de a dirija Simfonia a III-a în următoarea ediție, adică în 2017.A refuzat, spunând că nu se poate angaja la acest proiect întrucât nu cunoștea deloc lucrarea. După terminarea concertului, însă, maestrul Pappano a venit personal la mine și mi-a spus să stabilesc repetițiile necesare pentru că dorește în mod special să dirijeze această simfonie în Festival – ceea ce, dacă vă amintiți de la ediția de acum doi ani, s-a dovedit a fi un concert cu adevărat extraordinar.”

Citește și:
Cele mai tari meme-uri după surpriza istorică de la alegerile prezidențiale: „Când nu mai BOȚI, mai BOȚI puțin”
Stiri extrasport
Cele mai tari meme-uri după surpriza istorică de la alegerile prezidențiale: „Când nu mai BOȚI, mai BOȚI puțin”
Călin Georgescu, 3 declarații despre teme fierbinți din sport: „A venit partenerul nostru strategic din NATO... La Paris, a fost un desfrâu anost!”
Special
Călin Georgescu, 3 declarații despre teme fierbinți din sport: „A venit partenerul nostru strategic din NATO... La Paris, a fost un desfrâu anost!”
Gigi Becali, candidat AUR la parlamentare, a văzut rezultatele exit-poll-urilor și a reacționat cu un derapaj grolosan » Pe cine susține în turul 2
Stiri extrasport
Gigi Becali, candidat AUR la parlamentare, a văzut rezultatele exit-poll-urilor și a reacționat cu un derapaj grolosan » Pe cine susține în turul 2

A câștigat Cupa Campionilor cu Steaua și i-a făcut campanie lui Călin Georgescu: „E o mârșăvie și o idioțenie să spui că e un candidat pro-Putin și pro-legionari. Plec din țară dacă va câștiga Lasconi”

Călin Georgescu, 3 declarații despre teme fierbinți din sport: „A venit partenerul nostru strategic din NATO... La Paris, a fost un desfrâu anost!”


Comentarii (1)
352675541587917
Victor Rusu  •  26 Februarie 2019, 21:47

Cristina Enescu, ediția din acest an e cea mai slabă din ultimii 20 de ani. Vin doar 9 orchestre internaționale, iar programul e saturat cu bullshit-uri. Cea mai bună (și cea mai lungă) ediție a fost în era lui Ioan Holender, în 2013, când s-a cântat și Tetralogia lui Wagner.

Vezi toate comentariile (1)
Comentează