Articol de Aurelian Botezatu - Publicat sambata, 21 ianuarie 2012 00:00 / Actualizat sambata, 21 ianuarie 2012 09:34
Forul mondial insistă că Budweiser, sponsorul său oficial, nu trebuie să lipsească de la turneul final. Dar în Brazilia există o interdicţie privind comercializarea băuturilor alcoolice pe stadioane şi guvernanţii vor s-o menţină.
Forul mondial şi autorităţile braziliene sînt pe punctul de a încrucişa armele. Mărul discordiei: comercializarea berii la Mondialul 2014. Băuturile alcoolice sînt interzise pe stadioanele braziliene încă din 2003, în efortul de a stăvili încăierările dintre suporteri. Iar ministrul sănătăţii, Alexandre Padilha, insistă ca măsura să fie menţinută inclusiv în noua lege care se pregăteşte. FIFA, în schimb, nici nu vrea să audă.
"Dreptul de a vinde bere pe arenele turneului final trebuie inserat neapărat în lege. Băuturile alcoolice sînt parte din Cupa Mondială, aşa că le vom avea. Scuzaţi-mă dacă vă par un pic arogant, dar asta e o chestiune pe care n-o vom negocia", le-a transmis secretarul general Jerome Walcke guvernanţilor din Ţara Cafelei.
Tonul dur al oficialului de la Zurich e justificat, pe de-o parte, de contractul pe care FIFA îl are cu Budweiser, berea oficială a turneelor finale. Iar pe de alta, de faptul că aspectele privind comercializarea băuturilor alcoolice la CM sînt specificate, potrivit lui Walcke, şi în actele încheiate cu ocazia desemnării Braziliei drept gazdă a turneului final din 2014: "Chiar n-a citit nimeni ce s-a semnat? E incredibil! Au trecut cinci ani de atunci şi noi încă sîntem în negocieri?!".
"Şi noi am făcut compromisuri"Pentru a-şi întări poziţia, Walcke le-a reamintit gazdelor CM 2014 că "şi FIFA a făcut compromisuri". Este vorba despre cele 300.000 de bilete destinate oamenilor cu venituri mici, studenţilor şi elevilor, pe care forul mondial a acceptat să le pună în vînzare la preţ redus.
La noi e fără...
Comercializarea sau intrarea cu băuturi alcoolice e interzisă pe stadioanele noastre prin lege. Concret, este vorba despre legea numărul 4/2008 privind prevenirea şi combaterea violenţei cu ocazia competiţiilor sportive.
...La nemţi e obişnuinţă
În marile campionate ale Europei situaţia e diferită de la ţară la ţară. În Italia, de pildă, băuturile alcoolice sînt interzise pe stadion. La nemţi, în schimb, berea e la discreţie. Şi nu se pune problema vreunui monopol. Fiecare club semnează cu producătorul cu care doreşte.
Dacă FIFA susţine că "băuturile alcoolice sînt parte din Cupa Mondială", UEFA e de cu totul altă părere: "Sportul şi alcoolul se elimină reciproc". Forul continental nu acceptă în competiţiile sale, indiferent că e vorba despre cupele europene sau Euro, nici măcar berea slab alcoolizată. Iar la Euro 2012 şi fumatul va fi interzis în incinta stadioanelor.
19,3 milioane euro primeşte FIFA anual de la sponsorul Budweiser
4% alcool conţinea berea distribuită de Budweiser pe stadioanele CM 2010
" Brazilia n-are de ales. Preşedintele Lula însuşi a semnat garanţiile pe care le-am cerut la acordarea turneului final" (Jerome Walcke, secretar general FIFA)