Articol de Andrei Crăiţoiu, Eduard Apostol, Cristi Preda (foto) - Publicat duminica, 07 iulie 2024 10:52 / Actualizat duminica, 07 iulie 2024 14:33
Reporterii GSP acreditați la Euro 2024 au vizitat muzeul exclusivist Maybach, descoperind câteva piese rare, de colecție, inclusiv o mașină în care s-a plimbat Adolf Hitler. Firma preferată a multimilionarilor din Liga 1 are la Neumarkt singurul muzeu dedicat celebrei firme de lux
Practic, este un tribut plătit numelui Maybach. Luxului absolut. Un nume ce scoate în evidență un mix de artă, putere, exclusivism, tehnologie.
GALERIE FOTO. Cum arată Maybach SW 38/42 cabrio cu care s-a plimbat Hitler. Putea ajunge până la 150 km/h
Pe o stradă liniștită din Neumarkt, în Bavaria, la nici o oră de Nurnberg, este muzeul Maybach. Singurul de acest gen din Germania. O locație dedicată mașinilor istorice create de casa Maybach.
1921este anul în care Maybach și-a lansat primul model la Salonul Auto de la Berlin
2.500de metri pătrați este aria pe care se întinde muzeul Maybach din Neumarkt
Omul de la casa de bilete n-a putut privi cum Gigi Becali repară caroseria unui Maybach cu ranga
Piesele de artă din interior sunt de-a dreptul minunate. În primul rând, te frapează cât de mari și luxoase sunt, mai ales având în vedere că au fost create în urmă cu aproape o sută de ani. Bătrânelul cu ochelari de la casa de tichete ne-a condus către expoziție, cu pași înceți, spunându-ne să privim, să savurăm, apoi să întrebăm dacă avem nelămuriri.
I-am spus că sunt mulți oameni de fotbal din România care au automobile personale cu celebra emblemă. De la Gigi Becali la Mihai Rotaru, de la Adrian Mititelu la Cătălin Mișu, toți multimilionari. A mai întrebat o dată de unde venim, a făcut ochii mari.
I-am arătat acel video celebru cu Gigi Becali încercând să repare cu ranga caroseria Maybach-ului său.
N-a înțeles, inițial, ce se derula pe ecranul smartphone-ului, dar când a văzut linia unei mașini Maybach, a parat, amuzat și nu prea: „Vă rog, vă rog, nu pot să privesc așa ceva!". Și a plecat dând din mâini. Noi am pătruns în lumea spectaculoasă a unor automobile de înaltă clasă. Colecția este impresionantă, puteți savura fotografiile și filmulețul realizat.
1.800de automobile Maybach s-au construit între 1921 și 1941, 160 dintre ele mai există și azi
Marca a fost asociată mereu cu opulența: i-a plăcut și lui Adolf Hitler, dar și lui Donald Trump sau Paulo Coelho
În muzeul cu mașini exclusiviste întâlnim 20 de piese de colecție, de la cea salvată dintr-un vechi hambar la cele care sunt cel mai bine vândute. Plus motoare, transmisii și osii istorice, precum și expoziții interesante, modele și scurtmetraje completează expoziția.
Istoria este adusă la viață cu povești despre mașini și primii lor proprietari proeminenți. Inclusiv Adolf Hitler s-a plimbat într-unul dintre automobilele expuse, celebrul Maybach SW 38/42, o mașină sport/cabriolet ce putea ajunge până la 150 km/h. Ulterior, mașina a fost văzută într-un film al lui Jean-Paul Belmondo.
Am văzut și câteva motoare de tanc din Al Doilea Război Mondial, unele excavate din Rusia.
Cel mai recent model expus este o limuzină Maybach din 2007, model 62 S Landaulet, deja creat de Daimler AG, al cărui cost de achiziție a fost de 1,5 milioane de euro. Doar 15 exemplare au fost construite.
La lansare au asistat, printre alții, Donald Trump, Regele Juan Carlos al Spaniei, scriitorul Paulo Coelho, miliardari nemți și din întreaga Europă, cântăreți de hip-hop.
Istoria oamenilor care au influențat industria automobilistică
Augustus Wilhelm Maybach s-a născut pe 9 februarie 1846 la Heilbronn, în Germania. Înzestrat cu talente tehnice remarcabile, Maybach a făcut ca invențiile sale să aibă o contribuție crucială la realizarea conceptelor vizionare ale lui Gottlieb Daimler în ceea ce privește crearea de motoare și de mașini.
Wilhelm a fost pregătit inițial la Bruderhaus ca brutar și cofetar. Dar avea să rămână puțin la șorț și cocă. Wilhelm Maybach și Gottlieb Daimler s-au cunoscut în 1863 într-un atelier din Reutlingen.
Primul era un învățăcel, celălalt era inspector al atelierului. Pasiunea comună pentru mecanică și inovație a condus la o inseparabilă prietenie, care a durat zeci de ani.
De la motorul compact, alimentat cu parafină, montat pe o motocicletă la o barcă și apoi o trăsură cu patru roți, ambele motorizate. Până la momentul 1886, când a fost emis certificatul de naștere al automobilului, un triciclu motorizat, Carl Benz fiind declarat părintele acestuia.
Cei doi promotori ai automobilului, Daimler (din 1901, Mercedes) și Benz, s-au unit sub același acoperiș după Primul Război Mondial, în 1926, și au înființat Mercedes-Benz.
La acel moment, Wilhelm Maybach nu mai făcea parte de mult timp din echipa Daimler. A părăsit compania în 1907, după diverse neînțelegeri.
În 1909, Wilhelm și fiul său, Karl, au înființat propria companie pentru a construi motoare. Contele Zeppelin a sprijinit proiectul. Motoarele care animau dirijabilele lui Zeppelin proveneau de la Maybach.
Prima mașină de serie, Maybach 22/70 CP (W 3), a fost prezentată în 1921 la Berlin și a rămas în producție până în 1928. W 3 era un sedan de cinci metri lungime propulsat de un motor cu șase cilindri în linie, de 5,7 litri, și dezvolta 70 de cai-putere (la 2.200 rpm) care duceau autovehiculul până la 110 km/h.
Goana după Maybach. Indiferent de vremuri, toți și-au dorit o astfel de capodoperă
Al Doilea Război Mondial i-a determinat pe proprietarii de Maybach să-și ascundă capodoperele, mai ales că erau rechiziționate de Al Treilea Reich. Ulterior, alte modele au fost însușite de Rusia sovietică.
Așa cum se prezintă și în muzeul pe care l-am vizitat, toată protipendada nazistă își dorea un Maybach la scară. Era eticheta luxului suprem, așa a fost mereu.
Fabrica a produs motoare pentru aplicațiile militare pe durata conflagrației. După război, Maybach și-a reluat activitatea, însă nu și producția de mașini. Nu știa să facă mașini ieftine, iar lumea nu avea bani pentru așa ceva. În 1960, Maybach este cumpărat de Daimler, însă numele dispare pe de piața auto pentru aproape patru decenii.
În 2002, numele legendar a renăscut ca o marcă de lux. Logic. Sub paravanul Daimler AG. Și de peste două decenii, milionarii și miliardarii lumii își doresc să dețină un model Maybach.
1928,cu un an înaintea morții sale, Wilhelm Maybach a asistat la zborul dirijabilului LZ 127 "Graf Zeppelin" în jurul lumii, aparat condus de motoare Maybach cu 12 cilindri pe care Karl Maybach le proiectase
Presa internațională vuiește după ce România - Kosovo a fost abandonat: „Haos!”