Articol de Dan Udrea - Publicat vineri, 06 martie 2020 08:00
Cea mai importantă competiție continentală la nivel de echipe naționale a rămas mult în urma întrecerilor formațiilor de club din perspectivă financiară: potul maxim în UCL e de aproape două ori și jumătate peste cel de la CE.
Fotbalul european propune mai mulți bani la nivelul echipelor de club decât atunci când se desfășoară turneele finale unde participă primele reprezentative. Premiile pe care UEFA le-a anunțat pentru naționalele care vor fi în vară la Euro 2020 sunt departe de bonusurile financiare pe care Liverpool, Barcelona, Juventus și celelalte formații de club le au pe masă, promise tot din partea forului de la Nyon, dar pentru întrecerea din Champions Leage.
În momentul de față, UCL rulează pe contractul de 3 ani, oferit sponsorilor și televiziunilor, care asigură bugetul, și ce va avea scadența în 2021. Fondul de premiere depășește un miliard de euro, dar e drept că și numărul echipelor e cu o treime mai mare, 32 față de 24 la un Campionat European. Premiile financiare nu suportă comparație. 15,25 milioane ia fiecare echipă doar pentru prezența în grupe, față de numai 9,25 pentru fiecare națională la Euro.
Câștigul cel mai mare la Euro 2020: 34 de milioane
Discrepanța e și mai mare odată cu fazele eliminatorii, dar și cu recompensele pentru echipele din faza finală. O sfertfinalistă de Ligă încasează de peste 3 ori mai mulți bani decât o reprezentativă care ajunge între cele mai bune 8 la CE, iar câștigătoarea trofeului în UCL se alege cu un pot aproape dublu decât cine se va încorona în iulie campioană europeană.
La un calcul virtual, unei echipe care câștigă toate meciurile din grupa de UCL și apoi câștigă și trofeul i s-ar asigura, în afara cotei de market pool, peste 82 de milioane de euro. În schimb, la turneul final din vară, o națională care va face punctaj maxim în cele 3 jocuri de grupă și apoi se va impune și în finala de la Londra va atinge venituri de numai 34 de milioane de euro.
De unde e diferența de bani
Sumele imense pe care UEFA le pune la bătaie în Champions League sunt datorate veniturilor suplimentare, din drepturi TV, atrase de pe piețele din afara Europei, în special zona Asia. În schimb, încasările pentru Campionatul European sunt mult mai mici fiindcă în afara televiziunilor de pe continent, alte posturi TV nu sunt foarte interesate de a transmite în direct turneul final din vară.
3,5 milioane de telespectatoria avut finala precedentului Campionat European, cel din 2016, Franța - Portugalia 0-1, meci transmis în România de ProTV și Telekom Sport
1 milion de telespectatoria avut ultima finală de Champions League, cea din iunie 2019, Liverpool - Tottenham 2-0, transmisă în România de 3 posturi: Look, Digi și Telekom
125 de meciuriconține un sezon de UEFA Champions League de când debutează faza grupelor și durează 9 luni, septembrie - mai
51 de partidese vor disputa la CE din vară, care va avea loc între 12 iunie și 12 iulie