OPINII  »  POVEȘTILE LUI OPRIȘAN

Fata de aur de la bar

Articol de - Publicat vineri, 10 februarie 2023 15:57 / Actualizat vineri, 10 februarie 2023 17:23

Rosemary Cheverton, astăzi la 90 de ani, a fost una dintre stewardesele din tragedia de la München, din 1958, când echipa lui Manchester United a fost decimată. A salvat, atunci, multe vieți

"În mod normal, avioanele acelea, de tip Elizabethan, aveau doar două posturi de însoțitor de bord, dar, pentru că zborul acesta dispunea și de bar, am fost a treia stewardesă. Băieți superliniștiți, au jucat cărți mare parte din drum. Am plecat de la Manchester în Iugoslavia, am stat la meci, pe un frig crunt, apoi, reîntoarcerea".

Piloții – James Thain și Kenneth Rayment – aveau experiență, fuseseră în RAF. Cu 44 de oameni la bord, aeronava a decolat de la Belgrad, unde Manchester United tocmai se calificase în semifinalele Cupei Campionilor Europeni. Nu "ducea" un zbor dintr-o bucată, așa că realimentarea s-a făcut la München. 6 februarie 1958. Două încercări eșuate de a decola, gheață, ninsoare.

În picioarele goale, pe un ger cumplit

"Pentru că stăteam pe un scaun suplimentar, nu puteam vedea deloc afară", povestește amintindu-și perfect toate detaliie, Rosemary Cheverton, fata de la bar. Pe atunci avea 25 de ani. "Parcă s-a petrecut ieri!", adaugă. În mod normal, trebuiau să rămână în RFG încă o noapte. Dar pilotul a forțat...

"Totul s-a petrecut extrem de repede. Stăteam de vorbă cu pasagerul din fața mea, râdea, oarecum, de mine, pentru că aveam un accent ceva mai interesant, voia să știe de unde sunt. Apoi, ne-am zdruncinat puțin și am văzut lumina de afară. Aeronava se rupsese!", continuă.

Fata de aur de la bar
Epava avionului companiei British European Airways care s-a prăbușit după două tentative de decolare, nereușite din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile

"Am simțit cum am agățat gardul, apoi mi-am dat seama că am lovit o clădire". S-au strecurat afară. Ea, o colegă, pilotul și operatorul radio. Co-pilotul rămăsese prins în scaun, avea să decedeze mai târziu. "Totul era strivit. Nu prea puteai vedea mare lucru".

Bill Foulkes, legendarul fundaș, avea să spună: "Stewardesele au fost senzaționale. Una dintre ele alerga pe afară, în picioarele goale, pe un ger cumplit. Însă nu realiza asta!". Stewardesa era Rosemary. A tras după ea un stingător, apoi, altul. "Abia realimentaseră, flăcări peste tot".

L-a salvat pe președintele AIPS!

"Frank" Taylor, jurnalist, viitorul președinte al Asociației Internaționale a Presei Sportive, scrisese pentru "News Chronicle". "Era rănit destul de rău. Sângera. Mi-am dat jos sacoul, l-am învelit, tremura de frig". Atunci a apărut portarul Harry Gregg, cu un copilaș în brațe. Ce căuta acolo?

"De la Belgrad s-a urcat cu noi în avion și Vera Lukici, soția atașatului sârb la Londra. Cu ea era și cea mică, fiica, Vesna, 22 de luni. Lucrurile acestea sunt mai puțin știute pentru că, deși erau trecute pe foaia de zbor, nu s-a prea vorbit despre ele", adaugă Rosemary.

Fata de aur de la bar
Supraviețuitorii accidentului aerian de la München. În vârful scării, căpitanul James Thain, dar și cele două stewardese Rosemary Cheverton și Margaret Bellis FOTO Imago

I-a dat fetița lovită puțin la cap și la ochiul stâng, iar stewardesa a strâns-o în brațe, în timp ce Harry plecase în salvarea mamei. "Mi-a zis ceva de genul: «Domnișoară Devonshire, dacă e să pățim ceva urât, să aveți grijă de copilaș!»".

Din cele 44 de suflete de la bord, 20 au decedat pe loc. Trei, la spital. Mulți "Busby Babes".

S-a refugiat în Statele Unite

Rosemary n-a mai putut rămâne în Anglia. Retrăia, tot timpul, acele clipe, avea senzația că vin peste ea. "Iubeam prea mult zborurile. După 18 luni de la tragedie, am plecat, definitiv, în Statele Unite. Am vrut să mai rămân în avion, dar nu mai puteam. Am continuat să lucrez în domeniu, însă la sol". S-a stabilit în Carolina de Nord, s-a căsătorit cu un fotograf.

La 50 de ani de la nenorocire, cei de la United au chemat-o la festivități. A venit. S-a regăsit cu Harry Gregg. "Rose, nu știu dacă ai auzit asta vreodată. În timp ce mă întorceam după victime, căpitanul a urlat la mine, cu referire la avion: «Nenorocitul ăsta o să explodeze, nu te mai apropia de el»! Dar eu te văzusem pe tine, în cămașă și fără pantofi în picioare, deși afară ningea. Cum dracu' să renunț?".

Astăzi, din tragedia de la München mai trăiesc doar cinci oameni. Cel mai cunoscut e Sir Bobby Charlton. Și fata de aur de la bar.

Fata de aur de la bar
Prima pagină a ziarului Daily Mirror, după tragedia din 1958

CITEȘTE ALTE POVEȘTI:

Cu 30 de ani în urmă, gruparea separatistă bască ETA îl asasina pe José Antonio Mikel Santamaría Vaqueriza, fost jucător la Real Sociedad, cu un glonț tras în ceafă

În decurs de numai câteva zile, naționala României pregătită de Angelo Niculescu a bifat trei meciuri de verificare, contra brazilienilor, dar și a argentinienilor, în campania pentru Mexic

Citește și:
Prima „victimă” a lui Dan Șucu la Genoa! Anunțul venit din Italia
Campionate
Prima „victimă” a lui Dan Șucu la Genoa! Anunțul venit din Italia
Unde a dispărut Dan Șucu, în timp ce italienii îl așteptau diseară la Genoa - Napoli
Superliga
Unde a dispărut Dan Șucu, în timp ce italienii îl așteptau diseară la Genoa - Napoli
Atmosferă de senzație la Genoa - Napoli » Mesaj din centrul fanilor pentru Dan Șucu
Campionate
Atmosferă de senzație la Genoa - Napoli » Mesaj din centrul fanilor pentru Dan Șucu

Comentarii (3)
valihaita
valihaita  •  11 Februarie 2023, 12:45

Ca intotdeauna postezi articole super !

traveller
traveller  •  11 Februarie 2023, 09:41

In 1968 aveam 7 ani si tata mi-a povestit despre tragedia de la Munchen si tin minte ca am fost foarte impresionat. Se implinisera 10 ani de la eveniment si peste cateva luni Manchester United avea sa devina prima echipa engleza care castiga Cupa Campionilor Europeni. Si cum, de obicei, intamplarile din copilarie au un impact extraordinar in vietile noastre, iata ca sunt 55 de ani de cand sunt suporterul acestei echipe, alaturi de care am trait momente extraordinare.

VanBasten
VanBasten  •  11 Februarie 2023, 09:27

Frumos, maestre!

Vezi toate comentariile (3)
Comentează