Articol de GSP - Publicat miercuri, 12 august 2009 00:00
Motomondialul de viteză este un sport care adună din ce în ce mai mulţi admiratori. Nu puţini sunt cei preferă să urmărească o cursă de Moto GP în locul uneia de Formula 1.
A doua jumătate a acestui sezon poate fi urmărită şi în România, prin intermediul canalului DigiSport
Competiţia a ajuns să fie una din cele mai apreciate de spectatori şi telespectatori. Anul acesta, competiţia a împlinit 60 de ani şi s-a dovedit mai interesantă ca niciodată. Dacă nu ai prins încă "virusul" MotoGP, iată numai cîteva motive pentru care ar trebui să urmăreşti următoarea etapă a motomondialului de viteză.
1.Este considerată cea mai spectaculoasă competiţie
Numeroasele schimbări din regulamentul Formulei 1 au făcut ca publicul acestei competiţi să fie în continuă scădere. Cursele au devenit din ce în ce mai anoste din cauza detaşări anumitor constructori de restul echipelor sau introducerii a tot mai multe curse stradale, care nu permit depăşiri. Acestea sunt doar cîteva din motivele pentru care spectatorii şi telespectatorii au căutat o competiţie mai disputată. Majoritatea s-au orientat către MotoGP.
Vezi un duel "savuros" între Vale Rossi şi Jorge Lorenzo în Catalunya (video)
Spre deosebire de "Marele Circ", motomondialul este mult mai spectaculos: circuitele sunt destul de late, bolizii pe două roţi ocupă mai puţin spaţiu şi astfel depăşirile sunt posibile. Un studiu al FIA arată că un pilot din MotoGP este implicat în medie în cel puţin 5 dueluri în fiecare cursă
2. Factorul "uman"
Un alt motiv pentru care cursele de Moto GP sunt atît de apreciate este factorrul uman. Mai exact, clasamentul final nu este dat numai de performanţele motocicletei, ci şi de măiestrIa pilotului şi capacitatea acestuia de a rezista presiunii. Spre deosebire de cursele pe patru roţi, în competiţiile moto, o singură greşeală poate fi fatală.
Vezi cîteva accidente incredibile din Moto GP (video)
3.Numărul de tururi este mai mic
Distanţa parcursă de un pilot în timpul unei curse din motomondialul de viteză variază între 80 şi 130 de kilometri, astfel că o cursă durează în medie 45 de miute. Fiecare pilot încearcă să scoată maximul din fiecare cursă, în scurtul timp care este alocat şi de aici creşte spectaculozitatea.
4.Motocicletele au performanţe apropiate
Motocicletele din Moto GP sunt prototipuri construite la comandă care nu pot fi achiziţionate de oricine şi care nu pot fi conduse legal pe drumurile publice.
Fiecare constructor trebuie să ţină cont de o anumită capacitate cilindrică a motorului, dar şi de greutatea bolidului. Echipele încearcă să găsească echilibrul perfect între aerodinamică şi performanţă pentru ca motocicleta să atingă o greutate cît mai mică.
Performanţele în regim de cursă diferă foarte puţin de la un constructor la altul, astfel că rezultatul final al unei curse este dat de calităţile riderului.
5. Valentino Rossi
Pilotul italian este de departe cel mai cunoscut rider al momentului. La cei 30 de ani, italianul a strîns 8 titluri de campion în motociclism, 101 victorii şi aproape 3800 de puncte. Unul din momentele care ne arată cît de "special" este "Doctorul" s-a petrecut în 1999, cînd, imediat după ce a trecut linia de sosire, a oprit pe circuit şi a mers la o toaletă instalată de organizatori. A revenit apoi, şi-a continuat turul de onoare şi a urcat pe podium pentru a-şi primi felicitările cuvenite.
În acest sezon, Rossi este liderul clasamentului, cu 176 puncte, aflîndu-se însă într-o luptă foarte strînsă cu spaniolul Jorge Lorenzo, coechipierul său de la FIAT Yamaha, şi australianul Casey Stoner, de la Ducati Marlboro. Nu rataţi aşadar duelul celor 3.
6. Sistemul de punctare asigură competitivitate
Pentru a face competiţia mai atractivă publicului, Federaţia internaţională de Motociclism a introdus un sistem de punctaj care permite oricînd schimbarea ierarhiei.
Astfel, se acordă puncte primilor 15 piloţi care termină cursa, după cum urmează: 25 puncte - învingătorul, 20 p - locul II, 16 p, 13, 11, 10, 9, 8 ,7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
7. Se concurează la nivel înalt la 3 clase diferite
Motomondialul de viteză înseamnă 3 clase diferite, departajate de capacitatea cilindrică a motoarelor. Astfel, la Moto GP se acceptă motocicletele cu maxim 800cc, la Moto2 (250cc) se acceptă cele cu capacitatea cuprinsă între 175 şi 250cc, iar la 125cc se acceptă cele cu capacitatea cuprinsă între 80 şi 125cc.
Momentan, la clasa regină sunt înscrişi 17 piloţi şi 10 echipe. La 250cc sunt înscrişi 26 piloţi şi 18 echipe. La 125cc concurează 31 de piloţi şi 16 echipe.
Dacă la începutul sezonului întrecerea nu a fost televizată la noi în ţară, a doua jumătate a acestui sezon poate fi urmărită şi în România, prin intermediul canalului DigiSport.
Nu rataţi spectacolul suprem din lumea motocicletelor!