Articol de Valentin Damian - Publicat vineri, 28 septembrie 2012 00:00 / Actualizat vineri, 28 septembrie 2012 00:19
După Lodgy, Dokker, Dokker Van, lansate la începutul anului, Dacia a venit în capitala Franţei cu alte trei propuneri spectaculoase. 6 modele noi în 2012!
Paris Expo, Porte de la Place de Versailles. Din 1898, nu e nici o greşeală!, la sfîrşit de septembrie, are loc aici "Salon d’Automobile", cel mai mare rendez-vous de maşini, care începe pe 29 septembrie şi se termină pe 14 octombrie. Şi asta se întîmplă la fiecare doi ani.
Din 2004, Dacia a intrat şi ea în rîndul lumii, o dată cu lansarea Daciei Logan şi nu ratează nici o ediţie.
La 8 ani de la intrarea în lumea auto care contează, producătorul de la Mioveni a venit la Paris să şocheze din nou. De data asta cu trei modele.
La salon, standurile expozanţilor au dimensiuni generoase. Sigur, contează brandul, puterea financiară a fiecăruia şi cît de multe ai de arătat.
A venit să dea lovitura de graţie
Ieri, la ora 12:00, ora locală, standul Daciei era neîncăpător. E adevărat, nu era nici foarte mare, dar lumea a venit curioasă.
La Paris sînt 13.000 de ziarişti acreditaţi. Cîţi să încapă? Cei mai interesaţi şi-au ocupat loc cu o oră înainte. Restul pe vîrfuri, cu mîinile pe sus pentru a încerca să prindă o imagine caldă.
Rivalii din industrie nu puteau lipsi nici ei. Ameninţarea de la Mioveni e reală, mai ales acum, cînd Dacia a venit să dea lovitura de graţie.
Sandero Stepway, un "smart buy"
Carlos Tavares, un portughez care este mîna dreaptă a lui Carlos Ghosn, preşedintele alianţei Renault Nissan, prezintă modelele. N-are timp mult, mai puţin de 15 minute pentru că show-ul are şi el spaţiul său. Vorbeşte repede, dar punctează că Dacia s-a mişcat foarte bine în 2012! În martie a fost lansarea lui Lodgy, în mai au apărut Dokker şi Dokker Van, iar în septembrie, după 8 ani de Logan şi 4 de Sandero, au apărut modelele noi ale acestora.
Ultimul as? Sandero Stepway, un Sandero înălţat. Cei mai răutăcioşi spun că e "cocoţat". 6 vehicule noi în 2012, cu un raport imbatabil preţ/spaţiu. O achiziţie inteligentă am spune noi, după Tavares un "smart buy".
13.000 de ziarişti din 103 ţări au fost acreditaţi pentru Salonul Auto de la Paris din acest an
13 euro costă un bilet de intrare la salonul francez
1.263.467 de oameni au vizitat Salonul parizian la ultima ediţie, de acum doi ani
Logan II e aşteptat în România la finalul anului
Noul model Logan e mai expresiv şi mult mai tehnologizat, dar nu şi-a pierdut toate metehnele trecutului.
După 8 ani de la lansarea primului model, Dacia vine cu noua berlină Logan, schimbată la faţă şi mult mai competitivă. Spaţiul interior e imbatabil, apare pilotul automat.
Dacă în cazul Logan I, francezii s-au concentrat mai mult pe raportul preţ/prestaţii/spaţiu interior, pentru a se apropia cît mai mult de "pariul maşinii de 5.000 de euro", Logan II marchează o schimbare de limbaj la 180 de grade. Chiar dacă din profil, mai ales la nivelul superior al portierelor şi al montantului "C", Logan II aduce cu vechiul model.
Sigur, nu putem vorbi despre un facelift, dar nici radical schimbat. Partea frontală, dominată de emblema Dacia, poziţionată în centrul calandrului, este mult mai expresivă decît cea a generaţiei anterioare. Iar blocurile optice, mari şi cu geam clar, aduc un plus de eleganţă, aspect ce pînă acum era subiect închis la Mioveni, fiind exersat de modele mai cu pretenţii.
S-a renunţat la stopurile verticale
Totodată, liniile exterioare ale noului Logan cîştigă în dinamism, datorită unui profil mai fluid. Iar în spate s-a renunţat la stopurile verticale, în favoarea unora plonjate pe caroserie, ce completează interesant linia dinamică a profilului. Chiar dacă are cîteva muchii noi, capacul portbagajului seamănă destul de bine cu cel al modelului încă în fabricaţie.
Noul Logan rămîne un veritabil vehicul de familie, oferind confort deplin pentru 5 adulţi. Spaţiul pentru genunchi, de 177 mm, şi volumul portbagajului, de 510 litri, sînt imbatabile în acest segment. Iar ca o noutate faţă de modelul precedent, bancheta spate este rabatabilă în raport 1/3-2/3 (în funcţie de nivelul de echipare).
Plastice "low-cost", opţiuni de secolul XXI
Dacia Logan II face un pas mare şi în ceea ce priveşte arhitectura habitaclului. Planşa de bord, de inspiraţie Lodgy, aduce un aer contemporan în interior, făcînd uitate liniile butucănoase şi impresia de austeritate proprii primei generaţii.
Instrumentarul cu ceasuri rotunde întrepătrunse, ca la Renault Fluence, de exemplu, introduce chiar noţiunea de sportivitate, iar consola centrală gravitează în jurul sistemului multimedia Media Nav, cu ecran tactil de 7 inch (18 cm), radio, CD/MP3, navigaţie şi Bluetooth pentru conectarea smartphone-ului.
Ca şi în cazul lui Lodgy însă, sistemul este opţional şi va avea un preţ de 300 de euro. În lipsa acestuia, Logan-ul de bază dispune de un sistem pseudomultimedia, format dintr-un radio cu ecran 2DIN şi MP3 player. Echipamentul este completat de tehnologia Bluetooth, de prize USB şi jack, disponibile pe faţa radioului, precum şi de un satelit de comandă pe volan.
Design nou pentru butoanele de climatizare
Poate cea mai interesantă noutate la interiorul noii Dacii este însă apariţia pilotului automat. Regulatorul de viteză vine ca dotare opţională, dar preţul gadget-ului atît de util la drum lung, pe autostradă, nu a fost comunicat. De asemenea, mai merită menţionată la plusuri schimbarea butoanelor de comandă ale instalaţiei de climatizare. Acestea au un design nou şi sînt de mult mai bună calitate.
În ciuda acestei infuzii de nou şi tehnologie, calitatea interiorului noului Logan nu se dezice de aspectul "low-cost". Feţele de uşi şi planşa de bord sînt dintr-un plastic dur şi nu chiar foarte plăcut la atingere, iar la îmbinări era încă loc de mai bine.
Claxonul rămîne pe maneta semnalizare/lumini
Logan-ul II e mai dinamic, mai elegant şi are, în premieră, pilot automat sau volan cu comenzi, dar există mai mulţi de "dar". Comenzile pentru geamurile electrice faţă au rămas tot pe consola centrală, la nivelul genunchilor. Iar cele pentru geamurile spate sînt aşezate tot pe tunelul central, între scaunele faţă, la gleznele pasagerilor.
De asemenea, "nemuritorul" buton pentru reglajul înălţimii farurilor, ale cărui rădăcini ajung pînă la bătrîna Berlină, e în continuare la locul lui. Şi nici la Logan II, claxonul nu a fost mutat pe volan, fiind în continuare pe maneta de semnalizare/lumini.
7.700 de euro va costa Logan în Franţa. Preţul de pornire pentru România va fi comunicat ulterior şi ar putea fi mai mic cu cîteva sute de euro
510 litri este volumul portbagajului pentru Dacia Logan
Sandero II, maşina pentru Ocident
Dacia Sandero este aşteptată în special de clienţii din Europa de Vest, mari amatori de hatchback-uri. În România va putea fi comandată de la 1 octombrie.
Cum primul model Sandero, apărut în 2007, s-a vîndut foarte bine pe mai multe pieţe europene, specialiştii Dacia şi-au făcut temele şi i-au trasat lui Sandero II, pe baza caroseriei actuale, o serie de linii seducătoare şi dinamice. Faţa este aceeaşi ca la Logan II, iar pe laterale, specialiştii au optat pentru modificări estetice majore, caroseria fiind retrasată mai ales la nivelul montantului "C" şi al portierelor, unde a apărut un "umăr" puternic, în stil Duster.
Spatele însă este complet nou. La fel ca la Logan II, stopurile verticale au fost înlocuite cu unele plonjate pe caroserie şi cu o arhitectură interesantă, ce aduce puţin cu cea a unui model de referinţă în această clasă: VW Polo.
898 cmc este capacitatea cilindrică a celui mai mic motor Dacia care va fi folosit atît pe Logan, dar şi pe Sandero, un propulsor turbo cu 90 CP
6.990 de euro (TVA inclus) este preţul de pornire în România pentru Dacia Sandero
Stepway II, un Sandero cu aer de crossover
După ce primul model de Stepway a fost lansat în urmă cu 4 ani, Dacia a prezentat la Paris noua versiune.
Dacia Stepway a fost un model de succes, acoperind jumătate din vînzările precedentei generaţii Sandero. Beneficiind de un design atrăgător, noul Sandero Stepway seduce o clientelă diversă, aflată în căutarea unui vehicul plin de personalitate. Diferenţele faţă de Sandero-ul normal se regăsesc la nivelul gărzii la sol mai mari, al pasajelor roţilor uşor "umflate" şi cu protecţii din plastic, specifice crossover-elor, şi al barelor de pe acoperiş.
De asemenea, paraşocurile lui Stepway dispun şi ele de protecţii din plastic suplimentare.
Stepway II poate fi comandată cu doar două motoare: TCe 90 şi dCi 90. La fel ca şi Logan II şi Sandero II, maşina dispune de sistem Isofix pentru scaunul de copil.
10.800 de euro (TVA inclus) va costa, preţ de bază, un Sandero Stepway în România
Motoare Turbo de 0.9 litri
Dacia spune adio "benzinarelor" de 1.4 litri MPI, 1.6 litri MPI şi 1.6 litri 16v! Cel mai mic motor Otto din oferta noilor Logan şi Sandero este 1.2-ul 16v de 75 CP, care are un consum mediu de 5.9l/100 km şi emite 137 grade de CO2/100 km. Iar, apoi, vine micul şi forţosul TCe 90, un propulsor turbo, de numai 898 cmc, cu distribuţie variabilă (VVT), care produce 90 CP / 5.250 cmc şi un cuplu maxim de 135 Nm, disponibil încă de la turaţii joase (90%, încă de la 1.650 rpm). Oferta diesel este "tradiţionalul" 1.5 dCi, declinat în două variante de putere: 75 şi 90 CP.