Articol de GSP - Publicat vineri, 19 decembrie 2008 00:00
Vînzările de maşini noi au scăzut cu 29,4% în noiembrie, faţă de luna precedentă. Iar previziunile pentru anul 2009 nu sînt îmbucurătoare
Piaţa auto din România este în cădere liberă, iar şansele de resuscitare sînt destul de scăzute. Cel puţin pe termen scurt! Producţia şi asamblarea de autoturisme s-a diminuat cu 49,6% în noiembrie, faţă de octombrie, iar importurile au scăzut şi ele cu 29,9%, potrivit statisticilor întocmite de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA). Rezultatul? Vînzările de maşini noi au ajuns la 14.466 de unităţi luna trecută (-29,4%), iar totalul autoturismelor comercializate în primele 11 luni ale anului 2008 a atins 257.941, un număr ce ne face să călătorim în timp şi să ne întoarcem în 2006.
Dacă facem însă o comparaţie între anul curent şi anul trecut, lucrurile nu sînt chiar aşa negre ca în alte state europene, unde s-au înregistrat căderi de 40% - 50%. Variaţia 2008/2007 a pieţei auto din România, pînă în momentul de faţă, este de -10,4%. Iar analiştii se aşteaptă ca aceasta să nu treacă de -15% pînă la sfîrşitul anului.
Pentru 2009 însă, previziunile sînt sumbre. Criza economică mondială continuă şi nu dă semne de oboseală iar, potrivit specialiştilor, nucleul dur al acesteia îşi va face simţită prezenţa în România, în prima jumătate a anului viitor. Aceştia au afirmat că "piaţa auto ar putea scădea cu peste 30%, pînă la 230.000 de unităţi", un nivel apropiat de cel raportat în 2005. Mai mult, conform firmei de consultaţă J.D. Power, "industria auto ar putea intra în colaps în 2009".
Dacia, grav afectată
Singurul constructor român de automobile, Dacia, a fost şi este lovit în plin de criză. Vînzările de autoturisme Dacia au scăzut cu aproape 60% în noiembrie, faţă de luna anterioară. Iar exporturile i s-au diminuat cu 37,7%, conform APIA.
Pe de altă parte, criza economică şi strategiile adoptate de importatori pentru a trece cît mai bine de acest hop au generat schimbări dramatice în topul mărcilor şi cel al modelelor comercializate în România. De exemplu, Skoda i-a luat faţa lui Renault, urcînd pe prima poziţie în topul mărcilor. Francezii au căzut pe trei! Locul doi aparţine Volkswagen. Iar pe patru a urcat Ford, în detrimentul lui Opel.
În ceea ce priveşte modelele, Renault Clio continuă să conducă în topul preferinţelor românilor, dar principalul urmăritor, Skoda Octavia, vine tare din spate.
Taxa de poluare: efect de bumerang
Triplarea taxei de poluare pentru automobilele second-hand şi bulibăşeala normativă prin care a trecut pe drumul său către promulgare şi aplicare au speriat potenţialii cumpărători. Concret, în loc să se constituie într-un factor de sprijin pentru vînzările de maşini noi, taxa a avut un efect invers, de bumerang, în prima jumătate a lunii decembrie. Mai mulţi importatori au declarat că indecizia care a planat asupra cuantumului taxei s-a concretizat într-un recul suplimentar, de aproximativ 25% - 30%, al vînzărilor de automobile
noi, care se adaugă efectelor crizei.
Vînzările de maşini noi au scăzut cu 29,4% în noiembrie, faţă de luna precedentă. Iar previziunile pentru anul 2009 nu sînt îmbucurătoare
Piaţa auto din România este în cădere liberă, iar şansele de resuscitare sînt destul de scăzute. Cel puţin pe termen scurt! Producţia şi asamblarea de autoturisme s-a diminuat cu 49,6% în noiembrie, faţă de octombrie, iar importurile au scăzut şi ele cu 29,9%, potrivit statisticilor întocmite de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA). Rezultatul? Vînzările de maşini noi au ajuns la 14.466 de unităţi luna trecută (-29,4%), iar totalul autoturismelor comercializate în primele 11 luni ale anului 2008 a atins 257.941, un număr ce ne face să călătorim în timp şi să ne întoarcem în 2006.
Dacă facem însă o comparaţie între anul curent şi anul trecut, lucrurile nu sînt chiar aşa negre ca în alte state europene, unde s-au înregistrat căderi de 40% - 50%. Variaţia 2008/2007 a pieţei auto din România, pînă în momentul de faţă, este de -10,4%. Iar analiştii se aşteaptă ca aceasta să nu treacă de -15% pînă la sfîrşitul anului.
Pentru 2009 însă, previziunile sînt sumbre. Criza economică mondială continuă şi nu dă semne de oboseală iar, potrivit specialiştilor, nucleul dur al acesteia îşi va face simţită prezenţa în România, în prima jumătate a anului viitor. Aceştia au afirmat că "piaţa auto ar putea scădea cu peste 30%, pînă la 230.000 de unităţi", un nivel apropiat de cel raportat în 2005. Mai mult, conform firmei de consultaţă J.D. Power, "industria auto ar putea intra în colaps în 2009".
Dacia, grav afectată
Singurul constructor român de automobile, Dacia, a fost şi este lovit în plin de criză. Vînzările de autoturisme Dacia au scăzut cu aproape 60% în noiembrie, faţă de luna anterioară. Iar exporturile i s-au diminuat cu 37,7%, conform APIA.
Pe de altă parte, criza economică şi strategiile adoptate de importatori pentru a trece cît mai bine de acest hop au generat schimbări dramatice în topul mărcilor şi cel al modelelor comercializate în România. De exemplu, Skoda i-a luat faţa lui Renault, urcînd pe prima poziţie în topul mărcilor. Francezii au căzut pe trei! Locul doi aparţine Volkswagen. Iar pe patru a urcat Ford, în detrimentul lui Opel.
În ceea ce priveşte modelele, Renault Clio continuă să conducă în topul preferinţelor românilor, dar principalul urmăritor, Skoda Octavia, vine tare din spate.
Taxa de poluare: efect de bumerang
Triplarea taxei de poluare pentru automobilele second-hand şi bulibăşeala normativă prin care a trecut pe drumul său către promulgare şi aplicare au speriat potenţialii cumpărători. Concret, în loc să se constituie într-un factor de sprijin pentru vînzările de maşini noi, taxa a avut un efect invers, de bumerang, în prima jumătate a lunii decembrie. Mai mulţi importatori au declarat că indecizia care a planat asupra cuantumului taxei s-a concretizat într-un recul suplimentar, de aproximativ 25% - 30%, al vînzărilor de automobile
noi, care se adaugă efectelor crizei.
Transfer pe axa FCSB - MLS? » Informații de ultim moment obținute de GSP.ro