Articol de Valentin Damian - Publicat miercuri, 24 februarie 2016 00:00
Ford a trecut cu mare succes la un nivel superior cu noul Focus RS, 350 CP și tracțiune integrală. Rupe asfaltul și se ține tare pe roți!
Ford joacă tare și vrea să reintre în Champions League, după ce, până acum doi ani, a fost vreme îndelungată, adică 22 de ani, unul dintre sponsorii de bază al celei mai importante competiții de fotbal de pe continent.
"Ne-am dorit să trecem la nivelul următor, nu doar să îmbunătățim generația anterioară", au declarat cei de la Ford în momentul în care și-au prezentat noul Focus RS. Vorbim de 2.3 litri, 350 CP și tracțiune integrală! Și adversarii sunt acum pe măsură: Mercedes A45 AMG, Audi S3 Sportback, VW Golf R și Subaru Impreza STI.
Niciodată, Focus RS n-a avut 350 cai-putere și tracțiune integrală. Modelul se află la cea de-a treia generație. Primul RS a apărut în 2002, motor de 2.0 litri și 215 CP. Cel de-al doilea RS și-a făcut apariția 9 ani mai tîrziu, 2.5 litri și 305 CP. Nici una cu tracțiune integrală!
Vedetă este acum noul RS. Un motor pe benzina EcoBoost de 2,3 litri, de care au avut grijă cei din echipa Ford Performance. Dezvoltă 350 CP si propune o turbină dublă. Este același propulsor pe care cei de la Ford au echipat și Mustang-ul.
Cifrele sunt spectaculoase: viteza maximă este de 266 km/h, iar cuplul maxim este de 440 de Nm. 4,7 secunde sunt necesare pentru ca Focus RS să atingă 100 km/h.
Controlul Demarajului stoarce motorul în sensul că oferă o acceleratie impresionanta la plecarea de pe loc. Există 4 moduri de condus: Normal, Sport, Track si Drift, iar o altă tehnologie care exploatează la maximum capacitățile mașinii este sistemul de control al cuplului motor, cu dublu ambreiaj.
În viraje, acesta poate direcționa total, adică 100%, din cuplul de pe axa spate către o singură roată. Urmarea? Tracțiune incredibilă, cu subvirare aproape inexistentă.
DATE TEHNICE
- PREȚ PORNIRE: 36.000 de euro
- PREȚ MODEL TESTAT: -
- 0-100 km/h: 4,7s
- VITEZĂ MAXIMĂ: 266 km/h
- CONSUM MIXT: 7,7l/100 km
- CAPACITATE: 2.261 cmc
- CUPLU MAXIM: 440Nm/2.000-4.500 rpm
- PUTERE MAXIMĂ: 350 CP/6.000 rpm
- DIMENSIUNI (L/l/h): 4,3/1,8/1,4m
* Prețurile pentru România nu au fost comunicate
PLUSURI: Un altfel de RS
- look agresiv din toate unghiurile
- subvirare aproape inexistentă
- sistem de tracţiune integrală inovativ cu Dynamic Torque Vectoring care permite virarea la viteze mai mari și manevrabilitatea la limită
- primul RS cu Drive Modes, primul "drive mode" Drift și Launch Control
- sunetul eșapamentului spectaculos: puternic și gros
- scaunele Recaro, obligatorii pentru această mașină
- 70% din cuplu poate fi redirecționat către axul spate. Până la 100% din cuplul disponibil la axul spate poate fi trimis la fiecare roată din spate
MINUSURI: Fără cutie automată
- În comparație cu noile sale rivale, Mercedes-Benz A45 AMG, Audi RS3 Sportback și Volkswagen Golf R, noul Ford Focus RS nu oferă transmisie automată
ADVERSARI
- Mercedes A45 AMG: 51.400 euro
- Audi RS3 Sportback: 42.066 euro
- VW Golf R: 36.512 euro
Întâlnire de gradul trei: Simone Tempestini a testat noul Ford Focus RS
Italianul Simone Tempestini, pilotul echipei Napoca Rally Academy și actualul campion național din Campionatul României, a mers în Spania pe circuitul Ricardo Tormo pentru a testa noul Ford Focus RS. Același circuit unde în fiecare an are loc Grand Prix-ul Valenciei din MotoGP.
- Simone, ești pregătit? Ai făcut recunoaștere înainte? Cauciucurile sunt încălzite?
- Am făcut trei ture înainte și l-am învățat. Este un circuit foarte rapid, cu multe viraje. O să ne distrăm. Nu știu cum o să fie pentru tine pentru că stai în dreapta.
- Cauciucurile sunt pregătite?
- La o mașină normală, dacă faci o frânare de urgență, ele trebuie să fie reactive 100% din prima. Dacă-l folosești prea mult, el se supraîncălzește și nu mai dă randament. La raliu e invers, dacă e rece, pierde foarte ușor aderența pentru că el e structurat să lucreze optim la temperaturi cele mai înalte.
- Asta înseamnă că n-o să mergi atât de tare.
- (Zîmbește) Cum să nu merg? Avem 350 cai-putere și tracțiune integrală!
(Trei ture de circuit pe Ricardo Tormo cu Simone Tempestini la volan. 170 km/h în linie dreaptă, viraje în care s-a intrat cu 80 km/h și drifturi făcute la 110 km/h. Plăcut, chiar și pentru copilotul de ocazie, ținut pe loc de scaunul Recaro și bineînțeles, de centura de siguranță)
- Cum este Simone Focus RS?
- N-am condus nici o mașină de serie care să-mi dea această senzație. Incredibil de agresivă.
- Ți-amintește de o mașină de raliu?
- Chiar dacă e complet diferită, uneori se apropie. Cei de la Ford se pun astfel cu cei mari în acest segment.
- 350 cai-putere și trațiune integrală, o noutate pentru Ford.
- E foarte omogenă pînă la turații maxime. Mașina trage într-una, are un cuplu care lucrează încă de la turații destul de joase.
- Noroc cu sisteme de siguranță.
- Sistemele de siguranță doar te ajută să nu faci o greșeală, ESP-ul, cînd vede că mașina pleacă pe o direcție greșită și vede că tu încerci s-o redresezi, te pune pe direcția corectă, frânând doar roțile care trebuie. Fără ESP, trebuie să fii foarte rapid să acționezi, altfel......
Diferența dintre RS și o mașină normală
- Care e diferența dintre Focus RS și o mașină normală într-un viraj?
- Mașinile de stradă, tind să subvireze, avînd diferențiale care nu lucrează, adică nu mută tracțiunea de pe o roată pe cealaltă. De exemplu, la un viraj spre dreapta, greutatea se pune normal pe stînga, iar roțile din dreapta se învîrt în gol. Practic, duce mașina spre exterior la ieșirea din viraj.
- Și la RS cum e?
- RS-ul încearcă să pună cît mai multă tracțiune pe roțile exterioare astfel încît să țină greutatea și s-o ducă în interiorul virajului.
- Frînele?
- Îmi place cum reacționează. Apeși pedeala, după aceea, frînarea e foarte progresivă și nu bruschează. RS ajunge foarte repede la 160 km/h, dar imediat vine momentul să frînezi. Îți dă încredere. La fel și volanul. Dacă-l pui pe sport sau pe track, devine un pic mai greu, asta îți oferă un feeling bun cînd ești în viraj.
Sunet natural
- Focus RS se aude într-un fel. Ție cum ți se pare pentru că tu ești obișnuit cu zgomotul mult mai puternic pe care-l produce o mașină de raliu.
- Chiar e tare. Prima dată am crezut că e trecut prin boxe, dar nu e așa. M-am interesat, e pur mecanic.
- Cui se adresează această mașină?
- Tinerilor care le plac mașinile duse spre extrem. Nu e o mașină din categoria Ferrari sau Lamborghini, dar RS este specială și originală ca prestație. Un alt caracter, o altă viziune.
- O poate conduce oricine?
- Fiecare trebuie să simtă ce poate și ce nu poate. E o mașină care-ți cere ceva în plus față de un șofer normal dacă vrei s-o folosești la maximum. Să știi cum se mișca dacă vrei să mergi altfel decât ceilalți. Totuși are limitele ei ca orice mașină. Depinde de drum, daca e ud sau uscat, dacă ai cauciucuri bune.
- E nevoie și de un curs de pilotaj?
- Toată lumea care vrea să meargă mai sportiv, trebuie să se ducă la un astfel de curs. Măcar să afle de la un profesionist, după ce e testat pentru prima oară, dacă are un pic de cunoștințe pentru a struni această mașină.
30este numărul mașinilor Ford care poartă sigla RS o dată cu lansarea noului Ford Focus RS, care se fabrică la Saarlouis, Germania
12noi mașini de performanță va lansa Ford la nivel global până în anul 2020. Primele două au apărut deja: Focus RS și "supercar-ul" Ford GT
Presa din Scoția, prima reacție despre jocul făcut de Ianis Hagi + Nota după Rangers - Dundee
Mutare-șoc în tenis: Novak Djokovic va fi antrenat de fostul lui mare rival!