Articol de Valentin Damian - Publicat sambata, 18 aprilie 2015 00:00
Volkswagen Up!, Renault Twingo, Smart Fortwo și Citroen C4 Cactus, mașini din trei clase diferite, au fost testate de către TopGear prin aglomerația din centrul Londrei. Cine a cîștigat războiul?
"În general, cînd apare o bijuterie atît de populară precum Volkswagen Up!, toți rivalii se îmbulzesc să-i copieze formula, așa cum este și cazul lui iPhone sau al romanțelor fictive cu vampiri. Dar am adunat rivalii lui Up! pentru un război urban și se simte foarte distinct în aer lipsa de imitație măgulitoare. Cei patru fac același lucru – merg un pic mai departe, consumă puțin și arată fercheș făcînd asta –, dar abordările diferite ne sugerează că, la cinci decenii după Miniul lui Issigonis, tot nu există o soluție general acceptată.
Noul Twingo de la Renault este un hatch cu un motor supraalimentat în spate și cu tracțiune spate. Noul Smart Fortwo are și el tot un motor îndesat în fund, dar mizează pe două locuri și pe dimensiuni și mai miniaturizate. Iar Citroenul C4 Cactus își croiește propriul său drum: forme de crossover, panouri înlocuibile și etosul greutății reduse, care îl pune la 160 kg de Volkswagen (deși este considerabil mai mare). Venite din trei clase diferite, astea sunt mașinile de oraș ale momentului. Deci e ceva de capul lor?
VW Up!, aproape perfect
A sosit momentul unei lupte în centrul Londrei. Up! nu este perfect la interior, dar e pe-aproape. Problemele ergonomice încep și se termină cu decizia de a nu pune control multiplu al geamurilor electrice pe portiera șoferului. Ambianța este mai întunecată ca într-un magazin de antichități, dar cînd ai atît de mult spațiu, materiale atît de rafinate și o poziție atît de confortabilă... este aproape perfect.
Urcă-te apoi în Twingo și, deși materialele nu sunt la fel de solide, vei aprecia ambianța mult mai luminoasă, chiar dacă nu și scaunele mult mai înghesuite din spate. Dar învîrte de cheie și motorul montat în spate te întîmpină cu un ralanti mai rafinat decît cel al VW-ului.
Aici încearcă Twingo să prindă ceva teren în fața rivalului său cel mai apropiat. La fel ca Up!, este disponibil doar cu un motor de 1,0 litru în trei cilindri, dar spre deosebire de Up!, care se mulțumește cu două versiuni la fel de puturoase de 60 și 75 de cai, Twingo îți oferă un motor aspirat de 70 CP sau această versiune turbo de 90 de cai.
Problema este că, la fel cum designul te trimite cu gîndul la vechiul Renault 5 Turbo, calibrarea inconsistentă a accelerației, datorată latenței turbo, pare luată tot din anii optzeci. Nu te va proiecta neașteptat în vreun stîlp, dar plecarea lină de pe loc trebuie exersată cu grijă.
Smart Fortwo, mișto la condus
Noul Smart este practic un Twingo tăiat în două, dar am mers pe varianta aspirată încercînd cu disperare să ținem prețurile cît de cît similare. Modelul ăsta de bază Passion este cu doar cîteva sute de euro sub versiunile de vîrf ale Twingo și Up! (care au de două ori mai multe locuri și spațiu pentru bagaje).
Nu este atît de îngust cît să mergi printre mașini, ampatamentul infim se chinuie să facă față suprafețelor proaste și reductoarelor de viteză, iar atuul parcării cam dispare, avînd în vedere că niciuna din mașinile de aici nu se parchează tocmai greu. VW are senzori de parcare opționali, iar Cactusul ăsta are cameră pentru mersul înapoi și sistem de parcare automată.
Smart începe să arate ca o fiță a anilor 2000. Nu numai că este diferență de la cer la pămînt între vechiul model și cel nou – ăsta este la ani-lumină de predecesorul său. Și în al doilea rînd, să dea naiba de nu-mi place. Interiorul este primul său triumf: la fel ca recentul Mini, este un design vesel raționalizat pentru adulți.
Butoanele de Renault, grafica de Mercedes și gurile de ventilație ca de Pagani vin împreună într-o capsulă mult mai spațioasă și mai bine construită. Nu sunt sigur cît de bine va ține bordul îmbrăcat în plasă de chiloți, dar cu siguranță aduce un nou înțeles "materialelor moi la atingere".
Noul Fortwo este și mai mișto la condus. Da, ținuta de drum este tot săltăreață. Cutia de viteze manuală, deși este mult peste vechea prostie manual robotizată, agață într-o veselie. Și ce cîștigi cu cea mai strînsă rază de bracare, pierzi cu direcția amorțită.
Dar amprenta pătrată pe asfalt și masa de sub 900 kg înseamnă că această «chestie» este mai agilă printre autobuze și zgîrie-nori decît un X-wing zburînd prin tranșeul ăla de pe Death Star. Și mai stai și sus și drept – nu tocmai confortabil pentru drumuri lungi, dar perfect pentru a nu rata ocaziile din traficul de oraș.
Citroen C4 Cactus, un supermini isteț stilizat
În mod straniu, bonsai-SUV-ul Cactus se simte lăsat cînd te urci în el după Smart. Te-ai fi gîndit că este acolo sus cu Qashqai, nu? Dar nu, conceptul evadat al celor de la Citroen este de fapt un supermini isteț stilizat. Totuși, nu este masiv la interior – evită plafonul panoramic dacă ești mai înalt –, iar buza portbagajului ajunge la șold.
Cactusul are un avantaj de putere (pentru că mașina de termen lung a lui Paul Horrell, pe care o avem aici, este versiunea de top) și are, drept urmare, cel mai fîșneț motor de aici. 205 Nm relativ masivi de la 1.2-ul turbo înseamnă că este cu cinci secunde mai rapid pînă la sută decît Smart și VW. Deși, în oraș, asta se traduce doar în viteze mai ambițioase la intrarea în ronduri.
Nu contează. Tot este cea mai puțin sportivă mașină pe care am condus-o. Stai liniștit, ăsta nu e genul de vorbăraie "direcția nu este suficient de tactilă și nu vrea să facă drifturi în jurul Piccadilly Circus" – abordarea este chiar revigorantă.
Într-adevăr, ținuta de drum zgîlțîită (cumva mai slabă decît a Smartului, în ciuda ampatamentului mai mare), masa leneș controlată și răspunsurile lente deranjează pe lîngă calmul arogant al lui Up!. Cactus este mult mai imatur.
Poziție șocantă la volan
Dar trebuie să-ți amintești că Citroenul a fost ținut la cură – este cu 200 kg mai ușor decît un C4 normal, pe care nu îl cumpără nimeni. Este cu 77 kg mai greu decît Twingo, deci antifonarea slabă și suspensia nedomesticită nu sunt o mare surpriză. Dar absolut șocantă este poziția la volan.
De ce trebuie ca eu, un tip relativ normal la vreo 1,85, să stau drept ca o scîndură ca să ajung la volanul pătrățos, care apoi îmi lovește genunchii la fiecare sfert de tură? După o jumătate de oră de condus, mă doare spatele și am crampe în piciorul stîng. Nici măcar Smartul țuguiat nu a avut o problemă cu statura mea.
Căutînd ceva cu care să-mi distrag atenția de la trafic și sciatică, mă joc leapșa cu plasticăraia din bord. O fi Cactusul golit pe dedesubt, dar nu se simte la interior. Torpedoul acela enorm cu bolțuri Braille deasupra, cusătura mînerelor – pute a atenție la detaliu aici. Dar cîțiva greierași sugerează că același buget nu a fost alocat și pentru calitatea asamblării.
BMW i3 merită un salut pentru donarea aranjamentului cu două ecrane informaționale, dar nu și utilizabilitatea sa – ecranul tactil este aceeași caricatură puerilă oferită de Peugeot-Citroen.
Cactus nu este mașina pe care s-o cumperi dacă vrei să străbați orașul la ora de vîrf. Smart este companionul tău pentru asta – este ca un scuter de livrare, doar că pentru oameni, nu pentru pizza.
Nu vei vedea niciodată un Cactus condus energic – mașina se potolește doar cînd nu-i grăbești cutia de viteze, deci dacă încetinești, maleabilitatea confortabilă franțuzească va începe să te vrăjească. Up! face mișto de rafinamentul său, dar pufoșenia întregii mașini – nu doar a acneii Airbump – va găsi mulți prieteni în brigada anti-Nürburgring.
Twingo, plăcut și distractiv la condus
În schimb, Twingo ar fi trebuit să fie mai distractiv la condus. Se simte că are tracțiune sparte – direcția îți transmite mai puțin "zgomot" și se simte ușor de nas, dar te lasă cu impresia că cei de la Renault sunt de-a dreptul înmărmuriți de ideea unui tînăr fan Ken Block care ajunge la un rond, este ud pe jos, iar turbina intră chiar atunci. Asta rezultă într-un șasiu tras înapoi de enervantul control al tracțiunii și de inevitabila subvirare.
Sperăm că doar își lasă loc de manevră pentru Twingo GT. Devine lesne de înțeles că Up! nu este cel mai antrenant de aici doar pentru că este singurul cu turometru.
Toate ar trebui să fie ieftine la întreținere – dotează-le cum trebuie și toate îți promit mase sub o tonă și frugalitate virtuoasă. Turul nostru se încheie la The Crystal. Stînd parcate lîngă această masă de tehnologie, artă și încăpățînare ecologistă, n-ai cum să nu te minunezi la aceste abordări disparate pentru a construi mașina mediului urban.
Simplul fapt că Smart a fost făcut cum trebuie de data asta contează enorm – chiar dacă rămîne o enigmă scumpuță. Cactus este un diamant neșlefuit – genial în originalitatea sa și o mașină căruia familia ta îi va accepta imperfecțiunile și de care se va atașa.
Este plin de caracter, ceea ce înseamnă mult – nici 2CV n-a fost chiar așa grozav la vremea lui, nu? Și, deși Twingo este în mod indubitabil plăcut, clinicul Up! îl școlește la toate capitolele, cu excepția șarmului indeterminabil pentru care iubim mașinile mici.
Ce mai puteți citi în TopGear de aprilie:
- Aston Martin Vulcan, bolidul de două milioane de euro și 800 CP
- Mercedes-AMG C63, prima oară cînd un C este bi-turbo
- Întoarcerea lui Ford Focus RS
- Comparativ cu mașinile de oraș: Volkswagen Up, Citroen Cactus, Smart Fortwo
Presa din Scoția, prima reacție despre jocul făcut de Ianis Hagi + Nota după Rangers - Dundee
Mutare-șoc în tenis: Novak Djokovic va fi antrenat de fostul lui mare rival!