Articol de GSP - Publicat luni, 28 ianuarie 2008 00:00
Va prezentam cateva cifre uimitoare atinse in timpul unei curse de catre piloti la volanul monoposturilor de F1.
O masina de F1 este construita din 80,000 componente. Daca sunt asamblate in proportie de 99.9% corect, masina va avea 80 de greseli.
Un monopost de F1 accelareaza de la 0 la 160km/h si apoi franeaza pana la oprire in 4 secunde.
Un motor din F1 functioneaza timp de 2 ore, dupa care va ceda, pe cand unul de pe o masina normala functioneaza pentru zeci de ani.Acesta este compromisul pe care inginerii il fac pentru a atinge performantele unui monopost.
Un pilot din F1 slabeste in medie 4 kg dupa o cursa, ca efect al accelaratiei gravitationale si al temperaturilor ridicate la care este supus timp de 2 ore. In unele curbe pilotul suporta 6 G, iar la franare 5 G.
Cu 550kg o masina de F1 cantareste 50% din greutatea unui Mini.
Unele avioane pot decola la o viteza mult mai mica decat cea atinsa de un monopost de F1.
Fara apasarea aerodinamica, rotile din spate ale unei masini de F1 pot patina la peste 160km/h.
Intr-o cursa ca cea de la Monaco, apasarea aerodinamica provoaca destula aspiratie pentru a scoate capacele de canal.Inaintea cursei toate capacele sunt sudate pentru a prevenii accidentele.
Sistemele de alimentare cu carburant folosite in F1 pompeaza 12 litri de benzina pe secunda.In mai putin de 4 secunde se poate umple rezervorul unei masini de familie.Sistemul se foloseste si pe elicopterele militare din US.
Echipa poate schimba cauciucurile si alimenta masina in 3 secunde.Cu mult mai putin decat citirea acestei propozitii.
In timpul unei curse cauciucurile pierd 0,5 kg din greutate, acestea fiind proiectate pentru 90-120km.
Un cauciuc atinge temperatura optima de functionare intre 90 si 120 grade celsius.
Un sasiu este proiectat in 250.000 de ore de munca, si dureaza inca atat pentru a fi fabricat.
Pilotii schimba treptele intre 2,200 si 3,100 de ori in timpul unei curse.
Cand o masina de F1 franeaza, pilotul experimenteaza aceeasi deceleratie pe care o suporta un sofer normal intr-o masina ce loveste un zid de caramizi la o viteza de 300km/h.