Articol de GSP - Publicat marti, 26 ianuarie 2021 14:26 / Actualizat marti, 26 ianuarie 2021 14:44
Ce l-ar putea face pe un ciclist de top să renunțe la o carieră de succes într-una dintre cele mai bune echipe din lume și la un salariu de aproape două milioane de euro pe sezon? Răspunsul este neașteptat de simplu: nefericirea și lipsa de motivație.
Adrian Cochino (Libertatea)
Fostul câștigător al Turului Italiei, Tom Dumoulin, a anunțat sâmbătă că a decis să ia o pauză de la ciclism și a și părăsit imediat tabăra de antrenament a echipei Jumbo-Visma, pentru un concediu fără plată, pe termen nedeterminat.
Anunțul a venit ca un șoc pentru cei mai mulți fani ai olandezului și ai sportului. Jumbo-Visma tocmai anunțase programul competițional, iar Dumoulin urma să fie co-lider în Turul Franței, ba chiar să participe la o serie de clasice pe pavate. Nu mai este cazul.
Cert este că tristețea fanilor nu este împărtășită de olandezul care, la 30 de ani ar mai avea, teoretic, destule de dovedit.
”E ca și cum un rucsac de o sută de kilograme mi-a alunecat de pe umeri. M-am trezit fericit”, a anunțat el, a doua zi după ce a luat decizia.
Dacă decide în cele din urmă să părăsească sportul definitiv, Dumoulin renunță nu doar la locul într-o echipă de top, dar și la un salariu de aproximativ 1,9 milioane de euro pe sezon - substanțial pentru lumea ciclismului.
Cine este și ce mai vrea Tom Dumoulin
Acum patru ani, olandezul câștiga într-un stil spectaculos Turul Italiei 2017, în fața lui Nairo Quintana și a lui Vincenzo Nibali. A rămas faimos pentru momentul dramatic din timpul cursei, când a pierdut timp prețios pentru că a trebuit să se oprească să își facă nevoile pe margine, dar și pentru capacitatea sa de a reveni și pentru stilul direct și sincer în care vorbea cu ziariștii.
Victoria din Giro și rezultatele bune obținute în Turul Franței, pe vremea când mai alerga încă pentru echipa Sunweb, anunțau că ascensiunea lui Tom Dumoulin abia începea.
O accidentare la genunchi i-a anulat însă întregul sezon 2019. A schimbat echipa înainte de terminarea contractului, dar nici începutul la Jumbo-Visma nu a fost unul fericit. Problemele intestinale și epidemia COVID i-au dat peste cap sezonul 2020, iar parcursul său a fost unul inegal. A terminat pe locul șapte Turul Franței, unde ar fi trebuit să fie co-lider, dar a sfârșit prin a fi un ajutor de lux pentru Primoz Roglic, apoi s-a retras din Vuelta.
Ulterior, chiar el a admis că a fost încă de pe atunci la un pas de a renunța la ciclism. Decizia de sâmbătă a pus cumva capăt, măcar temporar, acelor frământări.Încercând să explice mecanismul acestei decizii, olandezul a sugerat cât de mare este presiunea la care este supus și cât de greu îi este să își găsească calea.
„Pur și simplu vreau să mulțumesc foarte mulți oameni. Vreau ca echipa să fie mulțumită de mine. Vreau ca sponsorii să fie fericiți. Vreau ca soția și familia mea să fie fericiți. Și astfel vreau să îi mulțumesc pe toți, dar din cauza asta am uitat să mă gândesc la mine un pic în ultimul an. Ce vreau? Mai vreau să fiu ciclist?”, s-a întrebat el.
Probleme mentale pentru Dumoulin
Pentru apropiații lui Dumoulin, vestea nu a fost tocmai surprinzătoare. „Viața asta nu-l mai făcea fericit. Și tot ce contează este să se simtă bine”, a spus directorul sportiv al Jumbo Visma pentru publicația Wielerflits.
Zeeman a mai vorbit și despre problemele emoționale ale olandezului din ultimul an.
„În timpul primului lockdown a făcut eforturi serioase din punct de vedere mental. Pe atunci trecuse deja printr-o perioadă dificilă. I-am pus la dispoziție ajutor profesionist în timpul acelei perioade, pentru a-l susține”, a spus Zeeman.
Când sportul nu îți mai aduce fericirea
Dumoulin nu este singurul ciclist de succes care s-a retras într-un moment în care ar mai fi avut câțiva ani buni de curse în față. Mai mulți sportivi au sugerat sau au explicat direct, de-a lungul timpului, cât de complicată este viața în pluton: zeci de mii de kilometri în șa, competiții epuizante precum marile tururi, care aduc organismul până la limită, perioade foarte lungi petrecute departe de casă și de familie.
În 2019, americanul Taylor Phinney a decis să se retragă la 29 de ani din ciclism. Cu victorii la Paris-Roubaix în juniorat și o abilitate pentru contratimp dovedită în plutonul de elită, Phinney promitea o carieră spectaculoasă, dar o accidentare oribilă i-a dat peste cap viața în 2014.
S-a întors, dar forma sa nu a mai fost aceeași, iar în final, declarațiile sale au arătat că nici chemarea pentru ciclismul profesionist nu mai era acolo. Phinney a insistat că își iubește în continuare bicicleta, dar că nu mai poate face față și nici nu mai vrea să facă față rigorilor plutonului.
„Cred că e nevoie de multă putere să recunoști că nu mai ai cu adevărat pasiune pentru lucrul pe care-l faci și apoi e nevoie de mult curaj ca să faci alegerea”, a spus el, explicând că lasă ciclismul pentru cealaltă pasiune a sa, arta.
Tot în 2019 s-a retras din ciclism super sprinterul Marcel Kittel, câștigător a 14 etape în Turul Franței, printre altele. După o serie de sezoane dezamăgitoare, germanul a admis că nu mai are pasiune și motivație pentru sport.
Duminică, el a avut și un mesaj pentru Dumoulin: „Știu din experiența personală cum stă situația și cât de dificil este atunci când te îndoiești dacă ce faci este bine și vrei să privești dincolo de viața ta actuală și de identitatea ta actuală”.
Spre deosebire de Dumoulin, care încă mai caută răspunsuri, Kittel, s-a apucat deja de studii economice. Anul trecut, într-un interviu pentru publicația Algemeen Dagblad, el asigura că nu regretă plecarea din pluton: „Sunt exact acolo unde vreau în viață”.
Citește și:
GALERIE FOTO „Micul Hercule” este de nerecunoscut! Cum arată în prezent Richard Sandrak
WOW! Cum arată iubita lui Denis Drăguș, la doar o săptămână după ce a născut