Articol de Cristian Coman - Publicat joi, 06 decembrie 2018 14:01
Ion Țiriac a scos bani din buzunarele fundației și a făcut sala GymNadia. A adus-o pe nașa sălii, Nadia Comăneci (fundațiile celor doi sunt partenere în proiect), a adus-o pe Simona Halep și medaliați olimpici și au tăiat panglica.
Mi se pare importantă nu atât performanța de a investi în sport, cât refacerea imaginii idolilor în conștiințele românilor.
Idolii noștri sunt de două feluri: statuie sau volatili.
Ultimii - azi sunt, mâine nu mai sunt. În zilele noastre, de multe ori ajung „idoli” cu singurul criteriu la îndemână: audiență sau trafic. Performanța nu este impusă „idolului” pentru a căpăta eticheta, ci publicului: să fie numeros. Nu scriu în numele lui, al publicului, ci doar în numele meu (unul dintre cei care aleg să fie „vocea” publicului, gazetarii).
De aceea, ne întoarcem mereu la idolii consacrați, statuile. Pentru că finanțatorii, asistentele, maneliștii și mondenele cu sclipici sunt precum scânteile: fac trafic uriaș, dar nu reușesc să aducă o mistrie pentru ca imaginea lor să construiască ceva.
Modele, valori și mentori
Astazi – în primele zile din decembrie 2018 – avem trei "icoane": Regina Maria, Nadia Comăneci și Simona Halep. (Ar mai fi și a patra, dar este mai mult un simbol al mistriei celeste: Catedrala).
Presa a descoperit-o pe Regina Maria în ultimul an și mai ales în ultima lună de centenar. (Ca în bancul acela: Cine l-a omorât pe Mihai Viteazu, că îl sparg?” „Păi a fost acum 400 de ani.” „Ok. Eu acum am aflat”.)
„Mamei răniților” – Regina Maria - i-au apărut documentare (românești și străine) difuzate în prime-time, filme, reportaje, articole și mai ales postări pe facebook. Multe postări. Regina Maria a devenit virală! LOL!
Declarațiile membrilor familiei regale – făcute în ultimii 30 de ani – au ieșit de la naftalină cu titluri de-o șchiopă: EXCLUSIV! Nadia Comăneci (re)apare constant în presă. „Zeița de la Montreal” este mereu în vârful clasamentelor mondiale, la inaugurari prin România, la meciurile Simonei, apare la 1 decembrie la Protv.
Simona Halep este pe val. Lider mondial de mai bine de 1 an. Când nu e la turnee, cumpără proprietăți, participă la evenimente, filmează clipuri. Și se pregătește să atace marile turnee. Fetițele din jurul ei par să se numească Simona.
Modelele pe care le avem drept idoli, până le devorăm chiar și prin supraexpunere, stau pe soclu, izolate. Vorba investitorului cu mustață: „Ne trebuie și manageri ca să ieșim din situația de a avea doar
excepții în sport.”
Dacă managerii sunt cei care vor introduce și conceptul de „valoare”, atunci ei sunt cheia.
La nivel teoretic, valorile sunt de fapt principiile, ideile și normele împărtășite de un grup, de o comunitate. Dacă grupul nostru profesional se trezește mai târziu și scrie bine dacă are chef, valorile vor fi în jurul noțiunii „leneșii creativi”.
La o altă scară, populația pare nerăbdătoare să își definească rostul și direcția. Adică valorile. Ceea ce îi lipsește nu sunt modelele (ecranele monitoarelor, smartphonurilor și televizoarelor au fost pline în ultima lună cu Regele Ferdinand, Regina Maria, Brătienii, Take Ionescu, Marghiloman, Vaida Voievod, Vasile Goldiș, Iuliu Hossu). Ceea ce îi lipsește sunt mentorii. Îndrumătorii.
Moderatorii televiziunilor nu sunt mentori. Nici pe departe. Ei sunt vocali și dau sentințe. Atât. Și îi conving doar pe cei case sunt deja convinși.
Mentorii sunt necunoscuții - care aleg conștient o viață de anonimat – pentru a avea ca unică satisfacție impunerea valorilor și apariția modelelor.
Nu-i știți?
Pentru că sunt anonimi.
Și pentru că modelele lor nu prea există în conștiița publică.