Articol de Valentin Damian - Publicat joi, 21 aprilie 2011 00:00 / Actualizat miercuri, 20 aprilie 2011 23:26
Renault a venit în România cu primele două maşini electrice: Fluence Z.E. şi Kangoo Express Z.E. Greu de spus cine se va încumeta să cumpere o astfel de maşină în lipsa unei infrastructuri
I-am aşteptat pe americani 50 de ani. Poate nu va dura atît pînă cînd şi în România se va crea o infrastructură pentru maşinile electrice. Renault a făcut un pas important şi a adus în România două modele complet electrice: alimentate 100% electric. Adică zero emisii, fără ţeavă de eşapament, fără cilindree, fără ulei de motor, fără apă. Adio cu motorul termic!
Primul drive-test cu un Renault Fluence electric! Porneşti motorul. Clasic, la cheie. Nu ştii cînd s-a întîmplat asta pentru că nu există nici o poluare fonică. Auzi un zumzet. Ca să vă faceţi o idee, aduce cu cel pe care-l auzi într-un troleibuz, dar la o scară mult mai mică. Din această cauză, francezii încă lucrează la un sistem de avertizare sonoră. Sînt prea silenţioase, iar acest sistem îi va avertiza fonic pe cei din jur că se apropie maşina. El va fi activ pînă la o viteză de 30 km/h. După această viteză se consideră că zgomotul produs de rulajul anvelopelor este suficient! Inginerul lui Renault, adus din Franţa, îţi arată că motorul este pornit, dovada fiind un martor luminos de culoare verde sub formă de cheie.
Pornim în drive test. De fapt, n-a fost chiar o testare a Fluence-ului electric. A fost o scurtă întîlnire derulată pe cîţiva kilometri.
Maşina avea viaţă în ea. Vorbim despre un motor electric de 70 kW/95 CP care oferă un cuplu motor de 226 Nm. Diferenţa dintre un motor termic şi unul electric: cuplul maxim intervine la un anumit număr de rotaţii, în timp ce la cel electric el intră în acţiune de la 0 turaţii. Dar parcă nu viteza era lucrul care te interesa cel mai mult. Sigur, trebuia să vezi şi ce se întîmplă în jurul tău, e obligatoriu, dar la fel de important era să monitorizezi cum stai cu energia. Totul este monitorizat în ceasurile de la bord. Apropo, acesta este identic cu Fluence-ul pe care-l ştie toată lumea, doar funcţiile ceasurilor diferă. Eşti dependent de baterie. Cel mai important element al maşinii. Te lasă în drum, atunci ai o problemă. E o altfel de pana prostului. Pet-ul de doi litri nu-ţi mai este de ajutor, iar gluma românească "hai să-ţi dau o găleată de curent" poate reveni în actualitate!
26.000 de euro va costa un Renault Fluence Z.E, lansările comerciale la nivel internaţional vor avea loc in a doua jumatate a lui 2011
22.000 de euro este preţul pentru un Kangoo Express Z.E. cu 5 locuri
135 km/h este viteza maximă, limitată electronică, pe care o poate atinge Fluence-ul electric
Cum e în alte ţări
În Europa nu există staţii de încărcare a bateriilor. Doar în Franţa există un lanţ de benzinării care a implementat acest sistem. De altfel, statul francez acordă un stimulent fiscal în valoare de 5.000 de euro. În plus, în oraşe, există un interval orar în care încărcările de baterii la priză se pot face gratuit. La noi se vorbeşte de 4 sau chiar 6 vouchere prin programul Rabla, valoarea unui tichet fiind de 900 de euro. Există şi sistemul "Quickdrop". Bateria consumată se poate schimba cu una încărcată în 3 minute. Sistemul va fi implementat deocamdată în două ţări: Israel şi Danemarca.
Cîntăreşte 250 de kilograme!
Bateria litiu-ion de 22 kWh are 250 de kilograme. Dacă stai la bloc, e o problemă pentru că aceasta e netransportabilă. Chiar dacă se poate utiliza şi priza de acasă, cei de la Renault nu recomandă această metodă, existînd pericolul suprasolicitării reţelei.
Bateria nu are preţ, se închiriază cu 79 de euro pe lună
Nu există un preţ pentru bateriile maşinilor electrice ale celor de la Renault. Clienţii le pot închiria la un preţ minim de 79 de euro (TVA inclus), contract pe 48 de luni şi un parcurs anual de 10.000 km
Autonomie de 180 de kilometri
Staţiile de alimentare rămîn principala sursă pentru maşinile electrice. Tragi cablul la maşină şi încarci. De la cîteva minute la ore bune în funcţie de cantitatea de energie necesară pentru bateria ta. O încărcare totală durează între 6 şi 8 ore la o priză de 220V, rezultînd o autonomie de 180 de kilometri. O încărcare rapidă, timp10 de minute, la o priză de 400 V înseamnă o autonomie de 60 de kilometri.