Articol de GSP - Publicat luni, 23 decembrie 2013 00:00 / Actualizat duminica, 22 decembrie 2013 20:00
TopGear a hotărît care sînt cele mai bune maşini din 2013. A fost opinia redactorilor ediţiei britanice a prestigioasei reviste. Cele trei mari vedete, Clarkson, Hammond şi May, au acordat şi ele, fiecare, cîte un premiu "Maşina anului". Totul, pe larg, în ediţia românească a lui TopGear.
Maşina anului după Richard Hammond
Porsche 911 GT3
"E ca şi cum ai lua pe tine mantia lui Superman"
Richard Hammond
Maşina anului după Jeremy Clarkson
McLaren P1
"P1 e o maşină care rulează silenţios atunci cînd eşti în oraş şi care-ţi smulge faţa de pe cap atunci cînd îl părăseşti. Este renaşterea, o schimbare de direcţie care ne va duce cu 350 de kilometri pe oră într-un viitor luminos".
Jeremy Clarkson
Maşina anului după May
Ferrari 458 Speciale
"Pe drumurile şerpuite din munţi, maşina e pur şi simplu genială"
James May
Maşina anului 2013
Ford Fiesta ST
Premiul pentru hot hatch-ul anului, probabil cel mai rîvnit dintre toate statuetele noastre lucioase, merge către Ford Fiesta ST. Evident, face tot ce ar trebui să facă un hot hatch. Dar nu e singurul. Diferenţa este că Ford reuşeşte asta păstrînd un preţ foarte mic (20.650 de euro, TVA inclus, preţ pentru România).
De regulă, asta înseamnă că-i lipseşte ceva ce concurenţa oferă. Dar nu. Are 182 CP. Arată senzaţional. Şasiul e la fel de bine realizat precum cel al unui McLaren. Accelerează şi virează mai bine decît ceilalţi şi – din cîte ne putem da noi seama – nu există nici un "dar".
Supercarul anului
Ferrari 458 Speciale
Cel mai rapid Ferrari 458 se numeşte Speciale. A primit două premii din partea ediţiei britanice TopGear, unul din partea lui James May şi unul din partea redactorilor TopGear.
Motorul V8 aspirat de 4.5 litri produce acum 605 CP şi 540 Nm. Speciale cîntăreşte 1.290 kg şi atinge 100 km/h cu start de pe loc în doar trei secunde, iar 0-200 km/h reuşeşte în 9,1 secunde. Ferrari 458 Speciale este echipat cu sisteme de aerodinamică activă care sînt controlate electronic pentru a oferi o stabilitate perfectă indiferent de situaţie.
FERRARI 458 SPECIALE
Preţ: 251.600 €
Motor: 4.497 cmc, V8, dublu-ambreiaj F1 7 trepte RWD
Performanţe: 605 CP @ 9.000 rpm, 540 Nm @ 6.000 rpm, 0–100 km/h 3,0 s, peste 325 km/h
Consum: 14,2 l/100 km, 275g/km CO2
Masă: 1.395 kg
Hot hatch-ul anului
Ford Fiesta ST
Pînă să devină "Maşina anului 2013", Ford Fiesta ST a luat premiul "Hot hatch 2013". "Totul stă în pedigree şi încrucişări – obţinerea amestecului corect de elemente pentru a crea ceva special..., iar Ford a reuşit asta cu Fiesta ST. Cel mai bun din segment? Noi aşa zicem", au arugumentat redactorii TopGear Marea Britanie.
Decapotabila anului
Jaguar F-Type
Jaguar pretinde un timp de 8,8 secunde pentru 0-160 km/h şi o viteză de vîrf de 300 km/h – limitată. Însă pe drumul potrivit, e mai degrabă o descărcare de adrenalină decît o experienţă auto. Ca şi cum ai sări cu coardă elastică deasupra unui vulcan activ. Şi mai e şi sunetul pe care-l scoate. Fiecare F-Type se află la graniţa dintre un sunet uşor hedonist şi un urlet de huligan în toată regula.
Cea mai ostentativă maşină a anului
Mercedes-Benz SLS AMG Black
Reacţiile lui SLS Black sînt absolut fidele (spre deosebire de SLS-ul standard, că tot veni vorba) şi nu lasă loc de interpretări. Ştii exact cît de mult poţi forţa maşina, chiar dacă generează forţe uriaşe în toate direcţiile.
Pe circuit, se simte ca o maşină de circuit. Foarte, foarte puţine maşini pot face asta. Şi totuşi, e fantastică şi pe şosele. E capabilă să meargă cu viteze moderate sau, cu cei 640 CP, al dracului de nemoderate Ah, şi are portiere gullwing.
Inovaţia anului
Volkswagen XL-1
VW XL-1, un vehicul aflat în căutarea performanţelor alternative supreme care arată de parcă a scăpat de pe un platou de filmare.
Datele tehnice arată ca scrisoarea către Moş Crăciun a celor pasionaţi de frugalitate auto: un hibrid diesel- electric cu două locuri care pretinde un consum de 0,9 litri şi emisii de doar 21g/km CO2.
Monococa, panourile exterioare şi chiar şi barele antiruliu sînt dintr-un polimer ranforsat cu fibră de carbon. Roţile din spate sînt aproape complet acoperite, oglinzile exterioare au fost înlocuite cu camere video.
Maşina de curse a anului
Peugeot 208 T16
Cu 875 CP puşi pe drum prin toate cele patru roţi, o maşină care se împinge în asfalt, devorează treptele de viteză, cîntăreşte 875 kg şi are un raport putere/masă de 1:1.
0-100 km/h în 1,8 secunde, iar 200 km/h vin la doar trei secunde mai tîrziu, limita fiind la 243 km/h. Asta împreună cu coloana sonoră a unui motor de curse, o transmisie fioroasă, şuieratul turbinelor şi scînteile ocazionale ţîşnind din evacuare au creat o maşină care gîdilă nervii oricărui pasionat auto.
Maşina de familie a anului
Citroen C4 Picasso
Indiferent cît de futurist ar arăta un Citroën, C4 este totuşi un MPV. O soluţie de transport pentru tine şi ai tăi. Citroën Grand C4 Picasso are un scaun cu suport extensibil pentru picioare precum cele din spatele unui Mercedes-Benz Clasa S sau dintr-un cabinet stomatologic. La C4 se găseşte în faţă, lîngă şofer, adică – aşa cum ştie orice părinte – pe cel mai stresant loc al maşinii.
Producătorul anului
Porsche
TG bate gongul în cinstea Porsche pentru maşinile anului, la plural, în loc de una singură. 911 GT3, 911 Turbo şi Cayman ies în evidenţă, însă Panamera S E-Hybrid arată cît de mult pot să iasă oamenii ăştia din zona lor de confort fără s-o dea în bară (410 CP, 71g/km CO2, 37 de kilometri în modul electric...)
Maşina Eco a anului
BMW i3
Este bizar de silenţios în mişcare şi atît frînarea, cît şi acceleraţia sînt extrem de line. Chiar şi aşa, pentru că tot întrebi, se poate deplasa ca o pisică turbată.
Totul se face dintr-o singură pedală, ridicînd cu grijă acceleraţia pentru a iniţia frînarea şi a-i gestiona intensitatea. Dinamica e bună. Cheamă în ajutor întreaga putere şi o vei avea pe puntea spate lipsită deci de orice urmă de torque steer.
Structura din carbon şi aluminiu îi conferă o rezistenţă foarte mare plus o senzaţie contradictorie de uşurinţă şi rigiditate. Aproape că face ambuteiajele distractive. Ah, am uitat să precizăm că e electric?
SUV-ul anului
Range Rover Sport
Vechiul Sport era o brută mare şi ostentativă condusă de oameni cu căşti bluetooth într-o ureche şi păr facial dubios. Fără îndoială că această nouă versiune va fi la fel de bine primită de către brigada bărbilor creative, însă acum e o maşină care-şi găseşte justificare nu doar prin emblemă, ci şi prin ceea ce poate să facă. E o maşină bună la toate: cară o familie cu cele şapte locuri, e un GT desăvîrşit, e capabil în off-road şi poate remorca barca, rulota pentru cal.
Hipercarul anului
McLaren P1
McLaren P1 chiar este "doar o maşină" acolo unde contează. La fel ca la McLaren 12C, e confortabilă, ergonomică şi aerisită. Parbrizul este înalt şi lat, susţinut şi de panourile de sticlă de deasupra capului care lasă să intre lumina.
Poziţia la volan este naturală şi corectă, iar cutia SSG cu şapte trepte modificată funcţionează la fel de bine ca şi în cazul fratelui mai mic, 12C. Adică fără ezitări sau scandal. Poţi vedea în spate cu ajutorul a trei oglinzi retrovizoare generoase. Nu pare o maşină mare sau grea.
McLaren P1
Preţ: 1.038.000 €
Motor: V8 biturbo 3.799 cmc, 737 bCP @ 7.500 rpm, 720 Nm @ 4.000 rpm, plus motor electric cu 178 CP şi 260 Nm
Total: 915 CP şi 900 Nm
Performanţe: 0–100 km/h în 2,8 s 0–200 km/h în 6,8 s
Viteză maximă: 350 km/h (limitat)
Chilipirul anului
Hyundai i10
N-o fi cea mai incitantă maşină lansată în 2013, însă le oferă clienţilor exact ce îşi doresc, şi asta la un preţ care nu ţi-ar ajunge nici pentru avans la un sedan premium. Preţurile încep de la 9.366 euro (pe piaţa din România) pentru motorizarea de un litru în trei cilindri, iar vestea cea mai bună este că motorapul ăsta e cea mai bună alegere.
Maşina absolut minunată a anului
Rolls-Royce Wraith
Wraith este o realizare splendidă – e cel mai potrivit mod de a-l descrie. Pentru a parafraza o expresie celebră, călătoritul în el îţi lărgeşte mintea. Şi nu vorbim despre ieşirile scurte – asta e o maşină care trebuie condusă pe distanţe foarte lungi
Maşina de lux a anului
Mercedes- Benz Clasa S
Nu credem că există cineva la sediul Mercedes din Stuttgart care să ştie exact cîte motoraşe electrice există într-un Clasa S; ar fi ca şi cum ai întreba cîte granule de nisip se află în Sahara. Totul este configurabil, ajustabil sau modificabil. Asta înţelege Mercedes prin lux - luxul de a alege.
Transfer pe axa FCSB - MLS? » Informații de ultim moment obținute de GSP.ro