Articol de GSP - Publicat marti, 25 septembrie 2018 22:11
România a avut în premieră o echipă la un eveniment internațional de rally raid. Două echipaje au luat startul în Turkmen Desert Race, una dintre cele mai dure competiții de acest gen din lume, care a traversat Turkmenistanul de la Est la Vest.
Într-o lume a bogaților, unde unele echipe ajungeau la bugete de aproape jumătate de milion de euro pentru acest eveniment, România a fost prezentă prin eforturi susținute.
Echipajul Mihai Chipăruș/Bogdan Mehedințu a obținut un onorabil loc 3 la Clasa T2.2, în timp ce Claudiu Barbu și Paul Spiridon au fost nevoiți să abandoneze din cauza probelemelor tehnice după ce reușiseră să încheie pe 3 în prolog.
Competiția la care au luat startul peste 80 de echipaje din 20 de țări a fost câștigată de legendarul Roni Roma, dublul câștigător al Raliului Dakar.»
Însăși prezența tricoloră la această competiție este o mare performanță pentru rally raidul românesc, o disciplină tânără în cadrul Federației Române de Automobilism. De la logistica necesară obținerea unui buget necesar pentru participare, la transportul mașinilor și până la nopțile petrecute în deșertul turkmen, totul s-a dovedit o întreagă aventură pentru români.
De la primele discuții cu ambasadorul Turkmenistanului, prezent în iulie la etapa din Campionatul Național de Rally Raid de la Orăștie, și până la confirmarea oficială la Turkmen Desert Race, totul s-a derulat pe repede înainte. „Timpul a fost dușmanul nostru principal. Doar simpla deplasare la o astfel de competiție reprezintă costuri enorme. Acolo, în principiu, sunt doar giganții acestui sport”, povestește Mihai Leonte, președintele Comisiei de Rally Raid din cadrul Federației Române de Automobilism.
De la sprijinul Ambasadei Turkmenistanului și al Federației Române de Automobilism Sportiv și până la un ajutor crucial al Ministerului Tineretului și Sportului nu a fost decât un pas. MTS s-a implicat activ pentru ca echipajele să fie prezente la startul din orașul istoric Amul. „Au fost momente când voiam să renunțăm, dar aceste ajutoare au fost vitale. Uneori credeam că eforturile noastre sunt în van, însă acum, după această experiență, am lua-o din nou de la capăt”, spun la unison oamenii care au traversat deșertul Karakum în această aventură.
Traseul de concurs a fost la rândul său unul dur. Piste înguste, greu sau imposibil de depășit, iar o singură eroare s-a dovedit fatală pentru o parte dintre competitori. O treime au fost nevoiți să abandoneze. De la nisip moale și până la zone uscate și tari, la șanțuri, praguri, denivelări și plaje, toate au făcut parte din cei peste 1.500 de kilometri pe care concurenții i-au parcurs.
„O noapte dormită în deșert, cu capul rezemat de roata mașinii, direct pe nisip, poate echivala cu suma tuturor aventurilor noastre urbante trăite în ultimul deceniu. Este doar o parte din această întreagă aventură, o adevărată provocare pentru oricine. Faptul că un echipaj de-al nostru a trecut linia de finiș e deja o performanță. În primul rând comparăm bugete deoarece eforturile și pasiunea sunt la fel de mari. Suntem mândri că am reprezentat România acolo”, a mai povestit Leonte.
De altfel, dorința și unitatea tricoloră s-au făcut remarcate și în deșert, acolo unde Chipăruș și Mehedințu au făcut tot posibilul pentru a-i aduce până la următorul stop pe Barbu și Spiridon, rămași blocați din cauza motorului.
„Din păcate nu au reușit să ne tracteze decât câțiva kilometri, deșertul fiind total ostil remorcării. Nu au vrut să ne abandoneze, însă am insistat să o facă, pentru a-și valorifica și a ne valorifica șansa ca țară, de a avea un echipaj care termina acest prim raliu. Și au făcut-o! Felicitări, Mihai! Felicitări, Bogdan!”, a transmis Claudiu Barbu pe pagina sa de facebook.