GSP SPECIAL  »  MEDIA  »  DREPTURI TV

SEISM ÎN FOTBALUL ROMÂNESC! Telekom dispare din România, Digi și Orange împart abonații, drepturile TV sunt în aer » Urmează falimentul Ligii 1?

RCS-RDS a ajuns la 3,7 milioane de abonați pe TV, și datorită competițiilor din sport pe care le transmite Digi. Telekom are 1,5 milioane de abonați
RCS-RDS a ajuns la 3,7 milioane de abonați pe TV, și datorită competițiilor din sport pe care le transmite Digi. Telekom are 1,5 milioane de abonați

Articol de - Publicat miercuri, 22 mai 2019 07:00

Telekom dispare din România, RCS-RDS și Orange împart abonații și drepturile TV ale societății germane. Și rămâne un singur post TV de sport, DigiSport sau cu alt nume, care va transmite și Liga 1, și restul competițiilor.

Piața televiziunilor de sport se modifică radical în perioada următoare. Evenimentele principale: dispare Telekom din România, întreaga companie, nu doar postul TV!, și rămâne un singur post de sport, al RCS-RDS. Nu e clar, deocamdată, dacă televiziunea unică se va numi DigiSport sau altfel.

Postul acesta va transmite și partidele din Liga 1, potrivit surselor care descriu scenariul transformărilor spectaculoase din media. În spatele afacerii s-ar afla Zoltan Teszari, patronul RCS-RDS, avocatul Adrian Tomșa, un avocat din Cluj ce deține Look TV, și Orlando Nicoară, administratorul eAD, societatea care tocmai a preluat de la Liga Profesionistă drepturile TV pentru campionatul românesc. 

Care e schema în detaliu?

Telekom se retrage cu totul din România și "averea" reprezentată de abonați și de drepturile TV va fi împărțită între RCS-RDS și Orange. Francezii preiau partea de telefonie mobilă, RDS se alege cu bucata din Telekom care ține de televiziune. Televiziunea unică rămasă va fi construită pe "scheletul" DigiSport, combinat cu câțiva oameni de la Telekom Sport. Nu vor face parte din plan toți angajații de acum ai celor două posturi.

Prima reacție a unul club din Liga 1 despre dipariția Telekom

28 de milioane pentru L1

Vlad Enăchescu, șeful actual de la Telekom Sport, rămâne pe dinafară, nu face parte din proiectul noii televiziuni. Postul va transmite competițiile care se văd în prezent în România, inclusiv Liga 1. Orlando Nicoară, managerul societății eAD, tocmai a anunțat într-o conferință de presă organizată cu Liga Profesionistă că firma a preluat drepturile TV pentru următorii cinci ani și că va plăti 28 de milioane de euro pe sezon, cu 500.000 de euro peste suma pe care au achitat-o televiziunile în contractul trecut.

Nici Orlando, nici LPF n-au explicat de atunci de unde vor veni banii, din moment ce RDS și Telekom nu și-au asumat că vor transmite împreună competiția, ca până acum. Surse de la Ligă susțin că eAD nici nu a garantat achitarea celor 28 de milioane de euro anual, afacerea depinde de apariția unei televiziuni care să preia meciurile. 

Cum se împart cei 7,5 milioane de abonați din România

  • RCS&RDS - 3.700.000
  • Telekom - 1.500.000
  • Focus Sat - 1.000.000
  • UPC - 900.000
  • Orange TV - 400.000

„Grila rămâne neschimbată: 30 la sută din bani vor ajunge la cluburi în mod egal şi 70 la sută având în vedere criteriul performanţei sportive, în funcţie de locul ocupat în clasament la finalul sezonului regulat, respectiv la finalul play-off-ului/play-out-ului. Vor fi trei tranşe, una la începutul sezonului, una în ianuarie şi una în martie”
Justin Ștefan, secretar general LPF

Nici un plan LPF&eAD nu mai e valabil

Mutările spectaculoase de pe piața de televiziune ar salva campionatul, întrucât Liga 1 depinde de încasările din drepturi TV, nu există altă soluție de atragere a unor venituri atât de mari. Liga Profesionistă și eAD au prezentat, în conferința în care au anunțat că societatea lui Orlando Nicoară capătă drepturile TV, niște planuri abstracte, care țin mai mult de viitor, de reformarea competiției, nu explică în niciun fel cum vor trăi cluburile în viitorul apropiat dacă n-ar mai primi aproape 30 de milioane de la televiziuni.

5 idei clare după semnarea parteneriatului LPF-eAD

  1. Dezvoltarea infrastructurii și a resursei umane implicate în identificarea, formarea și creșterea jucătorilor.
  2. Creșterea numărului de spectatori pe stadioanele din Liga 1. Vânzarea de bilete online, dar și abonamente pentru toate jocurile din L1. 
  3. Creșterea audiențelor TV. În prezent, audiența cumulată Digi, Telekom, Look, pe targetul all-urban, este de 2,89%.
  4. Atragerea unor branduri importante ca sponsori ai fotbalului din Liga 1.
  5. Digitalizarea produsului. Lansarea unei aplicații pentru iOS, dar și pentru Android. 

Liga 2 e mai ieftină de 56 de ori

120.000 de euro costă, în medie, fiecare meci din prima ligă de fotbal! Suma e uriașă și nu e acoperită de încasările din publicitate, nici măcar pe aproape. RCS-RDS și Telekom au continuat să achite prețul foarte mare în concurența lor pentru abonați. Oamenii din televiziuni au sesizat chiar că unele partide din Liga a doua au înregistrat audiențe mai mari decât ale eșalonului principal! Asta în condițiile în care „Divizia B” costă 500.000 de euro pe sezon, de 56 de ori mai puțin decât se plătește pentru Liga 1! B-ul va fi și mai interesant în sezonul următor, în care apar Rapid, Gloria Buzău, CSM Reșița. „Vor fi 12 echipe implicate în lupta pentru promovare!”, estimează Daniel Pancu, antrenorul Rapidului. z

„Nu pot să spun nimic în momentul de față, pentru că sunt doar speculații. Am auzit și eu chestiunea asta, dar am auzit multe în atâția ani de zile. Nu pot spune ceva oficial, din moment ce n-am nici eu mai multe informații. Prostii se tot aud!”
Vlad Enăchescu, director Telekom Sport 

Fără drepturile TV, Liga 1 se apropie de faliment!

Cifrele oficiale ale celor 14 echipe din prima divizie, cumulate pe tot anul 2018, arată că din totalul veniturilor, drepturile de difuzare au sărit de 40%. Fără acești bani, campionatul s-ar dilua atât de mult încât ar ajunge la pragul minim de existență

Liga 1 are nevoie ca de aer de drepturile TV, iar incertitudinea ce persistă față de viitorul contract aruncă majoritatea cluburilor într-un impas financiar aproape imposibil de evitat.

FRF a publicat concluziile exercițiului financiar pe care l-a cerut și l-a impus cluburilor de pe prima scenă, acela de a-și dezvălui în amănunt tot raportul contabil pe care îl depun și la Ministerul Finanțelor la finalul anului.

Concluzia pentru 2018 e că drepturile TV se apropie, ca pondere în veniturile totale, de 50%! Anul trecut, cele 14 cluburi au avut încasări, altele față de cele din vânzarea fotbaliștilor, de circa 60 de milioane de euro. Dintre acestea, felia cea mai mare a fost reprezentată de drepturile de difuzare: 25,5 milioane de euro! Drepturile TV înseamnă mai mult decât adună împreună sponsorizările, publicitatea, veniturile de la UEFA și biletele de la meciuri.

Per total, Liga 1 a raportat o pierdere de peste 10 milioane de euro anul trecut. Aici sunt luate în calcul inclusiv veniturile de care cluburile au beneficiat din vânzarea fotbaliștilor.

7% a fost procentul cu care a crescut ponderea drepturilor TV în veniturile Ligii 1 în 2018 față de 2017

87%din totalul cheltuielilor cluburilor din Liga 1 au fost cele cu personalul fiecărei societăți în parte

82.400.000 €au fost cheltuielile totale ale cluburilor din Liga 1 anul trecut, ceea ce înseamnă o medie de aproape 6 milioane de euro pentru fiecare dintre cele 14 echipe

13 %a fost procentul cu care au scăzut veniturile Ligii 1 în 2018 raportat la anul 2017: 60 de milioane de euro, față de 69 de milioane în 2017

Transferurile de jucători: plus 12 milioane

Liga 1 continuă să fie o piață care face bani din balanța transferurilor. Pe tot anul trecut, cele 14 cluburi, luate împreună, au raportat o diferență în plus de 12 milioane de euro între ceea ce au cheltuit pe achiziția de jucători și ceea ce au încasat de pe urma vânzărilor. 

Pe 2017, L1 a fost pe plus

Acum 2 ani, cluburile din tot campionatul au produs profit. Balanța per total a fost de plus 6 milioane de euro. În schimb, anul 2018 a adus o pierdere de 10,4 milioane de euro. În 2018, deși veniturile au fost considerabil mai mici față de 2017, cheltuielile au fost mai ridicate.

Ajax a produs doar de la UEFA cât toată Liga 1

Liga 1 a atras în tot anul 2018 venituri de aproape 60 de milioane de euro. Fix această sumă a fost produsă de Ajax în actualul sezon de UEFA Champions League, exclusiv din bonusurile de la UEFA. Ajax a disputat 3 tururi preliminare și a ajuns până în semifinale, unde a pierdut dramatic, la ultima fază a meciului retur, împotriva lui Tottenham.

Vezi și: EXCLUSIV Conflict de interese? Costi Mocanu, angajat FRF, comentează următoarele două meciuri ale României: „Până la proba contrarie, să așteptăm să se comită”

Flash News: cele mai importante reacții și faze video din sport
Citește și:
Gigi Becali pregătește un transfer stelar » Anunț la GSP Live: „M-a sunat. I-am zis că-l aștept la FCSB”
Europa League
Gigi Becali pregătește un transfer stelar » Anunț la GSP Live: „M-a sunat. I-am zis că-l aștept la FCSB”
CALCULE: Cum trece FCSB de grupa de Europa League, după victoria cu Midtjylland
Europa League
CALCULE: Cum trece FCSB de grupa de Europa League, după victoria cu Midtjylland
Ce au scris danezii imediat după FCSB - Midtjylland 2-0: „A fost jenant”
Europa League
Ce au scris danezii imediat după FCSB - Midtjylland 2-0: „A fost jenant”

EXCLUSIV „Îmi vine să-mi dau pumni în cap” » Leonard Doroftei, despre marea greșeală pe care și-acum o regretă: „Am vândut-o pe nimic!”

Antrenorul care a descoperit-o pe Simona Halep trăiește o dramă, fiindu-i amputat un picior: „Nu am cum să îi cer ajutorul, cred că tatăl Simonei e supărat”


Comentarii (104)
robotucigas
robotucigas  •  25 Mai 2019, 03:35

Nu vad seismul. Telekom și-au făcut-o cu mana lor, au crezut ca pot sa fraiereasca oameni. Dar din păcate alți au făcut servici cam peste tot, și ei au pierdut enorm. Știați ca în ultimul timp au scos Telekom 3 și 4, când am întrebat de ce. Au spus ca asa este abonamentul acuma. Ei îl schimbau când li se scula ideia. Dacă voiai sa vezi și celelalte posturi TV trebuia sa plătești. Asa ca bravo digi, știți sa va păstrați clienți prin felul în care înțelegeți și clienți.. La tara Lia pe un internet *** și posturi mai puțin la digi pe digital, cam la 90 lei. Pai eu la bani ăștia la digi am și 3 abonamente de celular, am și rata la telefon, digital, internet de viteză mare și dau 120 roni. Aici au pierdut cei de la Telekom, nu și-au păstrat clienți.

Acest comentariu a fost moderat deoarece continea limbaj vulgar sau jignitor.

159922784482669
Irinelionut Sandu  •  23 Mai 2019, 09:28

Fotbalul romanesc e în moarte clinica de foarte mulți ani! Aud peste tot ca tv tine fotbalul în viața, eu unul nu cred pt ca asta dopresc de fapt pt a tine fotbalul la mana lor! Pt ca cluburile cu tradiție și suporteri au fost distruse sau băgate în scandaluri cu palmarestarea și continuitate! Cluburile care au suporteri cazul craiova sezonul acesta chiar dacă nu e în primele 3 în campionat a făcut bani de la suporteri! Abonați 8000 x 30 euro, 7000 plătitori bilete undeva intre 10 și 15 euro biletul adică 240000 abonamente plus 10 euro bilet 70000 or 10 etape 700000 e deci aproape 1 milion e plus sponsorizare cred ca ajung la peste 1 și jumătate euro sau mai bine! Calitatea fotbalului la noi este datorita menejmentului defectuos plus aducerea de jucători liberi de contract cărora le daun salarii mari în loc sa dea credit puștilor din propria gradina pt ca la noi e mentalitatea aia experiență dar ea nu aleargă în teren !

2696258627115819
Nicolae Miclea  •  23 Mai 2019, 06:23
Postat de Nicolae Miclea pe 23 Mai 2019, 06:21

Eu am patit-o de pe vremea Rom-telecom, de aveau click-net: te ademeneau ca ai 6 luni gratis la tv si internet, si apoi dai 5 sau 6 euro la tv si 9 la internet...cand a venit factura, de plata era dubla.

dublu.

Vezi toate comentariile (104)
Comentează