Articol de GSP.RO - Publicat vineri, 01 martie 2024 16:52 / Actualizat vineri, 01 martie 2024 18:27
Așteptarea a luat sfârșit: reîncepe Formula 1! Sâmbătă, 2 martie, are loc Marele Premiu din Bahrain, prima cursă a sezonului, iar jurnaliștii Gazetei Sporturilor încearcă să anticipeze ce se va întâmpla în acest an.
- Calificările pentru MP din Bahrain au loc vineri, de la ora 18:00. Cursa este programată sâmbătă, 2 martie, de la ora 17:00. Va fi liveTEXT pe GSP.ro și în direct la TV pe Antena 1.
- Mihai Morar şi Cătălin Ghigea vor comenta cursele în direct la Antena 1 și Antena 3, alternativ
5 jurnaliști ai Gazetei Sporturilor (Luminița Paul, Sergiu Alexandru, Remus Dinu, Daniel Grigore și Cezar Titor), pasionați de Formula 1 și la curent cu ce se întâmplă în Marele Circ, fac o serie de predicții pentru noul sezon.
De la cine va fi campion mondial la cine va dezamăgi în acest an. Iată predicțiile Gazetei Sporturilor pentru sezonul 2024 din Formula 1.
1. Cine va câștiga titlul mondial la piloți și constructori?
Luminița Paul: „Max Verstappen și Red Bull. Olandezul este în cel mai bun loc posibil. Dacă acum câțiva ani încă se vorbea despre el cu eticheta de „viitor candidat la" cele mai înalte onoruri, acum e cu totul altceva. Le-a obținut deja, trei titluri mondiale nu sunt la îndemâna multor piloți, și-a consolidat prestigiul făcându-și loc pe listele cu recorduri ale F1. Încrederea e cu siguranță foarte sus, iar toate acestea îl indică drept mare favorit la un nou triumf.
În 2024, cel mai probabil e ca Red Bull să-și continue dominația din ultimii ani. O spun analizele făcute în media de specialitate și o spun chiar membrii celorlalte echipe, la capătul celor trei zile de teste din Bahrain, înaintea primei curse a noului sezon. ESPN a întocmit un clasament, luând în calcul diverși factori care pot face diferența – pneurile, spre exemplu – și Red Bull deschide fără dubii ierarhia.”
Sergiu Alexandru: „Max Verstappen și Red Bull. Din păcate pentru Formula 1 și pentru fanii echipelor rivale, sezonul 2024 nu va fi diferit față de precedentele două. Ferarri și Mercedes speră să poată țină pasul cu Red Bull, dar nu cred ca se vor apropia prea des de team-ul austriac.
În sezonul trecut, doar Carlos Sainz a întrerupt seria Red Bull, cu o strategie spectaculoasă. Anul acesta, îi văd pe cei de la Red Bull determinați să facă un sezon perfect. Vor victorie în fiecare Mare Premiu, ceea ce nu s-a întâmplat niciodată în istorie. Iar Verstappen, chiar dacă nu o spune public, vrea să stabilească un nou record. Anul trecut a avut 19 victorii și 575 de puncte, iar în acest sezon are toate șansele să fie și mai bun.”
Remus Dinu: „Max e inevitabil. La piloți, se pune doar problema numărului de victorii pe care Verstappen le va colecta pe durata sezonului-mamut. Au fost «doar» 19 anul trecut, însă „«cruzimea» înspăimântătoare a campionului en titre mă face să cred că țintește culmi și mai înalte. Titlul #4 e recompensa firească ce-l așteaptă pe Max în 2024, un sezon ce se prefigurează, ce-i drept, sărăcăcios la capitolul suspans. Să ne întrebăm, mai degrabă, care-i cu exactitate Grand Prix-ul în care Max va pune mâna pe titlu.
Automat, coroana de la constructori nu și-o poate adjudeca decât Red Bull. Aștept totuși o reacție de orgoliu din partea lui Sergio Perez, după deziluzia de anul trecut. E greu de crezut că mexicanul va mai continua la team-ul austriac și după 2024, așa că o opoziție ceva mai viguroasă în raport cu ilustrul său coechipier n-ar fi de lepădat.”
Daniel Grigore: „Max Verstappen și Red Bull, o combinație de la care mă aștept să-și păstreze aura imbatabilă construită în ultimii 2 ani. Max debordează de încredere, se întâmplă extrem de rar să greșească și nu văd cine sau ce ar putea schimba asta.
Dacă punem la pachet faptul că monopostul de anul acesta pare chiar mai rapid și mai echilibrat decât cel de anul trecut, cu care perechea Verstappen - Perez a câștigat 21 dintre cele 22 de curse... Ce șanse să aibă ceilalți?”.
Cezar Titor: „Max Verstappen și Red Bull. Greu de oferit un alt răspuns acestei întrebări și greu de crezut că vreunul dintre ceilalți 19 piloți poate opri hegemonia batavului în acest sezon. De asemenea, triplul campion mondial este suficient pentru a câștiga trofeul și la constructori, mărturie în acest sens fiind chiar sezonul trecut.
RB20, monopostul propus de team-ul austriac pentru acest an este mult diferit celui de anul trecut, asumându-și multe riscuri ce se pot dovedi a fi bazele unuia dintre cele mai dominante monoposturi din istoria acestui sport: admisia orizontală pentru sidepod-uri, sistemul de răcire în formă de V, forma revoluționară pentru zona mediană gândită de geniul lui Adrian Newey, dar și multe altele. Verstappen și Red Bull par un duo de neoprit, cel puțin până la noile reglementări din 2026.”
21 de cursedin 22 a câștigat Red Bull în 2023. Doar Ferrari a reușit să triumfe în afară de echipa austriacă
2. Care pilot poate fi principalul adversar al lui Max Verstappen?
Luminița Paul: „Dacă Verstappen își va conserva dominația la nivelul sau aproape de nivelul lui 2023, e dificil să fie amenințat cu adevărat de un singur pilot, în condițiile în care și monoposturile Red Bull vor performa în aceeași linie sufocantă pentru adversari.
Vor fi, probabil, situații punctuale, depinzând și de condiții, de circuit etc, în care Hamilton, Alonso, Leclerc, Russell sau Sainz să îl provoace vizibil. Per total însă, nu cred că va fi vorba de un real duel unu la unu.”
Sergiu Alexandru: „În teorie, Sergio Perez, piloții Ferrari și piloții Mercedes. În realitate, nimeni. Doar ghinionul sau o zi proastă îl pot face pe Verstappen să nu treacă primul linia de sosire.
Deși Sainz și Leclerc au arătat bine în teste, iar monegascul spunea că semnalele sunt mai bune decât în startul sezonului trecut, ceva îmi spune că Verstappen și Red Bull încă nu și-au arătat adevărata forță în teste. Mai păstrează ceva și pentru calificări și curse.
1,1 secundea fost diferența în prima zi de teste între Max Verstappen și Lando Norris, care a înregistrat al doilea timp
De partea cealaltă, Hamilton, care are încă în minte eșecul din 2021, și George Russell nu par a avea armele necesare pentru a ține pasul cu rivalii. Iar Perez nu poate trece peste ordinele de la boxe și nu se poate pune în fața lui Max.”
Remus Dinu: „E aproape imposibil de crezut că cineva poate amenința măcar supremația eclatantă a olandezului. Aproape 300 de puncte l-au despărțit anul trecut pe Verstappen de ocupantul locului secund, coechipierul Perez. Așa că un răspuns e imposibil de oferit aici.
De urmărit însă cum se va tranșa lupta pentru titlul de vicecampion șidacă cineva va reuși să pună cu adevărat în pericol poziția monopostului #2 de la Red Bull, cel al «locotenentului» Perez. Reminiscențe ale rezultatelor lui Leclerc din 2022 mă fac să mă întreb dacă monegascul poate fi cumva o idee mai constant, astfel încât să-l întrebuințeze pe mexican pentru «argint». Deși răspunsul la «ecuația RedBull» nu se află, cel mai probabil, în boxa Ferrari”.
Daniel Grigore: „Nu văd ca Max să aibă un oponent real în acest sezon, probabil în momentul pauzei de vară se va lăuda cu un avantaj liniștitor față de restul grilei. În teorie, Leclerc și Hamilton i-ar putea pune probleme campionului en-titre, dar Red Bull rămâne la un nivel net superior rivalelor atât operațional, cât și ca performanță a monopostului.
Iar în privința lui Sergio Perez, singurul care luptă cu Verstappen cu aceleași arme, cred că ne-am lămurit că nu are calitatea necesară, „pachetul” complet de aptitudini care să-l transforme în campion mondial”.
Cezar Titor: „Nimeni. Max va defila în 2024, similar modului în care a făcut-o și în 2022 sau 2023.
Printr-un exercițiu de imaginație și în ipoteza în care toți cei 20 membri ai grilei ar fi plasați într-un monopost identic, singurii piloți ce ar avea vreo șansă să îl detroneze pe Verstappen în acest moment sunt monegascul Charles Leclerc și veteranii Lewis Hamilton și Fernando Alonso. Însă, cum acesta beneficiază de indiscutabil cel mai performant monopost, obiectivul principal al celorlalți piloți pornește de la P2 în jos în ierarhie.”
3. Cine va dezamăgi în 2024?
Luminița Paul: „De o adevărată dezamăgire se poate vorbi doar în cazul cuiva care a fost foarte sus și suferă apoi o prăbușire semnificativă. În 2023, foarte sus și departe de toți s-a aflat doar Verstappen, care iese din discuție pentru un eventual 2024 palid. Așa că oricare dintre cei care s-au plasat între locurile 2 și 8, să spunem, și nu se va mai afla acolo, poate fi inclus în categoria decepții.”
Sergiu Alexandru: „Aston Martin. Boss-ul Lawrence Stroll anunța înaintea sezonului trecut că vrea ca echipa lui, pentru care concurează fiul Lance și Fernando Alonso, să câștige titlul mondial.
Anul 2023 a început bine, cu Alonso adunând podiumuri și cu Stroll fiind constant în Top 10. Dar Aston Martin s-a stins pe final. A terminat pe locul 5.
Și se pare că nici anul acesta nu va fi campioană mondială. Din contră, anticipez un sezon mai complicat. În teste, Aston Martin a arătat că încă nu ține pasul cu Ferrari, Mercedes și McLaren. Mai mult, riscă să fie depășită și de RB (fosta Alpha Tauri), care a venit tare din urmă.”
Remus Dinu: „Ferrari și, în special, Leclerc. Publicitatea extraordinară de care Charles beneficiază, personalitatea lui generoasă și ireproșabila conduită din paddock și din afara lui nu-l transformă neapărat într-un pilot care să-i urce pe garduri pe pretențioșii fani Ferrari. Leclerc a greșit nepermis de mult în ultimii ani și, cu toate acestea, «hype-ul» din jurul său a rămas intact. Perché?
Cu Hamilton suflându-i deja în ceafă, monegascul e obligat să «livreze» la superlativ. Sunt sceptic că poate s-o facă, fiindcă realizările «titularului» de la Ferrari au lăsat întotdeauna de dorit când a fost vorba de a performa sub presiune.
Mixul de așteptări, adrenalină, presiune și entuziasm e un «cocktail» pur și simplu incompatibil cu ceea ce poate oferi astăzi Leclerc. Mai pune și bâlbele Ferrari pentru ca totul să capete accente comice!”.
Daniel Grigore: „Alpine, încă de la prima cursă. Raportat la ambițiile asumate public de conducători, „lupta la titlu în termen de 100 de curse de la introducerea noilor reglementări”, constructorul francez arată rău. Monopostul pentru 2024, A524, are kilograme în plus, deficiențe din punct de vedere aerodinamic și „mănâncă” pneurile.
Pe parcursul primelor luni din an sunt programate upgrade-uri, însă chiar dacă acestea vor remedia sau măcar îndulci dintre problemele monopostului, ar putea fi prea târziu. Suntem la jumătatea perioadei în care Alpine și-a propus să devină o pretendentă la titlu, dar în acest moment ultima poziție este mult mai probabilă decât prima. Mon Dieu!, ce eșec!”.
Cezar Titor: „Alpine. Deși Pierre Gasly și Esteban Ocon sunt doi piloți foarte capabili, fiabilitatea monopostului A524 este încă sub semnul întrebării, asta deși nu au existat probleme în cele trei zile de teste din Bahrain. Pariul meu este că lupta francezilor va migra de la cea cu Aston Martin pentru un loc cinci în clasamentul constructorilor la cea pentru evitarea ultimului cu Stake sau Haas.”
4. Care va fi surpriza sezonului?
Luminița Paul: „Oscar Piastri. Deja și-a înaintat actele pentru o semnătură apăsată din sezonul trecut, cel de debut al său, așa că poate fi catalogat drept posibilă surpriză în 2024 printr-o linie a rezultatelor mai consistentă, cu mai multe prezențe pe podium sau în apropierea lui. Va avea nevoie însă de un sprijin mai ferm din partea echipei, în ce privește performanța tehnică – lucruri pe care cei de la McLaren au declarat că le pot soluționa pe parcursul anului.”
Sergiu Alexandru: „Carlos Sainz. A adus singura victorie Ferrari în sezonul trecut, iar anul acesta pare mai motivat ca niciodată. A fost cel mai rapid în cele trei zile de teste (1:29.21), iar în fața lui are un sezon de care depinde viitorul său în Formula 1.
La finalul anului pleacă de la Ferrari, urmând a fi înlocuit de Hamilton. Și are demonstrat ceva. Vrea să arate Scuderiei că a greșit când a decis îndepărtarea lui și vrea ca restul echipelor să vadă că e încă un pilot important în Marele Circ, sperând astfel să prindă un contract pentru 2025.
Cu o mașină bună, o strategie fără greșeli și puțin noroc, îl văd capabil pe Carlos Sainz să se lupte pentru locul 2 în clasamentul general.”
Remus Dinu: „«Get in there, Lewis!». Anticipez că Hamilton va face tot ce-i omenește posibil pentru ca ieșirea din «scena Mercedes» să fie una memorabilă. Moștenirea incontestabilă pe care britanicul o lasă în garajul «Silver Arrows» îl obligă pe Lewis să facă un sezon de poveste, mult peste cel de anul trecut.
Și, cine știe, poate-i loc și de una-două victorii, de un ultim salt în brațele mecanicilor cărora Hamilton le datorează atâtea, un ultim dialog triumfal cu Bono, pe radio. O tempora!...
Amprenta pe care Hamilton a lăsat-o în Formula 1 în ultimii ani depășește cu mult granițele sportului, britanicul va rămâne, peste timp, nu doar un incontestabil campion, ci și un bastion al unor batălii pe care nu de puține ori le-a purtat de unul singur. Într-un sport deseori indiferent cu rasismul și discriminările de tot felul, abordările curajoase ale lui Hamilton îl vor poziționa definitiv pe un piedestal imposibil de răsturnat, indiferent că recordurile lui vor fi sau nu depășite.
Modul în care Lewis a ales să se poziționeze în subiecte la care alții au închis ochii, precum «cazul Breonna Taylor», mesajele civice imprimate pe tricouri, îngenuncherile de pe circuit, spriinul pentru Black Lives Matter sau LGBTQ, și ele au contribuit la conturarea personajului, pilotului, omului de la care Mercedes își ia rămas bun în 2024. Să fie memorabil!”.
Daniel Grigore: „RB, fosta AlphaTauri, actuala Visa Cash App RB, ca să respectăm denumirea comercială. Echipa-soră Red Bull Racing a arătat încurajator în finalul lui 2023, cu 20 de puncte adunate de Yuki Tsunoda și Daniel Ricciardo în ultimele 5 Mari Premii. Peste iarnă a existat progres suplimentar, cu ceva inspirație de la monopostul dominant al Red Bull Racing din 2023. Noua mașină a lăsat o impresie bună la testările dinaintea sezonului, astfel că mă aștept ca Ricciardo și Tsunoda să termine frecvent în puncte la volanul VCARB 01”.
Cezar Titor: „Oscar Piastri. După un sezon de debut impresionant în care australianul aproape a atins borna de 100 puncte, a bifat două podiumuri și a câștigat cursa de sprint din Qatar, consider că fostul campion din Formula 2 și Formula 3 va trece la un alt nivel în acest sezon. Desigur, va fi „asistat” și de un monopost McLaren ce a impresionat în a doua jumătate a sezonului trecut.”
19victorii, un record, a adunat Verstappen în 2023. Sergio Perez, de două ori, și Carlos Sainz sunt ceilalți piloți care au reușit să se impună într-un Mare Premiu
5. Care anticipezi că va fi cel mai interesant duel al sezonului?
Luminița Paul: „Ținând cont de transferurile deja perfectate pentru 2025, cel mai răsunător fiind cel al lui Hamilton la Ferrari, cred că va fi interesant de urmărit cum se vor developa lucrurile în interiorul echipei italiene, între Leclerc și Sainz, cel care deocamdată nu are o variantă pentru anul următor. Datorită marii popularități a mărcii Ferrari, tot ce se întâmplă acolo, indiferent de performanțe, suscită interes și așa va fi și în 2024.”
Sergiu Alexandru: „În lipsa unui duel pentru locul 1 la piloți și constructori, mă aștept la dueluri interne. Iar la Ferarri și Mercedes orgoliile vor fi mari de tot anul acesta. Motivul fiind trecerea lui Hamilton la echipa italiană, de la care Sainz va pleca.
Sainz e gata să se pună pe primul plan și nu va ceda în fața colegului său, Charles Leclerc. Prevăd o luptă tare între cei doi piloți de la Ferarri, care-i va da bătăi de cap boss-ului Frederic Vasseur.
De partea cealaltă, Russell e gata să facă un pas în față. E la al doilea sezon la Mercedes și vrea să-i demonstreze lui Toto Wolff că din 2025 poate fi liderul echipei. Și cel mai bun mod e să-l bată pe Hamilton. La fel ca și Sainz, George nu cred că va face nicio concesie în duelul cu Lewis. Iar septuplul campion mondial va trece din nou prin ce a trecut când coleg îi era Nico Rosberg.”
Remus Dinu: „Poate că Hamilton vs. Russell va fi un punct interesant de discuție anul acesta. Spuneam mai sus de reacția de mare campion pe care o aștept din partea lui Hamilton în sezonul de adio la actuala echipă.
Ei bine, nu doar Lewis are lucruri de demonstrat în fața tot mai consumatului Toto Wolff. Russell e și el restant, așa că ambele „săgeți argintii” au motive întemeiate să țină tare de volan pe durata sezonului. Aștept cu interes duelul intern din sânul Mercedes”.
Daniel Grigore: „Haas versus timpul. Mă intrigă ce s-a întâmplat la Haas în ultima vreme, cu schimbarea de team principal și totodată de viziune, frâiele fiind preluate de un om cu ample cunoștințe inginerești. Întrebarea este cât de rapid va pune la punct teamul american monopostul pentru 2024, având în vedere că a început să lucreze târziu la el.
Pare că Haas are pe ce construi, monopostul a dus cu brio testele din Bahrain și pare să fi domolit degradarea pneurilor, principala problemă de anul trecut. Marea cursă este însă contra timpului: cât de curând va fi monopostul Haas competitiv, nu doar fiabil?”.
Cezar Titor: „Ferrari - Mercedes - McLaren. Va fi lupta pentru „argint” atât la constructori, cât și la piloți, ținând cont de lacunele mexicanului Sergio Perez de anul trecut. Cele trei însumează mai mult de jumătate din titlurile de constructori puse la bătaie istoric, însă Red Bull, cum am spus-o și în rândurile anterioare, va fi greu de învins și în acest sezon. ”
6. Pe cine vezi drept înlocuitorul lui Lewis Hamilton la Mercedes din sezonul viitor?
Luminița Paul: „Variantele avansate, Fernando Alonso, dublu campion mondial, 43 de ani în curând, respectiv Andrea Kimi Antonelli, 17 ani, sclipitorul italian aflat de câțiva ani în programul de dezvoltare de la Mercedes, sunt precum Nordul și Sudul de îndepărtate.
Depinde de riscul pe care sunt pregătiți să îl asume cei de la Mercedes, dar mai plauzibilă, mai asiguratoare ar fi prima variantă. Pare că Wolff și ceilalți și-au îndulcit sentimentele față de asturian și îl iau serios în calcul. Rămâne de văzut dacă și el e tentat, fiindcă ultimele declarații mai mult adaugă ceață decât lumină asupra intențiilor sale viitoare. Sau poate doar se alintă. ”
Sergiu Alexandru: „Aș vrea să-l văd pe Fernando Alonso în mașina Mercedes. Ar fi o lovitură de imagine pentru echipa lui Toto Wolff, iar spaniolul și-ar încheia carieră într-o manieră spectaculoasă. Și merită. E unul dintre cei mai talentați piloți din Marele Circ și mi-ar plăcea să văd ce poate face la Mercedes.
Ibericul rămâne fără contract la finalul lui 2024 și pare varianta la îndemână pentru Mercedes. Și varianta sigură, datorită experienței. Alonso nu mai are nevoie de nicio prezentare. E dublu campion mondial, 2005 și 2006, cu Michael Schumacher ca rival. A concurat pentru Renault, McLaren și Ferrari. A impresionat în debutul sezonului trecut la Aston Martin, dar spre final echipa nu a mai ținut pasul cu rivalele.
Iar în mașina Mercedes poate arăta că încă este un nume important în F1, capabil să lupte pentru primele locuri.”
Remus Dinu: „S-o spunem din start. Pierderea la nivel de imagine e insurmontabilă pentru Mercedes. E aproape imposibil de crezut că team-ul cu cartierul general în Brackley va mai putea pune în cockpit pe cineva cu charisma, impactul și priza lui Hamilton.
Mercedes are două probleme, așadar. Să găsească un pilot de top, redutabil, dar pe de altă parte și un personaj de calibru, influent pe mapamond, vandabil.
Fernando Alonso ar putea fi o variantă la îndemână pentru Mercedes. Și chiar dacă o să aibă 43 de ani în 2025, ibericului i-a rămas intact ADN-ul de mare campion, talentul și instinctele sunt tot acolo, cusute în căptușeala combinezonului său. A demonstrat cu vârf și îndesat la Aston Martin că vârsta-i doar un număr și pariez că ar plăsmui un PLAN pe măsură și la Mercedes.”
Daniel Grigore: „Dificil de anticipat, toate calculele erau făcute în ideea despărțirii de Hamilton cel mai devreme în finalul lui 2025. Alegerea firească ar fi fost Lando Norris, dar McLaren i-a "betonat" de curând contractul și divorțul părților pare puțin probabil.
Carlos Sainz și Alexander Albon sunt variante de luat în seamă, deși niciunul nu se apropie de nivelul septuplului campion mondial. Sau, cine știe?, Mercedes va miza pe un wild-card. Se vorbește despre revenirea lui Sebastian Vettel în circuit sau despre promovarea promițătorului Kimi Antonelli. Singura certitudine este că înlocuitorul lui Hamilton va fi supus unei presiuni sufocante”.
Cezar Titor: „George Russell. De la anunțul care a zguduit lumea motorsportului din urmă cu câteva săptămâni, conform căruia Hamilton va părăsi Mercedes la finele acestui an pentru a se îmbrăca în „roșu”, s-a vehiculat intens cine va fi înlocuitorul acestuia.
Când ne gândim la cine va suplini plecarea unui pilot ce a adus în vitrina Mercedes șase titluri de campion mondial și opt la constructori, automat schițăm mental portretul unui câștigător în serie, unui campion.
Carlos Sainz, chiar omul pe care Lewis îl înlocuiește la Ferrari, veteranul Alonso, Alex Albon sau Kimi Antonelli, italianul de 17 ani ce va debuta în Formula 2 în acest sezon, reprezintă variante ideale pentru Mercedes, însă consider că viitorul săgeților negre-argintii va orbita în jurul lui George Russell.”
Citește și:
Imagini ȘOCANTE cu Pep Guardiola însângerat după egalul cu Feyenoord! Ce s-a întâmplat