Articol de Remus Dinu - Publicat marti, 11 iunie 2024 20:35 / Actualizat miercuri, 12 iunie 2024 09:49
Pe 11 iunie 1955, pilotul francez Pierre Levegh murea pe circuitul de la Le Mans, în ceea ce avea să se transforme în cel mai sângeros accident din istoria automobilismului. Din cauza exploziei rezultate, au mai murit alți 83 de spectatori.
83 de morți și cel puțin 100 de răniți a fost bilanțul accidentului petrecut pe circuitul Le Mans, cel mai grav accident din istoria curselor auto.
În 1955, în timpul Cursei de 24 de ore de la Le Mans, accidentul provocat de Pierre Levegh a ucis peste 80 de spectatori, victime colaterale care asistau la celebra cursă de 24 de ore desfășurată în Franța.
11 iunie 1955, o dată neagră în istoria automobilismului
Atunci, un Mercedes pilotat de francezul Pierre Levegh s-a lovit în turul 35 de Austinul britanicului Lance Macklin, s-a răsucit în aer și a explodat. Levegh, 49 de ani, a fost aruncat din propriul monopost, craniul său fiind zdrobit, literalmente, în momentul aterizării. Caroseria inflamabilă a Mercedesului pe care-l pilota a luat foc rapid, incendiul rezultat, plus bucățile de monopost împrăștiate în public, luând viața a 83 de spectatori, conform GQ Magazine.
În ciuda carnagiului, cursa respectivă a fost continuată pentru a evita un exod în masă al spectatorilor, fapt care ar fi dus la blocarea tuturor drumurilor de acces necesare ambulanțelor care interveneau.
Accidentul de la Le Mans a contribuit într-o manieră semnificativă la schimbarea percepțiilor vizavi de pericolul rezultat din competițiile motorizate și totodată a născut o nouă tendință: aceea de a schimba circuitele pentru a oferi un plus de siguranță piloților și spectatorilor.
Fangio a scăpat ca prin urechile acului
Și marele Juan Manuel Fangio, cvintuplu campion în Formula 1 la jumătatea secolului trecut, a luat startul în acea cursă, luând ulterior decizia de a nu mai pilota vreodată la Le Mans. Fangio se poate considera norocos, accidentul menționat petrecându-se chiar în fața sa. Un braț salvator, ridicat de Levegh chiar înainte ca monopostul său se transforme în „armă de distrugere”, determinându-l pe Fangio să frâneze.
Lance Macklin, pilotul acroșat de Pierre Levegh, a scăpat la rândul său miraculos din acel accident. A trăit până în 2002, când a încetat din viață la 82 de ani.
În semn de respect față de victime, Mercedes s-a retras din cursa respectivă, în timp ce Mike Hawthorn și Ivor Bueb, piloții celor de la Jaguar, au continuat și au câștigat cursa din acel an.