Articol de GSP - Publicat marti, 21 iunie 2011 00:00 / Actualizat miercuri, 22 iunie 2011 09:55
Cu siguranţă aţi fost în situaţii în care v-aţi dat jos de pe bicicletă pentru a putea urca pe un obstacol din faţa voastră ce avea forma unei borduri mari, a unui buştean sau a unui gard. Ei bine, dacă veţi studia şi veţi exersa conştiincios tehnica de mai jos, nu veţi mai fi nevoiţi să descălecaţi sau să faceţi cale întoarsă în faţa obstacolelor.
În plus, vă veţi uimi prietenii atunci când vă veţi “cocoţa” acolo unde ei nici nu s-ar fi gândit. Touch up-ul este o tehnică relativ simplă, dar care cere exerciţiu mult pentru a vă obişnui cu distanţele, dificultatea ridicată de înălţimea obstacolelor şi precizia necesară unei urcări reuşite.
Alege obstacolul cu grijă!
Primul lucru pe care trebuie să îl faceţi este să găsiţi o bordură plată înaltă de cca. 60-70cm (înălţimea ideală, la care se poate exersa uşor această tehnică) şi care, din motive de siguranţă, să nu aibă un gol în spatele ei. Aşezaţi-vă la câţiva metri distanţă, cu faţa către bordură. Dacă sunteţi dreptaci, în această clipă veţi face un trackstand (vă ţineţi echilibrul ţopăind pe loc cu piciorul drept în faţă). Când vă simţiţi destul de confortabil să abordaţi bordura, apăsaţi pedala cu piciorul drept doar cât să daţi bicicletei un impuls, astfel încât să se deplaseze uşor către bordură.
Piciorul stâng ar trebui să fie ridicat în această fază, pentru a pregăti o noua pedalare în forţă. Încercaţi să mergeţi cât mai drept şi echilibrat înspre bordură în timp ce vizualizaţi o traiectorie liniară dreaptă şi ascendentă între punctul în care roata de faţă atinge solul şi muchia de sus a bordurii.
Stai în trackstand la 1,5m de obstacol!
Când aţi ajuns la o distanţă de aproximativ 1,5m (variază în funcţie de raportul pe care îl folosiţi şi diametrul roţilor) începeţi să pedalaţi cu piciorul stâng (your “bad” foot) întinzând braţele, ducând centrul vostru de greutate deasupra roţii de spate şi smuncind de ghidon astfel încât să ridicaţi roata de faţă şi să rulaţi pe traiectoria imaginară vizualizată anterior. Pedalarea se face până ajungeţi din nou cu piciorul drept în faţă (your “good” foot). În acest moment roata de faţă ar trebui să atingă muchia bordurii (pentru a vă propulsa mai uşor în sus), corpul ar trebui să fie situat mai înapoi, spatele drept şi braţele puţin flexate.
Din această poziţie începeţi să trageţi de ghidon în jos, ca şi când aţi vrea să împingeţi bicicleta în pământ. Corpul trebuie împins în sus cu putere, până când ghidonul ajunge în dreptul abdomenului. Acum ar trebui să aveţi centrul de greutate situat la un nivel mai înalt decât bordura şi un momentum suficient pentru a urca bordura.
Tot ce mai aveţi de făcut este să flexaţi picioarele aducând roata de spate sub şezut (sau chiar lângă, pentru cei avansaţi) iar ghidonul trebuie împins mult în sus, cu braţele întinse şi spatele drept. Nu uitaţi să apăsaţi ferm cel puţin frâna de spate când aterizaţi pe bordură, altfel o să doară…
Câteva sfaturi…
Nu atingeti frânele înainte să ajungeţi pe bordură. Cu roata de faţă, loviţi muchia bordurii sau imediat sub ea, dar nu prea jos; veţi zbura peste ghidon. Odată începută mişcarea, continuaţi-o! Uneori răzgânditul doare mai tare decât o urcare nereuşită. Dacă eşti stângaci, inversează mişcările de mai sus. Cu timpul veţi reuşi să rămâneţi în roata de spate dupa ce aţi urcat pe bordură.
De asemenea, puteţi să urcaţi şi din imediata apropiere a bordurii, pornind direct cu “your bad foot”. E mai dificil dar şi mai spectaculos. Foloseşte-ţi imaginaţia şi abordează tot felul de obstacole. Exersează, exersează, exersează! Aah, şi… Exersează!
Pentru a înţelege mai bine trick-ul, consultă filmul de mai jos, în special scena de slow motion.
Citeşte şi Freerider.ro