Articol de Andrei Crăiţoiu, Dan Udrea, Remus Răureanu - Publicat miercuri, 08 iulie 2020 13:25 / Actualizat miercuri, 08 iulie 2020 14:23
Un studiu al Club Affairs, un grup suedez independent care analizează strategiile din fotbal, arată că la nivel european, industria fotbalului a pierdut în jur de 400 de milioane de euro din martie și până acum, însă Liga 1 are scăderi procentuale aproape nesemnificative.
Cât a fost și mai ales cât va fi afectată industria fotbalului din cauza pandemiei de COVID-19? E o întrebare tot mai des rostită, inclusiv de cluburile extrem de potente financiar, dar care și ele au fost lovite în plin în ultimele luni, fie din cauza faptului că în țara lor campionatul s-a oprit definitiv, exemple PSG, Lyon, Ajax, fie pentru că, deși meciurile s-au reluat, se joacă cu porți închise, iar anumite formații, în frunte cu Barcelona, Real, Liverpool, Bayern, Dortmund, Juventus, Inter produceau venituri impresionante din partea spectatorilor!
Un grup suedez specializat în analiza strategiilor și evoluțiilor cluburilor de fotbal, Club Affairs, a realizat un studiu extrem de complex, în care a colectat date de la 54 de campionate de pe continent și a oferit cifre despre cât a avut de suferit economia fotbalului în ultimele 4 luni, dar și ce previziuni sunt în continuare, pentru competițiile care se vor disputa fără spectatori.
Concluziile celor de la Club Affairs au plecat de la veniturile totale ale cluburilor într-un an normal, iar ultimul luat ca referință și pentru care existau date oficiale e 2018. An în care s-au produs venituri, altele în afara transferurilor de jucători, de 21,1 miliarde de euro!
VENITURILE CLUBURILOR DE FOTBAL DIN EUROPA
SURSĂ | SUMĂ* (miliarde euro) |
---|---|
Drepturi TV | 7,9 |
Sponsori | 4,7 |
Match Day | 3,1 |
UEFA | 2,1 |
Comercial | 1,7 |
Alte venituri | 1,6 |
TOTAL | 21,1 |
* datele oferite de Club Affairs, pe anul 2018
Apoi, conform indicatorilor calculați de grupul suedez, în cele 3 luni în care aproape toate campionatele au fost complet oprite, impactul negativ a fost în procent de 6,25% din venituri. Pentru fiecare lună. Ceea ce înseamnă între 330 și 350 de milioane de euro!!!
Cum în jur de 90% din campionate au fost reluate, cu porți închise însă, același studiu susține că pierderile pentru fiecare lună în care se joacă fără fani sunt, în medie, de 2,3% din venituri. Astfel că pentru luna iunie, pierderile sunt și ele de încă cel puțin 40-50 de milioane de euro. Rezultă că în doar 4 luni, fotbalul a suferit o gaură incredibilă, care se apropie de 400 de milioane de euro!!!
Și totuși, vestea bună pentru România e faptul că Liga 1 nu resimte la fel de tare criza generată de pandemie. De fapt, campionatul nostru e cel mai puțin lovit din cauza faptului că nu s-a jucat 3 luni și că de când s-a reluat se joacă fără niciun spectator.
Studiul respectiv arată că țările din sud-estul Europei, în special cele din Balcani, au avut extrem de puțin de suferit. Exemple: Serbia și Croația. Prima a avut minus 2% în lunile în care nu s-a jucat și doar 0,45% de când a reluat fără fani, în vreme ce procentele Croației sunt de 3,9% și 1,4%.
PIERDERILE GRANZILOR VERSUS LIGA 1
Campionat | Pierdere cât nu s-a jucat* | Pierdere meciuri fără spectatori* |
---|---|---|
România | 1,5% | 0,2% |
Anglia | 6,7% | 2% |
Spania | 6,5% | 2,3% |
Germania | 6,2% | 2,3% |
Italia | 5,5% | 0,9% |
Franța | 5,5% | n-a reluat campionatul |
Olanda | 5,1% | n-a reluat campionatul |
Belgia | 6,5% | n-a reluat campionatul |
* pierdere, pe lună, față de perioada în care n-a existat pandemie
Club Affairs nu oferă datele detaliate și pentru România, așa cum face cu alte 20 de campionate, însă veniturile cluburilor noastre au fost făcute publice de FRF, pe anul fiscal 2019, iar comparând sursa acestora versus sursa celor din Serbia, Liga 1 e chiar și mai puțin dependentă de încasările din Match Day - adică bilete și ceea ce consumă spectatorii pe stadioane în ziua jocului. România doar 6%, Serbia are aproape dublu, 11%.
În plus, un alt mare avantaj al României e faptul că banii din drepturile TV nu au fost diminuați. Firma care le deține, EAD Interactive, a anunțat că va onora contractul în vigoare. Practic, păstrând algoritmul de calcul al societății suedeze, Liga 1 a avut pierderi de 1,5% între 15 martie și 15 iunie, iar de când se joacă cu porțile închise, procentul e de numai 0,2%. Procente care s-ar traduce în cel mult 300.000 de euro!!! În total pentru tot campionatul. În 4 luni!
COMPARAȚIE: România versus media tuturor campionatelor
O comparație a surselor de venit în Liga 1 versus media tuturor cluburilor din Europa conține diferențe semnificative. Nu la toate capitolele, de exemplu, ponderea drepturilor TV e cea mai mare și la nivel general, nu doar în România.
De fapt, media pe continent e chiar mai mare față de ceea ce există la noi. Totuși, mare deosebire e că formațiile din Liga 1 produc foarte puțin din Match Day.
Procentul nostru e de aproape două ori și jumătate mai mic decât media europeană. În schimb, ca mai toate țările care nu sunt puternice fotbalistic, atragem un procent mare, aproape un sfert, din bonusurile UEFA, în principal cele pentru participarea în cupele europene.
LIGA 1* | SURSĂ | MEDIA EUROPA** |
---|---|---|
35% | Drepturi TV | 37,5% |
23% | Sponsori | 30,3% |
23,5% | UEFA | 10% |
6% | Match Day | 14,7% |
12,5% | Alte venituri | 7,5% |
* date oficiale pe anul fiscal 2019
** datele oferite de Club Affairs, pe anul 2018
De unde au provenit veniturile Ligii 1 în 2019
SURSĂ* | SUMĂ (EURO) |
---|---|
Drepturi TV | 25.000.000 |
Bonusuri UEFA | 16.400.000 |
Sponsorizări | 16.300.000 |
Ven. autorități locale | 4.700.000 |
Bilete | 3.900.000 |
Alte venituri | 3.700.000 |
* fără să fie luate în calcul sumele obținute din vânzarea jucătorilor
Match Day-ul din Liga 1 e și sub cel din Feroe!!!
Liga 1 șochează Europa, măcar dintr-un anumit punct de vedere! Cel al sursei de venit care este Match Day. În 2019, procentul a fost unul extrem de mic, 6%. De fapt, e categoria care aduce cei mai puțini bani în conturile cluburilor.
În restul Europei, lucrurile stau cu totul altfel. Până și campionatul din Insulele Feroe are un procent de aproape două ori mai mare. Spania are 18%, în vreme ce Olanda, Belgia, Elveția bifează un procent de peste 4 și chiar 5 ori mai mult decât cel de la noi.
La acest capitol însă, Serbia și Croația ne surclasează, fiindcă au avut rezultate bune în cupele europene în ultimii ani, în special pentru că au fost în grupele Champions League. 52% din veniturile campionatului din Serbia au fost asigurate de UEFA, 36% în cazul Croației.
Campionatele cele mai dependente de drepturi TV
ȚARĂ | PROCENT DREPTURI TV |
---|---|
Anglia | 53% |
Italia | 47% |
Spania | 42% |
Turcia | 42% |
Franța | 37% |
România | 35% |
Ce campionate produc peste 100 de milioane de euro anual din TV
ȚARĂ | SUMĂ (milioane de euro) |
---|---|
Anglia | 2.160 |
Italia | 1.050 |
Spania | 850 |
Germania | 700 |
Franța | 550 |
Turcia | 300 |
Portugalia | 105 |
28 de milioane de euroe suma anuală a drepturilor TV în Liga 1, sume asemănătoare fiind în Grecia (34), Danemarca (30), Polonia (26), Norvegia (22)
Barcelona produce și 50 de milioane pe lună din Match Day!!!
Cluburile mari au fost și ele nevoite să recurgă la diminuări salariale, iar printre acestea s-au aflat inclusiv grupări ca Barcelona, Bayern, Juventus. Motivul principal a fost faptul că veniturile acestora au fost puternic afectate de pandemie.
În special, din cauza faptului că încasările generate de ceea ce înseamnă ziua meciului, dar şi cele din marketing şi merchandising sunt imense, iar în perioada în care nu s-a jucat deloc, dar chiar și pentru cea în care partidele au loc cu porțile închise, veniturile au scăzut dramatic.
CLUB | VENITURI LUNARE (mil. euro)* |
---|---|
Barcelona | 45-50 |
Real Madrid | 37-40 |
Man. United | 35-37 |
Bayern | 33-35 |
PSG | 30-32 |
Liverpool | 30-32 |
Man. City | 28-30 |
Juventus | 28-30 |
* Match Day și merchandising
Campionatele în care Match Day are cea mai mare pondere
ȚARĂ | PROCENT MATCH DAY |
---|---|
Elveția | |
Olanda | |
Suedia | |
Belgia | |
Spania |
Polonia și Elveția au fost lovite în plin
Două țări care n-au campionate care să fie considerate de Top 10, Polonia și Elveția, au suferit pierderi extrem de importante. Elveția a avut pierderi, ca procent lunar, la același nivel cu Serie A în lunile în care n-a jucat, iar în prezent, din cauza absenței fanilor e pe minus la nivelul Bundesligii.
Motivul? Aproape două treimi din veniturile fotbalului din Țara Cantoanelor sunt din Match Day, peste 30%, iar din sponsori și comercial, de asemenea peste 30%!!! Cele două surse produc, împreună, în Liga 1 sub 30%!
Polonia a înregistrat cele mai mari pierderi: peste 7% lunar în martie, aprilie și mai și peste 3% la meciurile fără spectatori. În prima ligă din Polonia, peste 40% din venituri sunt asigurate de sponsori și activitățile comerciale, aproape dublu față de Liga 1.
Unde contează cel mai mult sponsorii și veniturile comerciale
ȚARĂ | PROCENT SPONSOR&COMERCIAL |
---|---|
Austria | 51% |
Danemarca | 48% |
Suedia | 44% |
Olanda | 41% |
Norvegia | 41% |
Polonia | 41% |
Germania | 38% |
Citește și:
Gigi Becali, decizie de ultimă oră: „L-am ascultat pe Rădoi. El va fi căpitan diseară!”