Articol de Andrei Crăiţoiu, Dan Udrea, Remus Răureanu - Publicat miercuri, 05 decembrie 2018 11:26
Justin Ștefan, omul numărul 2 din Liga Profesionistă de Fotbal, a oferit un interviu în exclusivitate pentru Gazeta Sporturilor. El e convins că vor veni aceiași bani pentru drepturile TV ca și până acum, dacă nu cumva chiar mai mulți!
Prima parte a anului viitor va fi cu emoții pentru cluburile din Liga 1. Și din cauza turneelor play-off și play-out, dar mai ales din pricina expirării contractului de drepturi TV. Va mai plăti cineva 27.500.000 de euro, ca până acum? Sau se va prăbuși competiția, dacă televiziunile nu vor mai fi interesate s-o sprijine, din moment ce toată lumea depinde de drepturi, așteaptă tranșele ca să achite salariile.
Iată un fragment din interviul care poate fi citit integral acum la chioșc sau pe platforma digitală - AICI:
"- Domnule Ștefan, contractul de drepturi TV expiră după acest sezon. Ce va face Liga mai departe?
- Modelul actual de valorificare se pare că nu a creat frustrări în rândul televiziunilor și mai ales al consumatorilor. În momentul de față, neexistând o exclusivitate, indiferent de rețeaua de cablu la care ești abonat, poți avea acces la jocurile din Liga 1. Modelul actual este sănătos din perspectiva dreptului concurenței și probabil vom valorifica în același mod. Toate meciurile pot ajunge la consumatori. Nu ne gândim să vindem pe pachete de meciuri, le scoatem la vânzare pe toate, ca până acum.
- Prețul pentru drepturi va mai scădea?
- Nu, e exclus! Discuția pleacă de la 27,5 milioane de euro plus TVA. Luăm în calcul să crească prețul, în niciun caz să scadă!
- Nu e prea mare prețul față de valoarea campionatului?
- Nu. Din perspectiva noastră, nu. Ne-am uitat pe audiențe și există o relație de dependență între fotbal și media, fiecare obținând beneficii de pe urma acestei colaborări. Credem că este o sumă îndreptățită, având în vedere că nu vorbim doar de 90 de minute, atât cât ține un meci, ci vorbim și despre emisiunile și buletinele de știri care au la bază produsul Ligii 1. Televiziunile profită de campionat și altfel decât cu transmisiunile partidelor.
"Toată lumea să vadă Liga 1"
- Dincolo de planurile LPF, aveți vreun semnal de la televiziuni că ar mai vrea să cumpere meciurile?
- Din câte știm, televiziunile sunt interesate să continue colaborarea. La noi n-au ajuns nemulțumiri. Dacă ne gândim la interesul comun, atât noi, cât și televiziunile vrem să creștem produsul Liga 1. Nu ne gândim la diminuarea contractului. Nu vrem să ajungem mai jos pentru că efectul ar atinge și audiența. Dacă la cluburi ajung mai puțini bani, valoarea campionatului scade, scad și audiențele și televiziunile încasează mai puțin din publicitate. E o dependență de banii din drepturi TV, banii de la televiziuni acoperă cam 40 la sută din bugetul unei formații din Liga 1.
- Liga i-a cedat drepturile societății ISB, care le-a vândut mai departe către televiziuni. De ce e nevoie de un intermediar?
- S-a consolidat relația cu ISB și societatea aceasta are niște pârghii mai bune pentru a vinde mai departe meciurile către televiziuni. Firma are în portofoliu și două televiziuni, Look și Look Plus, așa că pot să vadă partidele și persoanele care sunt abonate la rețele fără Telekom Sport și fără DigiSport.
- În afara televiziunilor care transmit acum meciuri, ați mai discutat și cu alte posturi?
- Doar cu TVR, pentru transmiterea rezumatelor după fiecare etapă. Vom vedea dacă se va întâmpla asta. Ar fi important pentru competiție, din moment ce TVR are o acoperire de 90 la sută din populație. Nu cred că pierde cineva dacă s-ar vedea rezumatele și la TVR.
- Calculul e, așadar, ca Liga să încheie un contract cu ISB prin care cluburile să încaseze în continuare 27,5 milioane de euro pe an și din vara viitoare încolo.
- Categoric! Contractul va fi, probabil, tot pe cinci ani. Cred că așa e convenabil și pentru cumpărătorul ISB, ca să aibă timp să ajungă la profit.
"Nu mai criticați competiția!"
- Cum vi se pare că se vede campionatul?
- Liga e mulțumită de colaborarea cu televiziunile, dar s-ar putea și mai bine. E un perteneriat, nu poate unul fără celălalt. Trebuie să ne asumăm obligații mai clare față de televiziuni, legate de jocuri, de flash-interviuri la care să participe antrenorii și jucătorii solicitați. Plus obligația de a insista pe marketing, pe atragerea spectatorilor. Le vom impune cluburilor să folosească niște bani din drepturile TV în scopul atragerii oamenilor în tribune. Eu zic că și televiziunile ar trebui să aibă o atitudine mai pozitivă față de campionat, față de produs.
- Cum adică?
- Nu mi se pare corect să existe un discurs critic față de campionat, pornit din comparații nerealiste cu ligile mari din Europa! Dacă tu, comentator, spui "după un meci fantastic din Bundesliga, acum avem din nou un joc din Liga 1", tu afectezi produsul! Scazi reputația unei competiții pentru care tu dai bani! Și nu e normal să compari meciurile din România cu campionatele din Anglia, din Spania, din Germania! Un club de acolo are un buget de 400 de milioane sau de 600 de milioane de euro, în vreme ce toate echipele din Liga 1 au consumat 72 de milioane de euro în 2017. E corect să compari jocul? Campionatul de fotbal înseamnă entertainment, e o producție de divertisment.
- Dar și un film e entertainment și-l putem critica dacă l-am văzut și ni s-a părut slab.
- Tocmai, patronii și antrenorii din fotbal, ca și televiziunile de sport, trebuie să priceapă că sunt vremuri tot mai dificile. Meciurile din Liga 1 intră în concurență și cu alte campionate, și cu filme, și cu rețelele de tipul Netflix. Trebuie să ne schimbăm strategia, să promovăm mai bine campionatul românesc.