Articol de Aurelian Botezatu - Publicat marti, 04 mai 2010 00:00
FC St. Pauli, echipa celui mai rău famat cartier din Hamburg, şi-a asigurat promovarea în Bundesliga. Clubul felinarelor roşii revine pe prima scenă după 8 ani
Bundesliga are din nou un reper "fierbinte": FC St. Pauli. După 8 ani petrecuţi în diviziile inferiore, ameninţată la un moment dat cu falimentul, echipa prostituatelor din cartierul hamburghez cu acelaşi nume şi-a asigurat întoarcerea pe prima scenă a fotbalului german cu o etapă înaintea ultimului fluier al sezonului.
Cu sediul şi stadionul în apropierea celebrului bulevard Reeperbahn, veritabil univers al damelor de consumaţie, St. Pauli e de departe cel mai nonconformist club din Europa. De la culori la şefi, fani şi sponsor, totul poartă amprenta atipicului.
Echipamentul, maro-alb, e greu de regăsit, dacă nu imposibil, la vreo altă grupare din lume. Preşedintele Corny Littmann, un director de teatru, nu şi-a ascuns niciodată orientarea homosexuală. Iar suporterii, majoritatea femei, deşi militează deschis împotriva urei rasiale şi a violenţei, şi-au "tras" drept emblemă un cap de mort, cunoscut drept simbol al trupelor SS pe vremea naziştilor, nicidecum al concordiei.
Pînă şi sponsorul echipei se înscrie în tipare. Jucătorii nu poartă pe tricouri numele vreunei case de toleranţă, cum ar fi fost mai degrabă de aşteptat, ci al producătorului român de automobile "Dacia"!
Partener din 2009
Marca românească Dacia a devenit sponsorul lui FC St. Pauli în vara lui 2009. Atunci, directorul Renault pentru Germania, Achim Schaible (foto, în prim-plan), a bătut palma cu preşedintele Corny Littmann (foto, dreapta) pentru un contract pe un an, ce ar putea fi prelungit în această vară. Clubul primeşte 1 milion de euro anual. Dacia, după cum se ştie, are un parteneriat şi cu Udinese, locul 13 în Serie A, de asemenea în valoare de 1 milion de euro anual.
Salvaţi de la faliment
La finele sezonului 2002-2003, St. Pauli a picat în liga a treia şi era să fie retrogradat chiar într-a patra (amatori) din cauza unui deficit de 1,95 milioane de euro. Conducerea clubului şi fanii au demarat atunci o acţiune de strîngere de fonduri fără precedent. Comercializarea a 140.000 de tricouri, vînzarea centrului de juniori Primăriei, un amical cu Bayern şi proiecte gen "Beţi bere Astra şi salvaţi FC St. Pauli" au adus în contul clubului peste 2,5 milioane de euro.
Un român la St. Pauli
Pentru St. Pauli a jucat timp de două sezoane şi un român: Cătălin Răcănel. El a fost achiziţionat în 2001, la precedenta promovare, de la Eintracht Trier. Răcănel a bifat atunci doar 7 apariţii în Bundesliga şi a retrogradat cu echipa la finele stagiunii. Românul n-a reuşit să se impună nici în campionatul următor (7 partide), iar în 2003 s-a întors la Trier.
FC St. Pauli, echipa celui mai rău famat cartier din Hamburg, şi-a asigurat promovarea în Bundesliga. Clubul felinarelor roşii revine pe prima scenă după 8 ani
Bundesliga are din nou un reper "fierbinte": FC St. Pauli. După 8 ani petrecuţi în diviziile inferiore, ameninţată la un moment dat cu falimentul, echipa prostituatelor din cartierul hamburghez cu acelaşi nume şi-a asigurat întoarcerea pe prima scenă a fotbalului german cu o etapă înaintea ultimului fluier al sezonului.
Cu sediul şi stadionul în apropierea celebrului bulevard Reeperbahn, veritabil univers al damelor de consumaţie, St. Pauli e de departe cel mai nonconformist club din Europa. De la culori la şefi, fani şi sponsor, totul poartă amprenta atipicului.
Echipamentul, maro-alb, e greu de regăsit, dacă nu imposibil, la vreo altă grupare din lume. Preşedintele Corny Littmann, un director de teatru, nu şi-a ascuns niciodată orientarea homosexuală. Iar suporterii, majoritatea femei, deşi militează deschis împotriva urei rasiale şi a violenţei, şi-au "tras" drept emblemă un cap de mort, cunoscut drept simbol al trupelor SS pe vremea naziştilor, nicidecum al concordiei.
Pînă şi sponsorul echipei se înscrie în tipare. Jucătorii nu poartă pe tricouri numele vreunei case de toleranţă, cum ar fi fost mai degrabă de aşteptat, ci al producătorului român de automobile "Dacia"!
Partener din 2009
Marca românească Dacia a devenit sponsorul lui FC St. Pauli în vara lui 2009. Atunci, directorul Renault pentru Germania, Achim Schaible (foto, în prim-plan), a bătut palma cu preşedintele Corny Littmann (foto, dreapta) pentru un contract pe un an, ce ar putea fi prelungit în această vară. Clubul primeşte 1 milion de euro anual. Dacia, după cum se ştie, are un parteneriat şi cu Udinese, locul 13 în Serie A, de asemenea în valoare de 1 milion de euro anual.
Salvaţi de la faliment
La finele sezonului 2002-2003, St. Pauli a picat în liga a treia şi era să fie retrogradat chiar într-a patra (amatori) din cauza unui deficit de 1,95 milioane de euro. Conducerea clubului şi fanii au demarat atunci o acţiune de strîngere de fonduri fără precedent. Comercializarea a 140.000 de tricouri, vînzarea centrului de juniori Primăriei, un amical cu Bayern şi proiecte gen "Beţi bere Astra şi salvaţi FC St. Pauli" au adus în contul clubului peste 2,5 milioane de euro.
Un român la St. Pauli
Pentru St. Pauli a jucat timp de două sezoane şi un român: Cătălin Răcănel. El a fost achiziţionat în 2001, la precedenta promovare, de la Eintracht Trier. Răcănel a bifat atunci doar 7 apariţii în Bundesliga şi a retrogradat cu echipa la finele stagiunii. Românul n-a reuşit să se impună nici în campionatul următor (7 partide), iar în 2003 s-a întors la Trier.