Articol de Viorel Tudorache, Marius Mărgărit - Publicat miercuri, 27 octombrie 2021 16:17 / Actualizat miercuri, 27 octombrie 2021 21:59
18 copii cu vârste cuprinse între 3 și 10 ani au avut de suferit săptămâna trecută și au ajuns la spital cu probleme respiratorii, după ce s-au antrenat în bazinul de înot de la CS Rapid. Surse din cadrul clubului susțin că „cei din conducere, fără să anunțe pe nimeni, au reziliat acum o lună contractul cu Aqua Therm și au apelat la Evropro, condusă de Evian Mozes".
- Concentrația de clor din apă ar fi depășit de 6 ori limita normală, acuză cluburile ai căror elevi au fost afectați
- „Apa a ieșit ok la teste, nu știm ce s-a întâmplat”, afirmă, în replică, șefii CS Rapid
- Copiii au fost externați între timp
- Poliția a demarat o anchetă.
Pe 19 octombrie, în urma procesului de clorificare a apei din bazinul de la Rapid, 18 copii, cu vârste cuprinse între 3 și 10 ani, au ajuns la spital, cu pneumonie toxică, din cauza inhalării vaporilor de clor.
Au avut nevoie de spitalizare de 3-4 zile, iar 10 chiar de monitorizare sub oxigen, fiindu-le afectați plămânii. A doua zi, Poliția și DSP au demarat o anchetă, au luat probe din apă și surse neoficiale susțin că ar fi găsit o valoare a clorului de 3,6 mg/l, deși cea maxim admisă este de 0,83 mg/l.
Au înlocuit firma de mentenanță a bazinului
Gazeta Sporturilor a discutat cu mai multe persoane din cadrul clubului, care, sub protecția anonimatului, au detaliat cele petrecute: „Se știe că administrator tehnic al bazinului este Romeo Meves, un pensionar specialist în astfel de instalații, reprezentant ISCIR, dar care are numai contract de colaborator. El ar trebui să vină la bazin doar o dată pe lună, să mai verifice instalațiile, cazanele, dar e prezent mai des.
Când a sosit Evian Mozes, patronul firmei care se ocupă de clorificare, Meves tocmai pleca, nu a stat cu el. Nimeni nu știe ce a făcut acel domn, ce substanțe a pus în apă. În ultimele 10 luni, Meves făcea verificarea apei, zilnic, cu un aparat mobil, suplimentar.
Tocmai ca să compare cifrele cu datele afișate digital de pompa care deservește bazinul. Instalația e, de fapt, un dozator care se blochează automat dacă valorile clorului trec de 1-1,1 mg/l. De o lună, aflând că doamna Neti Botezatu fusese trimisă de club la specializare, tocmai pentru a face aceste proceduri de verificare a apei zilnic, s-a supărat și i-a transmis acesteia să-și facă treaba singură, în continuare. Pentru că, legal, ea trebuia să răspundă de asta".
Din cele descrise de sursele Gazetei Sporturilor, reiese că "până de curând, cam tot cu o lună în urmă, de clorificarea apei și alte operațiuni se ocupa firma «Aqua Therm». Cei de acolo făceau lunar și verificările instalațiilor de la bazin. Dar conducerea era nemulțumită de cum arăta apa și a reziliat contractul. În schimb, au apărut cei de la «Evropro», a lui Evian Mozes. Nimeni nu a fost anunțat de această schimbare".
Neti Botezatu este o femeie de serviciu a clubului, care, susțin aceleași surse, „a fost transformată în om bun la toate. Ia zilnic o ceașcă de apă din bazin și o duce la laboratorul de analize. Asta face". Gazeta a contactat-o, dar aceasta a refuzat să facă vreun comentariu.
A mai fost un incident, cu echipa de polo
Mai mult, respectivele surse au adăugat: "Poate a fost vorba despre o eroare de comunicare între noua firmă care se ocupă de clorificarea apei și conducere. Poate că timpul necesar reacțiilor chimice între substanțele folosite și apă, timpul-tampon cum i se spune, nu a fost suficient. Nimeni nu știe cum s-a întâmplat asta.
Deși, în urmă cu vreo opt luni, a mai fost un incident, când s-a defectat dozatorul și în apă concentrația clorului era de 2,11 mg/l. Atunci s-au plâns cei de la polo că au avut probleme. Dar a doua zi, instalația și-a revenit și a funcționat normal. Și acum funcționează în parametri".
"Contractul de mentenanță cu Aqua Therm s-a terminat și a fost făcut alt contract cu Evropro. Într-adevăr, doamna Neti a făcut niște cursuri pentru întreținerea bazinului. Dânsa ia teste de apă și le duce la analiză la DSP. Nu a fost niciodată concentrația de clor mai mare decât limita normală. Am făcut totul ca la carte ca să menținem apa curată și în parametri. Am folosit cele mai bune substanțe. Firmele care fac mentenanța bazinului sunt acreditate"
- Mugur Bolohan, director sportiv CS Rapid
"Nu am primit încă rezultatul anchetei de la Poliție. DSP-ul ne-a dat OK-ul de două zile că putem deschide bazinul. Nu ne grăbim, chiar dacă avem nevoie de bazin. Așteptăm și concluziile Poliției. Vrem să știm și noi cauza celor întâmplate. Nu vrem să riscăm nimic. Am făcut analize zilnice și totul este în regulă"
- Mugur Bolohan, director sportiv CS Rapid
Citește și alte știri despre problemele de la bazinul Rapid:
Imagini ȘOCANTE cu Pep Guardiola însângerat după egalul cu Feyenoord! Ce s-a întâmplat