Articol de Valentin Damian - Publicat vineri, 13 ianuarie 2012 00:00 / Actualizat joi, 12 ianuarie 2012 22:55
Noua Toyota Yaris a ajuns la cea de-a treia generaţie şi oferă acum mai mult spaţiu, motoare economice şi multă tehnologie, inclusiv acces la internet.
În 1999, Toyota avea reprezentantul ei în clasa mică: Yaris. Acum, modelul, destinat în principal pieţei europene, a ajuns la cea de-a treia generaţie. Este o maşină micuţă, ideală pentru aglomerările urbane. Faţă de cele două generaţii anterioare, Yaris este acum mai mare. Japonezii au vrut să ia faţa concurenţei cu un interior mai spaţios, superior clasei din care face parte. Şi lista e foarte lungă şi numai nume grele: Opel Corsa, Mazda 2, Ford Fiesta, VW Polo, Chevrolet Aveo, Peugeot 207, Citroen C3, Renault Clio, Dacia Sandero, Fiat Punto, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Rio, Seat Ibiza, Skoda Fabia sau Suzuki Swift.
Gama de motorizări: două pe benzină şi una diesel. Entry-level este 1.0 litri şi 69 CP, însă motorizarea cea mai importantă pe benzină este 1.33 litri şi 99 CP. Pentru motorină, Yaris oferă un 1.4 litri, 90 CP.
Fără mers sportiv
Pentru drive-test, am ales cea mai importantă versiune a Toyotei Yaris şi care va fi probabil cea mai căutată: 1.33 litri şi 99 CP. Legătura cu transmisia s-a făcut cu cutia CVT, care se numeşte Toyota Multidrive S. De rău? Nimic, dacă vorbim despre motor. Unul corect, elastic şi care consumă în oraş puţin peste 7 l/100 km. În afara oraşului, cifrele sînt mai mici: 6 l/100 km. Dacă vorbim de cutia CVT, lucrurile se schimbă. Cum apeşi mai tare pedala de acceleraţie, motorul se turează, dar atît. Cutia, care nu are mai multe rapoarte, ci unul variabil, se încăpăţînează să te ajute. Dacă schimbi stilul de mers, adică unul constant şi lin, fără accelerări bruşte, CVT-ul nu dă rateuri. Concluzia? Fără mers sportiv!
GSP verdict: Toyota Yaris este o maşină de oraş care consumă puţin, cu mult spaţiu în interior şi bine tehnologizată, inclusiv cu servicii de internet
Design ok
Motor ok
Consum ok
Dotări ok
Preţ ko
Date tehnice
Toyota Yaris 1.33L Dual VVT-i 99CP, echipare Sol
Preţ 17.010 euro (TVA inclus)
0-100 km/h 12,3 s
Viteză maximă 175 km/h
Consum mixt 5,4 l/100 km
Capacitate 1.329 cmc
Putere maximă 99 CP/6.000 rpm
Cuplu maxim 125 Nm/4.000 rpm
Adversari
Opel Corsa de la 10.930 euro
Mazda 2 de la 12.090 euro
VW Polo de la 11.456 euro
Ford Fiesta de la 11.550 euro
Plusuri
Interior premium
Yaris este ceva mai mare faţă de generaţia anterioară. Portbagajul este de 286 litri, iar 4 persoane adulte pot călători fără probleme în maşină. La interior, plasticele sînt de bună calitate, iar japonezii, meticuloşi cum îi ştim, au avut grijă şi de finisări. La EuroNCAP, Yaris a obţinut punctajul maxim: 5 stele. Modelul din clasa mică stă bine la toate categoriile: 89% protecţie a pasagerilor la un impact frontal, 81% protecţie pentru pasager copii şi 60% protecţie în cazul pietonilor. La capitolul tehnologie, Yaris stă foarte bine. În consola centrală tronează un display color de dimensiuni generoase cu touchscreen de 6.1 inch şi cameră video pentru marşarier. În rest, obişnuiţii de acum senzori de parcare, butonul Start&Stop şi ieşire pentru stick-ul USB.
Minusuri
Transmisie pretenţioasă
Transmisia CVT (transmisia continuu variabilă) denumită de către cei de la Toyota Multidrive S ce poate simula un mod semiautomat cu 7 viteze este nimerită pentru un condus lin şi constant. Dacă apeşi pedala de acceleraţie, CVT-ul este moartea pasiunii. Nu este recomandat un mers sportiv cu o astfel de transmisie.
12.691 de euro (TVA inclus) este preţul de bază pentru o Toyota Yaris 1.0 litri, 69 CP, 5 uşi