Articol de GSP - Publicat marti, 23 martie 2010 00:00
Duster marchează intrarea Daciei în elita industriei auto europene. Acum peste 20 de ani, la ordinul lui Ceauşescu s-a încercat primul crossover din "blocul estic", Aro 12
Gazeta vă propune o călătorie în timp, pe vremea în care constructorii de automobile din România încercau să se plaseze printre creatorii de trenduri, şi nu printre urmaşii lor.
Renault nu a avut niciodată în gamă R12 "4x4". A fost o variantă de maşină de raliuri cu motor de Gordini, divizia sport a constructorului francez. S-a modificat un R12 break, rezultînd un R12 Sinpar 4x4 de rally- raid, numele de Sinpar provenind de la o firmă franceză cu acelaşi nume, care se ocupa doar de prepararea maşinilor de raliu.
"Hibrid" Aro-Dacia
La ordinul lui Ceauşescu, dar neavînd la dispoziţie planurile şi tehnologia lui R12 Sinpar, inginerii români au găsit soluţia-salvatoare de a combina platforma tehnică a lui Aro 10 cu structura şi înfăţişarea Daciei 1310 Break. Prin urmare, Aro 12 sau Dacia 1310 "4x4", s-ar putea spune că a fost primul crossover mioritic (maşină ce îmbină spaţiul şi confortul unui break obişnuit, cu garda la sol mărită şi performanţele unui model "4x4").
Bine, o glumă de maşină, dar pe vremea aceea, nu exista nici Audi A6 Allroad, nici Volvo XC 70 Cross-Country. Doar japonezii de la Subaru şi Toyota mai jucau în această ligă! Acum însă, Dacia Duster urmează trend-ul ascendent al SUV-urilor pe piaţă, atacînd rivalii cu un raport spaţiu/preţ imbatabil.
Aro 12 nu s-a făcut la Dacia, ci la Cîmpulung. Maşina dispunea de tracţiune integrală nepermanentă, diferenţial blocabil manual şi motor diesel, de provenienţă IFA. Din fericire, nu a fost vorba de o producţie de serie. S-au realizat cîteva exemplare, special pentru Armată. Unele dintre ele se mai află încă în circulaţie. "Break cocoţat", cum i se spunea atunci!
Istoria Daciei
Compania Automobile Dacia (UAP - Uzina de Automobile Piteşti) a luat naştere în 1966, ca urmare a semnării unui parteneriat cu Renault. Producţia la fabrica de la Colibaşi (acum, Mioveni) a început în 1968, cu asamblarea modelului "1100". Iar prima berlină Dacia 1300 (versiunea românească a Renault-ului 12) a văzut lumina zilei la parada de 23 August din 1969. Varianta break a venit trei ani mai tîrziu, în 1972.
3 cilindri avea motorul diesel de provenienţă est-germană IFA
Duster marchează intrarea Daciei în elita industriei auto europene. Acum peste 20 de ani, la ordinul lui Ceauşescu s-a încercat primul crossover din "blocul estic", Aro 12
Gazeta vă propune o călătorie în timp, pe vremea în care constructorii de automobile din România încercau să se plaseze printre creatorii de trenduri, şi nu printre urmaşii lor.
Renault nu a avut niciodată în gamă R12 "4x4". A fost o variantă de maşină de raliuri cu motor de Gordini, divizia sport a constructorului francez. S-a modificat un R12 break, rezultînd un R12 Sinpar 4x4 de rally- raid, numele de Sinpar provenind de la o firmă franceză cu acelaşi nume, care se ocupa doar de prepararea maşinilor de raliu.
"Hibrid" Aro-Dacia
La ordinul lui Ceauşescu, dar neavînd la dispoziţie planurile şi tehnologia lui R12 Sinpar, inginerii români au găsit soluţia-salvatoare de a combina platforma tehnică a lui Aro 10 cu structura şi înfăţişarea Daciei 1310 Break. Prin urmare, Aro 12 sau Dacia 1310 "4x4", s-ar putea spune că a fost primul crossover mioritic (maşină ce îmbină spaţiul şi confortul unui break obişnuit, cu garda la sol mărită şi performanţele unui model "4x4").
Bine, o glumă de maşină, dar pe vremea aceea, nu exista nici Audi A6 Allroad, nici Volvo XC 70 Cross-Country. Doar japonezii de la Subaru şi Toyota mai jucau în această ligă! Acum însă, Dacia Duster urmează trend-ul ascendent al SUV-urilor pe piaţă, atacînd rivalii cu un raport spaţiu/preţ imbatabil.
Aro 12 nu s-a făcut la Dacia, ci la Cîmpulung. Maşina dispunea de tracţiune integrală nepermanentă, diferenţial blocabil manual şi motor diesel, de provenienţă IFA. Din fericire, nu a fost vorba de o producţie de serie. S-au realizat cîteva exemplare, special pentru Armată. Unele dintre ele se mai află încă în circulaţie. "Break cocoţat", cum i se spunea atunci!
Istoria Daciei
Compania Automobile Dacia (UAP - Uzina de Automobile Piteşti) a luat naştere în 1966, ca urmare a semnării unui parteneriat cu Renault. Producţia la fabrica de la Colibaşi (acum, Mioveni) a început în 1968, cu asamblarea modelului "1100". Iar prima berlină Dacia 1300 (versiunea românească a Renault-ului 12) a văzut lumina zilei la parada de 23 August din 1969. Varianta break a venit trei ani mai tîrziu, în 1972.
3 cilindri avea motorul diesel de provenienţă est-germană IFA