Articol de Ionuţ Coman - Publicat joi, 12 februarie 2009 00:00
Intrată în Class One în 2003, Qatar Team a făcut un adevărat “tur de forţă” şi doi ani mai tîrziu a cîştigat titlul european cu o ambarcaţiune pilotată de Şeicul Hassan bin Jabor Al-Thani şi italianul Matteo Nicolini.
Înfiinţată de Qatar Marine Sports Federation, echipa a reuşit primul pole-position şi prima clasare pe podium în 2003, la Dubai, iar în 2004 şi-a trecut în cont prima victorie într-un Mare Premiu, la Oslo. Un an mai tîrziu, Qatar Team a ieşit de sub tutela Qatar Marine Sports Federation şi a devenit independentă, aliniind la startul sezonului două ambarcaţiuni, cu care a reuşit o victorie şi patru clasări pe podium. Mai mult, ambarcaţiunea Qatar 96 a încheiat pe locul al treilea în clasamentul general.
În 2006, ambele ambarcaţiuni au apelat la motoarele Mercury-Class 1, iar Qatar 95 a bifat încă o premieră, impunîndu-se pe teren propriu, în Marele Premiu al Qatarului, la Doha. Sezonul următor a ieşit din nou la rampă Qatar 96, care a terminat pe ultima treaptă a podiumului clasamentului general, după ce a terminat şapte din cele opt curse ale circuitului în primele trei clasate. 2008 a fost un an al schimbărilor, Şeicul Hassan bin Jabor Al-Thani alegîndu-şi un nou partener, multiplul campion mondial Steve Curtis, în timp ce fostul său copilot, Matteo Nicolini a făcut cuplu cu Abdulla Al-Sulaiti, alături de care a obţinut singura victorie a echipei în întregul sezon, la Dubai.
Ambarcaţiune - Qatar 95
Lungime - 12.67 metri
Adîncime - 2 metri
Greutate - 4.800 kilograme
Motoare - Sterling V8 Supercharged, 16 Valve, 8 Cilindri, 900 cai putere
Viteza maximă - 270 km/ oră
Abdulla Al-Sulaiti – pilot
Abdulla Al-Sulaiti, născut pe 20 august 1975, la Doha, în Qatar, a debutat în Class One în 2005, cînd a încheiat pe locul secund în Marele Premiu al Qatarului, la Doha, şi a terminat pe ultima treaptă a podiumului la Dubai, de fiecare dată alături de copilotul Matteo Nicolini. Primul său succes a venit un an mai tîrziu, chiar la Doha, iar la finalul sezonului s-a clasat pe poziţia a treia în clasamentul general.
Aventura sa în lumea bărcilor cu motor a început în 2002, în circuitul F2 al Orientului Mijlociu, după care a trecut în Campionatului Mondial al F2. În 2004, a luat startul în Qatar Pleasure Boat Championship, şi după ce a cîştigat o cursă şi a încheiat alte două pe podium, s-a încununat cu titlul de campion. 2006 a fost din nou un an al succeselor, cîştigat titlul mondial şi cel al Orientului Mijlociu în Class 3, alături de Matteo Nicolini.
Matteo Nicolini - copilot
Matteo Nicolini, născut pe 8 iulie 1964, la Fermo, în Italia, este implicat în cursele bărcilor cu motor de peste 15 ani, timp în care a adunat peste 60 de victorii în diferite circuite. Printre succesele sale se numără titlul italian (1990), european (1991) şi mondial (1997) în Class 3, dar şi titlul mondial în Class 2 alături de Ken Thorne. În 2006, şi-a adjudecat titlul mondial şi cel al orientului Mijlociu în Class 3.
Reputaţia sa de copilot de clasă este completată de faptul că participă la proiectarea şi contrucţia unor performante bărci cu motor la atelierele Nicolini Offshore, situate în Italia, la Lecco, afacere pe care o conduce împreună cu fratele său, Luca Nicolini. După ce a debutat în Class One în 2003, Matteo Nicolini a obţinut prima victorie un an mai tîrziu, la Oslo, iar în 2005 a cucerit titlul european, după un succes tot în Norvegia, la Trondheim, şi alte două clasări pe podium.
Ambarcaţiune - Qatar 96
Lungime - 12.67 metri
Adîncime - 2 metri
Greutate - 4.800 kilograme
Motoare - Skema V12, 48 Valve, 12 Cilindri, 900 cai putere
Viteza maximă - 270 km/ oră
Şeicul Hassan bin Jabor Al-Thani - pilot
Şeicul Hassan bin Jabor Al-Thani, născut pe 20 iulie 1968, la Doha, în Qatar, a devenit primul qatarez care a cîştigat un Mare Premiu în Class One, impunîndu-se la Oslo, în 2004. Un an mai tîrziu, a repetat performanţa la Trondheim, trecîndu-şi în palmares titlul european. Şeicul a încheiat în două rînduri pe locul al treilea în clasamentul general, în 2005 şi 2007, şi se poate lăuda şi cu 16 clasări pe podium şi trei pole-position.
Urmîndu-şi pasiune pentru sporturile acvatice cu motor, Hassan bin Jabor Al-Thani a participat timp de cinci ani la cursele de jet-ski-uri, în perioada 1995-2000, iar în 1999 s-a alăturat Qatar Marine Sports Federation. În 2002 a preluat postul de manager al echipei Qatarului de F2000 şi a înfiinţat echipa Qatar 96, cu care a obţinut primul pole position şi prima clasare pe podium în Class One, la Dubai. În prezent, Şeicul Hassan bin Jabor Al-Thani deţine şi funcţia de preşedinte al International Offshore Team Association, forul care patronează Class One.
Steve Curtis - copilot
Steve Curtis, născut pe 9 iunie 1964, la Wimbledon, în Anglia, este cel mai celebru participant în cursele bărcilor cu motor, deţinînd numeroase recorduri, printre care cele mai multe Mari Premii cîştigate, 40, şi cele mai multe pole-position, 45. Curtis are în palmares opt titluri de campion mondial în Class One, primele două în SUA, în 1985 şi 1987, iar celelalte şase în postura de copilot al ambarcaţiunii Spirit of Norway, în 1998, 2002, 2003, 2004, 2005 şi 2006. De asemenea, a cucerit patru titluri de campion european, alte patru de campion al Orientului Mijlociu şi s-a impus de opt ori în clasamentul pole-position.
Cariera sa sportivă a început pe două roţi, devenind campion şcolar şi în campionatul juniorilor din Anglia la motocross. În 1982 s-a mutat în SUA pentru a putea participa la cursele bărcilor cu motor, revenind în Europa peste un deceniu. În afara curselor, conduce o afacere de familie, Cougar Marine, fiind implicat în proiectarea şi construirea bărcilor cu motor. În 2006, a fost decorat cu ordinul “Measly Bleeding Effort” de către Regina Angliei, Elisabeta a II-a, cu ocazia aniversării vîrstei de 80 de ani de către suveranul Regatului Unit.
Intrată în Class One în 2003, Qatar Team a făcut un adevărat “tur de forţă” şi doi ani mai tîrziu a cîştigat titlul european cu o ambarcaţiune pilotată de Şeicul Hassan bin Jabor Al-Thani şi italianul Matteo Nicolini.
Înfiinţată de Qatar Marine Sports Federation, echipa a reuşit primul pole-position şi prima clasare pe podium în 2003, la Dubai, iar în 2004 şi-a trecut în cont prima victorie într-un Mare Premiu, la Oslo. Un an mai tîrziu, Qatar Team a ieşit de sub tutela Qatar Marine Sports Federation şi a devenit independentă, aliniind la startul sezonului două ambarcaţiuni, cu care a reuşit o victorie şi patru clasări pe podium. Mai mult, ambarcaţiunea Qatar 96 a încheiat pe locul al treilea în clasamentul general.
În 2006, ambele ambarcaţiuni au apelat la motoarele Mercury-Class 1, iar Qatar 95 a bifat încă o premieră, impunîndu-se pe teren propriu, în Marele Premiu al Qatarului, la Doha. Sezonul următor a ieşit din nou la rampă Qatar 96, care a terminat pe ultima treaptă a podiumului clasamentului general, după ce a terminat şapte din cele opt curse ale circuitului în primele trei clasate. 2008 a fost un an al schimbărilor, Şeicul Hassan bin Jabor Al-Thani alegîndu-şi un nou partener, multiplul campion mondial Steve Curtis, în timp ce fostul său copilot, Matteo Nicolini a făcut cuplu cu Abdulla Al-Sulaiti, alături de care a obţinut singura victorie a echipei în întregul sezon, la Dubai.
Ambarcaţiune - Qatar 95
Lungime - 12.67 metri
Adîncime - 2 metri
Greutate - 4.800 kilograme
Motoare - Sterling V8 Supercharged, 16 Valve, 8 Cilindri, 900 cai putere
Viteza maximă - 270 km/ oră
Abdulla Al-Sulaiti – pilot
Abdulla Al-Sulaiti, născut pe 20 august 1975, la Doha, în Qatar, a debutat în Class One în 2005, cînd a încheiat pe locul secund în Marele Premiu al Qatarului, la Doha, şi a terminat pe ultima treaptă a podiumului la Dubai, de fiecare dată alături de copilotul Matteo Nicolini. Primul său succes a venit un an mai tîrziu, chiar la Doha, iar la finalul sezonului s-a clasat pe poziţia a treia în clasamentul general.
Aventura sa în lumea bărcilor cu motor a început în 2002, în circuitul F2 al Orientului Mijlociu, după care a trecut în Campionatului Mondial al F2. În 2004, a luat startul în Qatar Pleasure Boat Championship, şi după ce a cîştigat o cursă şi a încheiat alte două pe podium, s-a încununat cu titlul de campion. 2006 a fost din nou un an al succeselor, cîştigat titlul mondial şi cel al Orientului Mijlociu în Class 3, alături de Matteo Nicolini.
Matteo Nicolini - copilot
Matteo Nicolini, născut pe 8 iulie 1964, la Fermo, în Italia, este implicat în cursele bărcilor cu motor de peste 15 ani, timp în care a adunat peste 60 de victorii în diferite circuite. Printre succesele sale se numără titlul italian (1990), european (1991) şi mondial (1997) în Class 3, dar şi titlul mondial în Class 2 alături de Ken Thorne. În 2006, şi-a adjudecat titlul mondial şi cel al orientului Mijlociu în Class 3.
Reputaţia sa de copilot de clasă este completată de faptul că participă la proiectarea şi contrucţia unor performante bărci cu motor la atelierele Nicolini Offshore, situate în Italia, la Lecco, afacere pe care o conduce împreună cu fratele său, Luca Nicolini. După ce a debutat în Class One în 2003, Matteo Nicolini a obţinut prima victorie un an mai tîrziu, la Oslo, iar în 2005 a cucerit titlul european, după un succes tot în Norvegia, la Trondheim, şi alte două clasări pe podium.
Ambarcaţiune - Qatar 96
Lungime - 12.67 metri
Adîncime - 2 metri
Greutate - 4.800 kilograme
Motoare - Skema V12, 48 Valve, 12 Cilindri, 900 cai putere
Viteza maximă - 270 km/ oră
Şeicul Hassan bin Jabor Al-Thani - pilot
Şeicul Hassan bin Jabor Al-Thani, născut pe 20 iulie 1968, la Doha, în Qatar, a devenit primul qatarez care a cîştigat un Mare Premiu în Class One, impunîndu-se la Oslo, în 2004. Un an mai tîrziu, a repetat performanţa la Trondheim, trecîndu-şi în palmares titlul european. Şeicul a încheiat în două rînduri pe locul al treilea în clasamentul general, în 2005 şi 2007, şi se poate lăuda şi cu 16 clasări pe podium şi trei pole-position.
Urmîndu-şi pasiune pentru sporturile acvatice cu motor, Hassan bin Jabor Al-Thani a participat timp de cinci ani la cursele de jet-ski-uri, în perioada 1995-2000, iar în 1999 s-a alăturat Qatar Marine Sports Federation. În 2002 a preluat postul de manager al echipei Qatarului de F2000 şi a înfiinţat echipa Qatar 96, cu care a obţinut primul pole position şi prima clasare pe podium în Class One, la Dubai. În prezent, Şeicul Hassan bin Jabor Al-Thani deţine şi funcţia de preşedinte al International Offshore Team Association, forul care patronează Class One.
Steve Curtis - copilot
Steve Curtis, născut pe 9 iunie 1964, la Wimbledon, în Anglia, este cel mai celebru participant în cursele bărcilor cu motor, deţinînd numeroase recorduri, printre care cele mai multe Mari Premii cîştigate, 40, şi cele mai multe pole-position, 45. Curtis are în palmares opt titluri de campion mondial în Class One, primele două în SUA, în 1985 şi 1987, iar celelalte şase în postura de copilot al ambarcaţiunii Spirit of Norway, în 1998, 2002, 2003, 2004, 2005 şi 2006. De asemenea, a cucerit patru titluri de campion european, alte patru de campion al Orientului Mijlociu şi s-a impus de opt ori în clasamentul pole-position.
Cariera sa sportivă a început pe două roţi, devenind campion şcolar şi în campionatul juniorilor din Anglia la motocross. În 1982 s-a mutat în SUA pentru a putea participa la cursele bărcilor cu motor, revenind în Europa peste un deceniu. În afara curselor, conduce o afacere de familie, Cougar Marine, fiind implicat în proiectarea şi construirea bărcilor cu motor. În 2006, a fost decorat cu ordinul “Measly Bleeding Effort” de către Regina Angliei, Elisabeta a II-a, cu ocazia aniversării vîrstei de 80 de ani de către suveranul Regatului Unit.