Articol de Mitică Docan - Publicat marti, 19 mai 2009 00:00
Danilo Di Luca (LPR Brakes) a cîştigat cea mai lungă etapă din Turul Italiei, dintre Cuneo şi Pinerolo, după ce a atacat pe ultima căţărare a zilei şi şi-a împins orice adversar din ierarhia generală peste graniţa de un minut. Franco Pellizotti (Liquigas) şi Denis Menchov (Rabobank) au venit la 10 secunde distanţă de tricoul roz
Fără căţărări mitice precum Colle della Maddalena, Col de Vars şi Col d'Izoard, etapa a X-a a propus 262 de kilometri în memoria legendarului Fausto Coppi, onorînd vîrfuri "rezonabile" ca Monginevro, Sestriere sau Pra Martino, ultima cu 11 kilometri înainte de final. Rutierii au savurat peisajele superbe pe care, cu 60 de ani înainte, Fausto Coppi detona un atac nimicitor împotriva eternul său rival, Gino Bartali, dar şi soarele binevoitor ce îi invita pe rutieri la întîlnirea cu istoria.
Italianul Stefano Garzelli (Acqua & Sapone) s-a identificat cu evadarea de 193 de kilometri a ilustrului său predecesor şi a părăsit plutonul pe Colle del Monginevro, cu 124 de borne înainte de final. Cîştigătorul din 2000 al Corsei Rosa a mărit rapid ecartul faţă de grupul tricoului roz, reuşind să primească singur onorurile în trecerea peste "Purgatoriul" Sestriere, dar nu a rezistat ritmul furibund impus de oamenii de la Liquigas.
Atacurile repetate din partea unor rutieri ca Andriy Grivko, Giovanni Visconti (ISD) sau Felix Cardenas nu au făcut decît să sporească vigilenţa favoriţilor, care au început escaladarea pe Colle Pra Martino decişi să mărească diferenţele în ierarhia generală. Pasul infernal impus de Liquigas a dat roade din primii metri ai ascensiunii. Franco Pellizotti s-a desprins furios şi, în cîteva întoarceri de pedale, a realizat joncţiunea cu Garzelli.
Impulsionat de Danilo Di Luca, grupul fruntaş s-a debarasat de nume grele precum Lance Armstrong, Michael Rogers, Marzio Bruseghin sau Gilberto Simoni, pornind urmărirea după liderul echipei lui Ivan Basso. Coborîrea primejdioasă spre Pinerolo a frînat ambiţiile lui Pellizotti, care a fost răpus cu 6 kilometri înainte de final, în momentul în care Di Luca a hotărît că e timpul să-şi securizeze tricoul roz pînă la lungul contratimpul individual dintre Sestri Levante şi Riomaggiore.
Italianul de la LPR nu a iertat nimic, a tăiat perfect curbele din Pinerolo şi a ridicat mîinile pe linia de sosire. Di Luca a obţinut a doua victorie din această ediţie a Turului Italiei, după succesul din San Martino di Castrozza.
"Diferenţa mărită faţă de ceilalţi mă linişteşte un pic pentru contratimpul de joi. Voi avea o luptă mare atunci, cu oameni ca Leipheimer, Rogers, Lövkvist şi Menchov. Să nu îl uităm pe Armstrong care e în revenire de formă" (Danilo Di Luca)
Clasamentul etapei:
1 Danilo Di Luca (Ita) LPR Brakes - Farnese Vini 6.30.43 (40.234 km/h)
2 Franco Pellizotti (Ita) Liquigas 0.10
3 Denis Menchov (Rus) Rabobank
4 Carlos Sastre (Spa) Cervelo Test Team
5 David Arroyo (Spa) Caisse d'Epargne 0.26
6 Mauricio Soler (Col) Barloworld 0.29
7 Ivan Basso (Ita) Liquigas
8 Levi Leipheimer (USA) Astana
9 Jackson Rodriguez (Ven) Serramenti PVC Diquigiovanni-Androni Giocattoli
10 Michael Rogers (Aus) Columbia - Highroad
11 Stefano Garzelli (Ita) Acqua & Sapone - Caffe Mokambo
12 Gilberto Simoni (Ita) Serramenti PVC Diquigiovanni-Androni Giocattoli
13 Lance Armstrong (USA) Astana
14 Michele Scarponi (Ita) Serramenti PVC Diquigiovanni-Androni Giocattoli 0.41
15 Marzio Bruseghin (Ita) Lampre - N.G.C. 0.45
Clasamentul general:
1 Danilo Di Luca (Ita) LPR Brakes - Farnese Vini 44.00.11
2 Denis Menchov (Rus) Rabobank 1.20
3 Michael Rogers (Aus) Columbia - Highroad 1.33
4 Levi Leipheimer (USA) Astana 1.40
5 Franco Pellizotti (Ita) Liquigas 1.53
6 Carlos Sastre (Spa) Cervelo Test Team 1.54
7 Ivan Basso (Ita) Liquigas 2.03
8 Thomas Lövkvist (Swe) Columbia - Highroad 2.12
9 David Arroyo (Spa) Caisse d'Epargne 2.35
10 Gilberto Simoni (Ita) Serramenti PVC Diquigiovanni-Androni Giocattoli 2.58