Articol de GSP - Publicat sambata, 01 mai 2021 16:58 / Actualizat sambata, 01 mai 2021 18:09
Astăzi se fac 27 de ani de la moartea pilotului brazilian Ayrton Senna, considerat unul dintre cei mai mari campioni din istoria Formula 1.
Pe 1 mai 1994, Ayrton Senna a murit în timpul Marelui Premiu de Formula 1 din San Marino, când pilotul brazilian a lovit un parapet al circuitului de la Imola cu 220 de km/oră, în a 3-a cursă a sezonului. Totuși, cu un an înainte de tragicul incident, a avut loc un conflict între Senna și Irvine, o poveste interesantă pe care o relatăm și noi mai jos.
Cum a vrut să îl pocnească Ayrton Senna pe Eddie Irvine la Marele Premiu al Japoniei
În urmă cu 25 de ani, a avut loc un incident între Ayrton Senna și Eddie Irvine, la Marele Premiu al Japoniei, pe circuitul de la Suzuka. Senna era triplu campion mondial, iar Irvine debuta în Formula 1.
Pilotul nord-irlandez a fost ales de managerul echipei Jordan GP, Eddie Jordan, deoarece acesta cunoștea foarte bine circuitul de la Suzuka pentru că a concurat trei ani în cursele japoneze din F3000.
După 20 de ture, ploaia a început la Suzuka. Piloții se pregăteau să facă trecerea de la cauciucurile pentru aderență uscată la cele pentru vreme umedă, iar Irvine, cunoscând circuitul, a profitat și a ajuns aproape de monopostul Williams condus de Damon Hill. În apropiere se afla și McLaren-Ford-ul lui Ayrton Senna.
Ayrton Senna l-a întrecut pe Eddie Irvine cu o tură și apoi a încercat același lucru și cu Damon Hill. Însă, pilotul de la Williams nu era prea prietenos cu suprafața alunecoasă, iar Senna s-a retras și a decis să fie precaut fiindcă nu avea sens să riște. În schimb, Irvine a făcut-o pe cocoșul în fața lui Ayrton Senna și l-a depășit din nou, deși era cu o tura în spatele brazilianului și acest lucru nu avea rost. Senna s-a enervat și mai tare după ce a văzut că Irvine a început o hârjoană periculoasă și cu Hill.
Irvine și Hill au continuat să se depășească reciproc și s-au bucurat din plin de frumusețea cursei, un moment care nu a fost pe placul lui Senna, acesta simțind că victoria sa a fost umbrită de capriciile inutile ale celor doi. În cele din urmă, Ayrton Senna a câștigat cursa, Hill a terminat pe patru și Irvine a obținut primul său punct în Formula 1 după ce a încheiat cursa pe locul 6.
„Băiatul din spatele meu a venit ca un nebun. Dacă este în spate, ar trebui să respecte pe cineva care se află cu o tură în fața sa”, a declarat Ayrton Senna după cursă.
Ayrton Senna won his 2nd Japanese GP & 40th GP on his last visit to Suzuka & had a bust up with Jordan new boy Eddie Irvine. 1993. #F1 pic.twitter.com/9ch5vHHzDf
— F1 in the 1990s 🚦🏎🏁🏆🍾 (@1990sF1) October 7, 2017
Dialog incendiar între Ayrton Senna și Eddie Irvine: „Nu ești un pilot, ești un idiot”
În timp ce Eddie Irvine sărbătorea primul său punct, Ayrton Senna a intrat furios în cabina celor de la Jordan:
Senna: Ce naiba credeai că faci?
Irvin: Pilotam.
- Pilotai? Știi regula că trebuie să îi lași pe cei din fața ta să te depășească dacă ești cu o tură în spate?
- Dacă ai fi mers repede, nu ar fi fost probleme.
- Vrei să faci o treabă bună. Înțeleg, pentru că am fost în locul tău, dar ceea ce ai făcut a fost neprofesionist.
- Dar te-aș fi urmărit dacă îl depășeai pe Hill.
- Aproape l-ai lovit pe Hill de trei ori, te-am văzut, iar apoi aș fi intrat și eu în voi.
- Pilotam! Pilotam!
- Nu pilotai! Conduceai ca un idiot! Nu ești un pilot de curse, ești un idiot!
După ce dialogul a ajuns în spațiul public, iar Senna a încercat să îl lovească cu pumnul pe Irvine, Federația Internațională de Automobilism (FIA) l-a suspendat pe brazilian pentru două curse.
Ayrton Senna și-a prezis moartea
Ayrton Senna a prezis că cineva va muri în același loc unde pilotul a decedat pe circuitul de la Imola. Ayrton a mers cu coechipierul său, Gerhard Berger, pentru a vedea cum ar putea face mai sigur virajul Tamburello, după ce Berger și mai mulți piloți au fost implicați în accidente grave la Imola. Senna a vrut să mute zidul de sprijin mai în spate, dar poziționarea râului Santerno a împiedicat această idee. Senna i-a dezvăluit lui Berger că se teme că cineva va muri în acel loc, iar cinci ani mai târziu cuvintele sale au devenit realitate. El a fost victima.
Ayrton Senna, sfârșit tragic la Imola
Decesul său a survenit pe 1 mai 1994, în urma unui accident produs la cursa de la Imola, în cadrul Marelui Premiu al Republicii San Marino, când Ayrton Senna a pierdut controlul asupra maşinii Williams Renault în primul viraj al celui de-al şaptelea tur al cursei, la o viteză de 220 km/h. Ayrton Senna n-a mai apucat să termine cursa de la Imola pe 1 mai 1994.
Celebrul pilot brazilian a intrat într-un viraj cu o viteză de 300 km/h. Traiectoria monopostului s-a schimbat brusc, izbind parapetul de beton. Nu a murit pe loc, Senna a ajuns în comă la spital cu multiple leziuni şi lovituri la cap. A intrat în operaţie, însă, în cele din urmă, a fost declarat decesul.