Articol de Daniel Grigore - Publicat luni, 21 februarie 2022 09:45 / Actualizat marti, 25 iulie 2023 19:28
Scuderia AlphaTauri a încheiat sezonul 2021 din Formula 1 cu 142 de puncte, cel mai mare total din istoria echipei, dar a trebuit să se mulțumească cu locul 6. În 2022, constructorul din Faenza aspiră la o clasare pe primele 5 poziții, ceea ce ar reprezenta o premieră.
- GSP.ro prefațează noul sezon din Formula 1, a cărui cursă inaugurală va avea loc pe 20 martie, printr-o serie de articole despre fiecare dintre cele 10 echipe care vor concura pentru glorie în 2022.
- Primul episod, despre Haas, aici: „Mașina arată bine, am așteptări mari!”
- Al doilea, cu Alfa Romeo în prim-plan: „Ne apropiem de plafonul de cheltuieli”
- Williams, subiectul episodului 3: factorul Alex Albon și colaborarea extinsă cu Mercedes
- Episodul 4, despre Aston Martin: fabrică de peste 200 de milioane de euro și transferuri de 5 stele în echipa tehnică
Având în vedere resursele limitate ale echipei cu baza în Faenza, Italia, cele 142 de puncte acumulate de Pierre Gasly și Yuki Tsunoda în 2021 reprezintă o mare performanță.
Totuși, locul în clasament, 6, nu are cum să mulțumească „echipa-soră” a celor de la Red Bull. Visul directorului Franz Tost, prezența între primele 5 echipe din Formula 1, nu a fost împlinit în ciuda faptului că AlphaTauri a avut a treia cea mai rapidă mașină - după Red Bull și Mercedes - în câteva dintre cursele de pe parcursul lui 2021.
Inconstanța mașinii, erorile piloților, strategiile eronate și uneori ghinionul au făcut ca AlphaTauri să termine sezonul în spatele celor de la Alpine, o echipă cu monoposturi semnificativ mai lente în multe dintre weekendurile din 2021.
2022, anul în care AlphaTauri atinge mult-așteptatul obiectiv?
În 2022, cu Yuki Tsunoda (21 de ani) mai experimentat, Pierre Gasly (26) deja-capabil să lupte cu „greii” din sport și o nouă generație de monoposturi, AlphaTauri vrea să depășească obstacolele care i-au stat în calea obținerii locului 5 anul trecut.
Fosta Toro Rosso, devenită AlphaTauri în 2020 cu scopul de a promova firma de modă cu același nume, înființată de Red Bull în 2016, a prezentat deja monopostul pe care se va baza în 2022, AT03.
AT03, monopostul AlphaTauri în 2022
Mașina prezentată de AlphaTauri, vopsită în tradiționalul alb-albastru al echipei, este pe alocuri similară cu show car-ul Federației Internaționale de Automobilism. La primele teste din pre-sezon, programate între 23 și 25 februarie la Barcelona, este de așteptat ca AT03 să arate diferit față de monopostul prezentat de AlphaTauri pe 14 februarie.
O tactică similară a adoptat și Red Bull, echipa-mamă, care a prezentat pe 9 februarie un monopost ce nu seamănă foarte mult cu cel pe care Max Verstappen și Sergio Perez îl vor pilota pe circuit.
Exceptând șasiul, direcția, suspensia față, sistemul de alimentare și conductele de frână, produse „în casă”, suspensia spate, cutia de viteze și sistemul de frânare sunt furnizate de Red Bull Technology. Motorul este asamblat de Red Bull PowerTrains, compania recent înființată de Red Bull pentru dezvoltarea unităților de putere, odată cu retragerea din Formula 1 a celor de la Honda, consemnată la finele lui 2021.
„Anul acesta aduce schimbări uriașe la mașini, întrucât aspectul și designul acestora sunt complet diferite, astfel că echipa a trebuit să înceapă de la 0. Nu vom ști cât de bine funcționează AT03 până o vom vedea pe circuit la testele din Barcelona, dar arată grozav. Sunt nerăbdător ca sezonul să înceapă.
Sper să fie un an în care să pot lupta la locurile fruntașe, să termin între primii 5 în mod constant, sau chiar mai sus de atât dacă mașina este suficient de bună. Anul trecut am fost foarte aproape de locul 5 în clasamentul constructorilor, ar fi super să realizăm asta în noul an. E prea devreme pentru a spune dacă o putem face, dar voi da mereu totul, voi încerca să profit la maximum de mașina noastră”, a transmis Pierre Gasly.
Francezul a fost completat de coechipierul Yuki Tsunoda: „Chiar arată grozav. Bineînțeles, nu am văzut adevărata mașină pe circuit până acum, dar noua formă este grozavă. Mașina din acest an este proiectată pentru a înmulți oportunitățile de depășire. Va fi mult mai frumos pentru spectatori și pentru noi, ne va oferi mai multe bătălii apropiate în timpul cursei”.
Va ocupa AlphaTauri unul dintre primele 5 locuri la final de 2022?
„Nu există motiv pentru care să nu avem un sezon foarte bun”
În 2021, Pierre Gasly a fost pilonul echipei. Francezul a obținut 110 puncte pe parcursul sezonului, pe care l-a încheiat pe locul 9, iar în 2022 vrea să fie și mai productiv. Dacă anul trecut nu a fost sprijinit puternic de către Yuki Tsunoda, așteptările de la tânărul pilot japonez sunt mult mai mari în 2022.
Tsunoda a acumulat doar 32 de puncte pe parcursul sezonului 2021, dar semnele arătate în finalul anului au fost promițătoare: a obținut locul 4 la Abu Dhabi, în chiar ultima cursă a sezonului, și a fost mult mai competitiv în calificări.
Cu Gasly și Tsunoda la volanul noului AT03, directorul Franz Tost așteaptă un an fructuos.
„Mă aștept ca mașina să fie rapidă, pentru că avem o echipă puternică. Am lucrat mult la partea mecanică și la cea aerodinamică. Avem doi piloți grozavi: Pierre Gasly are multă experiență, iar Yuki este în al doilea său an, așa că mă aștept la evoluții bune din partea sa. Nu există motiv pentru care să nu avem un sezon foarte bun”, a transmis el.
3este cel mai bun loc obținut de un pilot AlphaTauri în 2021: Pierre Gasly, în Baku
Jody Egginton, șeful pe partea tehnică, care a fost responsabil cu proiectarea și asamblarea noului monopost, este mai rezervat.
„Noile reglementări pe partea de aerodinamică au reprezentat o provocare pentru toate echipele. Conceptul mașinii este foarte diferit. Nu știm la ce nivel suntem până vom avea mașina pe circuit, dar din munca pe care am depus-o consider că am găsit câteva direcții de dezvoltare potrivite, care sperăm să ne pună într-o poziție bună pentru noul sezon”, a spus Egginton la lansarea AT03.
Cred că mașinile vor fi mai apropiate în virajele de viteză mică și medie. Am câteva îndoieli cu privire la cele de mare viteză, pentru că aceste mașini late, cu pneuri mari, lasă mereu aer murdar în spatele lor, astfel că nu sunt sigur cât de ușor pot fi urmărite. Rămâne să ne lămurim la primele teste.
23 de curse într-un an reprezintă limita absolută pentru mine. Nu din cauza cantității de muncă, ci pentru că mă îngrijorează că acest număr mare de curse i-ar putea face pe oameni să-și piardă interesul față de Formula 1. Pentru mine, numărul ideal de curse ar fi între 18 și 20, pentru că Formula 1 ar trebui să fie un produs premium. Cred că ar trebui să ne gândim la reducerea numărului de curse, pentru a o păstra specială.
- Franz Tost, director Scuderia AlphaTauri
Cele mai bune sezoane ale Toro Rosso / AlphaTauri în Formula 1
An | Puncte | Poziție |
2021 | 142 | 6 |
2008 | 39* | 6 |
2020 | 107 | 7 |
2019 | 85 | 6 |
2015 | 67 | 7 |
* Ajustate la sistemul de punctare din prezent, implementat în 2010, cele 39 de puncte din 2008 reprezintă echivalentul a 107 acum.