Articol de GSP - Publicat luni, 04 noiembrie 2019 13:52 / Actualizat marti, 28 septembrie 2021 14:01
CATL, o companie micuță din China, a devenit cel mai mare producător de baterii pentru mașini electrice din lume. Cum? Prin forța guvernului chinez de a pune presiune pe giganții auto, care se conformează rând pe rând!
China este cea mai mare piață din lume pentru mașinile electrice, iar guvernul țării asiatice pune presiune pe giganții auto mondiali să folosească producătorii locali de baterii. Una dintre aceste companii scrie World Street Journal, denumită Contemporary Amperex Technology Ltd., pe scurt CATL, a devenit singurul furnizor capabil să livreze cantități industriale de baterii.
Cine e CATL, colosul din umbră care domină piața mașinilor electrice!
China este 60% din piața mondială de 2,1 milioane mașini electrice vândute anual la nivel mondial. Până în 2030, specialiștii se așteaptă ca piața să ajungă între 23 și 43 de milioane de unități anuale la nivel global. Conform celor mai ridicate estimări, China va însemna 57% din aceste vânzări, 26% Europa și 8% Statele Unite ale Americii. Deci cererea pentru baterii electrice, de tipul litiu-ion, este gigantică.
Fondată acum 8 ani, CATL replică modelul de business al celor de la Huawei, cu guvernul chinez implicat în controlul din umbră al afacerii.
În 2015, China a obligat companiile internaționale care fabrică mașini electrice să aleagă dintre producătorii locali de baterii electrice, dacă vor să beneficieze de subvențiile statului chinez. Mai mult, deși în teorie giganții erau liberi să nu acceseze subvențiile și să lucreze cu orice producător de baterii auto vor, în spatele cortinei se desfășurau avertismente privind represaliile guvernului chinez în cazul unei alte alegeri.
Blochează cobaltul, un minereu vital
În plus, China a mutat strategic să achiziționeze cât mai mult cobalt, un minereu vital pentru producția de baterii, direct din minele din Republica Democratică Congo, cel mai mare producător din lume.
80.790 tonede cobalt a produs în 2017 Republica Democrată Congo, liderul mondial în exploatarea acestui minereu vital. Producția mondială a fost 110.000 tone
*sursa foto: minele de cobalt din Congo, foreignbrief.com
Daimler, VW, GM, clienții CATL
Până în 2017, 100 de producători chinezi de baterii au demarat producția, deși concurența de preț și performnță era încă în favoarea companiilor din Coreea de Sud și Japonia. Însă presiunea guvernului chinez pe producătorii auto și investițiile masive în cercetare au anulat acest avantaj până în 2019, notează sursa citată.
În septembrie, Daimler a căzut de acord să folosească baterii CATL pentru autobuzele și camioanele lor din Europa. General Motors a semnat un parteneriat strategic cu aceeași firmă chineză în 2018. Honda Motor Co. , Hyundai Motor Co. , Nissan Motor Co. , Toyota Motor Corp. și Volkswagen AG au contactat și ei CATL ca să le furnizeze baterii electrice.
Mulți spun că succesul CATL este rezultatul constrângerilor puse la cale de guvernul chinez. Dar dacă Huawei a fost sancționat de guvernele străine, în special de SUA, nu se pune, deocamdată, problema ca același lucru să se întâmplă cu CATL.
27 gigawațiau produs fabricile CATL în 2018. Planul e să adauge câte 20 în fiecare an, timp de un deceniu. În comparație, superfabrica Tesla din Nevada produce 24 gigawați pe an, în prezent.