Articol de Marian Din - Publicat miercuri, 08 mai 2024 17:19 / Actualizat miercuri, 08 mai 2024 17:22
Uniunea Europeană ar trebui să impună taxe cu până la 50% mai mari producătorilor de mașini electrice din China care doresc să le comercializeze pe piața auto din Europa, potrivit unei analize făcută de către cei de la Rhodium Group, citați de CNBC.
Constatările celor de la Rhodium Group vin în urma investigației privind subvențiile din importurile de vehicule electrice din China, una demarată de către Comisia Europeană.
Comisia Europeană ar urma să impună taxe pentru mașinile electrice
„Ne așteptăm din partea Comisiei Europeane să impună taxe în intervalul 15-30%. Dar chiar dacă taxele se vor situa la capătul superior al acestui interval, unii producători cu sediul în China vor putea în continuare să genereze marje de profit confortabile pentru mașinile pe care le exportă în Europa, datorită avantajelor substanțiale de cost de care se bucură", se arată în raport.
În ciuda faptului că plătesc o taxă de 10%, producători de automobile electrice chinezești precum BYD, care a detronat anul trecut Tesla și a devenit cel mai mare producător de vehicule electrice la nivel mondial, pot vinde mașini în Europa la prețuri și marje de profit mult mai mari decât pe piața internă unde concurența este mult mai mare iar prețurile mult mai mici în comparație cu cele din Europa.
Potrivit Rhodium, modelul Seal U de la BYD, care se vinde cu 20.500 de euro în China și 42.000 de euro în UE, realizează un profit estimat la 1.300 de euro pe piața de origine, față de 14.300 de euro pe mașină în Europa.
„Taxe în intervalul 40-50% - probabil chiar mai mari pentru producătorii integrați pe verticală, cum ar fi BYD - ar fi probabil necesare pentru a face piața europeană neatractivă pentru exportatorii chinezi de vehicule electrice.”
Importurile de autoturism electrice din China au urcat de la 1,6 miliarde de dolari în 2020 la 11,5 miliarde de dolari în 2023, inclusiv de la producătorii străini care au fabrici în China, iar cota de piață a mărcilor chinezești a crescut la 8% anul trecut.
Cu toate aceastea, BYD intenționează să își mărească capacitatea anuală de producție în China de la 2,9 milioane de EV-uri la sfârșitul anului 2023 la 6,6 milioane de EV-uri până în 2026. Pe o piață incertă, BYD ar trebui să își tripleze vânzările pentru a absorbi această capacitate pe plan intern.
Deoarece SUA și alte națiuni au impus deja taxe și limitări pentru importurile din China, Europa a devenit o piață favorabilă producătorilor de autorisme electrice din China.
Potrivit Rhodium, oficialii Uniunii Europene de la Bruxelles ar putea folosi diferite strategii pentru a proteja producători de automobile din Europa. Având în vedere cantitatea de date pe care vehiculele electrice chinezești o colectează, aceștia ar putea impune restricții legate de securitate la importurile din China sau ar putea crește subvențiile acordate consumatorilor pentru vehiculele electrice construite în Europa.