Articol de Mitică Docan - Publicat luni, 11 mai 2009 00:00
Italianul Alessandro Petacchi (LPR Brakes) a cîştigat cea de-a treia etapă din Turul Italiei, după ce i-a învins la sprint pe americanul Tyler Farrar (Garmin - Slipstream) şi italianul Francesco Gavazzi (Lampre). Britanicul Mark Cavendish (Columbia) a pierdut tricoul roz în favoarea lui Petacchi. Christian Vandevelde a suferit o căzătură dură şi a spus adio luptei pentru ierarhia generală din Giro
Cu cîţiva ani în urmă, pe vremea cînd nimeni nu izbutea să îi ia faţa în pluton, "Regele-Leu" Mario Cipollini milita în favoarea înmulţirii numărului etapelor cu final la sprint în Marile Tururi. Cei 198 de kilometri din cea de-a treia etapă din Turul Italiei pot constitui un argument solid pentru cauza unuia dintre cei mai mari sprinteri din toate timpurile.
Plutonul a luat startul în Grado, una dintre destinaţiile turistice foarte apreciate în nordul Italiei, şi a urmat, ca în poveştile orientale, calea aromată a vinului argintiu Prosecco, pînă în Valdobbiadene. 198 de kilometri ce se anunţau liniştiţi ca bolta de deasupra Mării Adriatice, rutierii fiind deranjaţi doar de ascensiunea de categorie a treia, Combai, postată de organizatori cu 31 de kilometri înainte de final. În rest, un final zimţat mărunt, cu un ultim kilometru plat ca în palmă, ideal pentru o nouă bătălie între Alessandro Petacchi (LPR Brakes) şi Mark Cavendish (Columbia).
Giuseppe Palumbo (Acqua e Sapone), Yuriy Krivstov (AG2R), Mauro Facci (Quick Step), Michael Ignatiev (Katusha) şi Björn Schröder (Milram) au atacat în prima parte a cursei, la 30 de borne de startul din Grado, stabilind o evadare ce s-a putut mîndri în momentul de vîrf cu o diferenţă de opt minute faţă de grupul urmăritor. Cei cinci au fost înghiţiţi de pluton cu 40 de kilometri înainte de final, atunci cînd au fost nevoiţi să îşi scoată pălăria în faţă trenei dusă de oamenii de la Liquigas, LPR şi QuickStep.
Apele s-au învolburat cu 12 kilometri înainte de sosire. Atacul hotărît condus de Thomas Voeckler şi Davide Malacarne (QuickStep), secondaţi la un moment dat de veteranul Jens Voigt (Saxo Bank), Andrey Grivko (ISD) şi Levi Leipheimer (Astana), a năucit-o pe tînăra echipă a celor de la Columbia. Scufundat în mijlocul plutonului, Mark Cavendish a fost antrenat în blocajul provocat de o cazătură din primele rînduri, pentru britanic începînd treptat să fie clar că nu va reuşi să îmbrace şi mîine tricoul roz.
Scindat în mici bisericuţe, plutonul a deschis uşa atacurilor fulger pentru victoria de etapă. Profilul uşor zimţat al ultimilor 10 kilometri a coagulat un grup de favoriţi, cu perechile Ivan Basso - Franco Pelizzoti (Liquigas), Levi Leipheimer - Lance Armstrong (Astana), dar şi cu Danilo Di Luca epuizîndu-se pentru un Alessandro Petacchi ieşit la vînătoare! ;)
Marzio Bruseghin (Lampre) a încercat să se dezmorţească cu 3 kilometri înainte de final, deschizînd drumul şi pentru încercarea lui Giovanni Visconti (ISD). Ambele tentative s-au pierdut în praful neputinţei cu 500 de metri înainte de final, atunci cînd Petacchi a pornit motoarele ciclamino şi a împărţit asfaltul în două spre a 21-a victorie în Giro din carieră! :O Şi, în timp ce Petacchi a ridicat braţele victorios în faţa lui Tyler Farrar (Garmin), Cavendish a pierdut orice urmă de ajutor de la vreun coechipier şi, implicit, tricoul roz.
Italianul Alessandro Petacchi ( LPR Brakes) a cîştigat cea de-a treia etapă din Turul Italiei, după ce i-a învins la sprint pe americanul Tyler Farrar (Garmin - Slipstream) şi italianul Francesco Gavazzi (Lampre). Britanicul Mark Cavendish (Columbia) a pierdut tricoul roz în favoarea lui Petacchi. Christian Vandevelde a suferit o căzătură dură şi a spus adio luptei pentru ierarhia generală din Giro
Cu cîţiva ani în urmă, pe vremea cînd nimeni nu izbutea să îi ia faţa în pluton, "Regele-Leu" Mario Cipollini milita în favoarea înmulţirii numărului etapelor cu final la sprint în Marile Tururi. Cei 198 de kilometri din cea de-a treia etapă din Turul Italiei pot constitui un argument solid pentru cauza unuia dintre cei mai mari sprinteri din toate timpurile.
Plutonul a luat startul în Grado, una dintre destinaţiile turistice foarte apreciate în nordul Italiei, şi a urmat, ca în poveştile orientale, calea aromată a vinului argintiu Prosecco, pînă în Valdobbiadene. 198 de kilometri ce se anunţau liniştiţi ca bolta de deasupra Mării Adriatice, rutierii fiind deranjaţi doar de ascensiunea de categorie a treia, Combai, postată de organizatori cu 31 de kilometri înainte de final. În rest, un final zimţat mărunt, cu un ultim kilometru plat ca în palmă, ideal pentru o nouă bătălie între Alessandro Petacchi (LPR Brakes) şi Mark Cavendish (Columbia).
Giuseppe Palumbo (Acqua e Sapone), Yuriy Krivstov (AG2R), Mauro Facci (Quick Step), Michael Ignatiev (Katusha) şi Björn Schröder (Milram) au atacat în prima parte a cursei, la 30 de borne de startul din Grado, stabilind o evadare ce s-a putut mîndri în momentul de vîrf cu o diferenţă de opt minute faţă de grupul urmăritor. Cei cinci au fost înghiţiţi de pluton cu 40 de kilometri înainte de final, atunci cînd au fost nevoiţi să îşi scoată pălăria în faţă trenei dusă de oamenii de la Liquigas, LPR şi QuickStep.
Apele s-au învolburat cu 12 kilometri înainte de sosire. Atacul hotărît condus de Thomas Voeckler şi Davide Malacarne (QuickStep), secondaţi la un moment dat de veteranul Jens Voigt (Saxo Bank), Andrey Grivko (ISD) şi Levi Leipheimer (Astana), a năucit-o pe tînăra echipă a celor de la Columbia. Scufundat în mijlocul plutonului, Mark Cavendish a fost antrenat în blocajul provocat de o cazătură din primele rînduri, pentru britanic începînd treptat să fie clar că nu va reuşi să îmbrace şi mîine tricoul roz.
Scindat în mici bisericuţe, plutonul a deschis uşa atacurilor fulger pentru victoria de etapă. Profilul uşor zimţat al ultimilor 10 kilometri a coagulat un grup de favoriţi, cu perechile Ivan Basso - Franco Pelizzoti (Liquigas), Levi Leipheimer - Lance Armstrong (Astana), dar şi cu Danilo Di Luca epuizîndu-se pentru un Alessandro Petacchi ieşit la vînătoare! ;)
Marzio Bruseghin (Lampre) a încercat să se dezmorţească cu 3 kilometri înainte de final, deschizînd drumul şi pentru încercarea lui Giovanni Visconti (ISD). Ambele tentative s-au pierdut în praful neputinţei cu 500 de metri înainte de final, atunci cînd Petacchi a pornit motoarele ciclamino şi a împărţit asfaltul în două spre a 21-a victorie în Giro din carieră! :O Şi, în timp ce Petacchi a ridicat braţele victorios în faţa lui Tyler Farrar (Garmin), Cavendish a pierdut orice urmă de ajutor de la vreun coechipier şi, implicit, tricoul roz.
"Am jucat o carte inteligentă astăzi. Am mers bine pe căţărări, am stat aproape de vîrful plutonului şi am sprintat bine în faţa lui Farrar. Sînt foarte fericit" (Alessandro Petacchi)
Clasamentul etapei:
1 Alessandro Petacchi (Ita) LPR Brakes-Farnese Vini 4.45.27 (41.618km/h)
2 Tyler Farrar (USA) Garmin - Slipstream
3 Francesco Gavazzi (Ita) Lampre - N.G.C.
4 Dario Cataldo (Ita) Quick Step
5 Damiano Cunego (Ita) Lampre - N.G.C.
6 Philippe Gilbert (Bel) Silence-Lotto
7 Oscar Gatto (Ita) ISD
8 Michael Rogers (Aus) Columbia - Highroad
9 Anders Lund (Den) Saxo Bank
10 Stefano Garzelli (Ita) Acqua & Sapone - Caffe Mokambo
Clasamentul general:
1 Alessandro Petacchi (Ita) LPR Brakes - Farnese Vini 8.50.06
2 Tyler Farrar (USA) Garmin - Slipstream 0.08
3 Michael Rogers (Aus) Columbia - Highroad 0.18
4 Thomas Lövkvist (Swe) Columbia - Highroad
5 Lance Armstrong (USA) Astana 0.31
6 Danilo Di Luca (Ita) LPR Brakes - Farnese Vini 0.40
7 Yaroslav Popovych (Ukr) Astana 0.44
8 Levi Leipheimer (USA) Astana
9 Andriy Grivko (Ukr) ISD 0.45
10 Francesco Gavazzi (Ita) Lampre - N.G.C. 0.52