INTERNATIONAL  »  CAMPIONATE  »  MEDIA

Drepturile TV din Turcia fac un miliard de euro pe 3 ani » De 8 ori mai scumpe ca la noi

Articol de GSP - Publicat marti, 19 ianuarie 2010 00:00

Suma încasată de Liga de la Istanbul reprezintă o creştere de 75 la sută faţă de precedentul contract

Galatasaray şi Fenerbahce au arătat în toamnă, prin victoriile pe linie cu Dinamo şi cu Steaua din grupele Europa League, că distanţa dintre fotbalul turc şi cel românesc este mare. Vînzarea drepturilor TV a întărit diferenţa. Dacă transmiterea partidelor din Liga 1 costă 34 de milioane de euro pe sezon, responsabilii SuperLigii turce tocmai au obţinut pentru campionatul lor, într-o perioadă cu dificultăţi financiare peste tot, o sumă de circa 7,7 ori mai mare: 260,3 de milioane de euro stagional.

Într-un contract pe 4 ani, suma totală se ridică la 1,041 miliarde de euro, o creştere de 75 la sută comparativ cu acordul anterior. Preţul e achitat de trei firme defalcat, în funcţie de modul de transmisie (TV, net, mobil).

Cum s-a ajuns aici? Privit ca o adevărată industrie, fotbalul turc a progresat constant. Greul îl duc cele trei mari grupări din Istanbul. Galatasaray, Fenerbahce şi Beşiktaş au investit an de an sume importante pentru a-şi garnisi loturile cu vedete care, la rîndul lor, au atras şi amplificat interesul fanilor. Implicit, al media. Aşa s-a creat un sistem de marketing, merchandising şi publicitate bine pus la punct, care poate acoperi aproape 30 la sută din bugetul unui club.

DREPTURILE TV ANUALE ÎN ALTE CAMPIONATE
ANGLIA    1,3 miliarde. Va ajunge la două miliarde din sezonul viitor.
FRANŢA    668 milioane. Stagiunea trecută, cel mai mult a primit Marseille (46,5 milioane).
ITALIA    580 milioane. Între 2010 şi 2013, preţul va urca la 900 de milioane pe an.
GERMANIA    500 milioane. Alte 450 de milioane se iau din drepturile cedate în străinătate.   
SPANIA    400 milioane. Nu sînt incluse cluburile cu contracte private ca Real Madrid, FC Barcelona, Atletico ori Valencia.
PORTUGALIA    150 milioane
GRECIA    54 milioane
BELGIA    44,7 milioane
SCOŢIA    39 milioane
POLONIA    34 milioane


50 la sută acoperă, în medie, bugetul unui club banii încasaţi din drepturi TV

Suma încasată de Liga de la Istanbul reprezintă o creştere de 75 la sută faţă de precedentul contract

Galatasaray şi Fenerbahce au arătat în toamnă, prin victoriile pe linie cu Dinamo şi cu Steaua din grupele Europa League, că distanţa dintre fotbalul turc şi cel românesc este mare. Vînzarea drepturilor TV a întărit diferenţa. Dacă transmiterea partidelor din Liga 1 costă 34 de milioane de euro pe sezon, responsabilii SuperLigii turce tocmai au obţinut pentru campionatul lor, într-o perioadă cu dificultăţi financiare peste tot, o sumă de circa 7,7 ori mai mare: 260,3 de milioane de euro stagional.

Într-un contract pe 4 ani, suma totală se ridică la 1,041 miliarde de euro, o creştere de 75 la sută comparativ cu acordul anterior. Preţul e achitat de trei firme defalcat, în funcţie de modul de transmisie (TV, net, mobil).

Cum s-a ajuns aici? Privit ca o adevărată industrie, fotbalul turc a progresat constant. Greul îl duc cele trei mari grupări din Istanbul. Galatasaray, Fenerbahce şi Beşiktaş au investit an de an sume importante pentru a-şi garnisi loturile cu vedete care, la rîndul lor, au atras şi amplificat interesul fanilor. Implicit, al media. Aşa s-a creat un sistem de marketing, merchandising şi publicitate bine pus la punct, care poate acoperi aproape 30 la sută din bugetul unui club.

DREPTURILE TV ANUALE ÎN ALTE CAMPIONATE
ANGLIA    1,3 miliarde. Va ajunge la două miliarde din sezonul viitor.
FRANŢA    668 milioane. Stagiunea trecută, cel mai mult a primit Marseille (46,5 milioane).
ITALIA    580 milioane. Între 2010 şi 2013, preţul va urca la 900 de milioane pe an.
GERMANIA    500 milioane. Alte 450 de milioane se iau din drepturile cedate în străinătate.   
SPANIA    400 milioane. Nu sînt incluse cluburile cu contracte private ca Real Madrid, FC Barcelona, Atletico ori Valencia.
PORTUGALIA    150 milioane
GRECIA    54 milioane
BELGIA    44,7 milioane
SCOŢIA    39 milioane
POLONIA    34 milioane

50 la sută acoperă, în medie, bugetul unui club banii încasaţi din drepturi TV

Flash News: cele mai importante reacții și faze video din sport
Citește și:
Cine este Călin Georgescu, candidatul-surpriză care speră la accederea în turul 2 al alegerilor prezidențiale » Ce sport extrem practică
Stiri extrasport
Cine este Călin Georgescu, candidatul-surpriză care speră la accederea în turul 2 al alegerilor prezidențiale » Ce sport extrem practică
Momente ca în peluză, imediat după apariția exit poll-ului pentru prezidențiale: „Demisia, demisia!” » Stupoare la sediul partidului
Stiri extrasport
Momente ca în peluză, imediat după apariția exit poll-ului pentru prezidențiale: „Demisia, demisia!” » Stupoare la sediul partidului
Numărătoarea parțială a voturilor de la alegerile prezidențiale: lupta dintre Georgescu, Ciolacu și Lasconi! Unde se poate face diferența
Stiri extrasport
Numărătoarea parțială a voturilor de la alegerile prezidențiale: lupta dintre Georgescu, Ciolacu și Lasconi! Unde se poate face diferența

Marea iubire a lui Ion Țiriac are o afacere de succes » Cu ce se ocupă femeia: „M-a ajutat”

Alegeri prezidențiale 2024 în România: rezultate, exit poll și toate informațiile » Planurile principalilor candidați pentru sportul românesc! Cine intră în turul 2?


Comentarii (4)
 •  19 Ianuarie 2010, 11:28

Vorbiti de ca si cum nu Trustul Intact, prin Antena 1, din care faceti si voi parte, a platit de opt ori mai putin.Titlul corect: "Antena 1, de opt ori mai saraca decat postul similar din Turcia ".Nu tine trimiterea prin ricoseu la D.Dragomir. Cert este ca daca Steaua,de exemplu,si-ar fi negociat singura drepturile TV, dupa modelul Spania, ar fi luat mult mai multi bani decat primeste acum iar Inter C.de Arges,de exemplu, n-ar fi luat nimic.S-a pastrat sistemul comunist,fiecare sa prim

 •  19 Ianuarie 2010, 11:09

chiar eram in turcia si am vazut live licitatia la tv, erau doua televiziuni care licitau totul la vedere...o alta posibila explicatie....

gandrei
gandrei  •  19 Ianuarie 2010, 10:01

La noi singura "atractie" e modul de amplificare a scandalurilor. ..si mitica.

Vezi toate comentariile (4)
Comentează