Articol de GSP - Publicat marti, 19 ianuarie 2010 00:00
Suma încasată de Liga de la Istanbul reprezintă o creştere de 75 la sută faţă de precedentul contract
Galatasaray şi Fenerbahce au arătat în toamnă, prin victoriile pe linie cu Dinamo şi cu Steaua din grupele Europa League, că distanţa dintre fotbalul turc şi cel românesc este mare. Vînzarea drepturilor TV a întărit diferenţa. Dacă transmiterea partidelor din Liga 1 costă 34 de milioane de euro pe sezon, responsabilii SuperLigii turce tocmai au obţinut pentru campionatul lor, într-o perioadă cu dificultăţi financiare peste tot, o sumă de circa 7,7 ori mai mare: 260,3 de milioane de euro stagional.
Într-un contract pe 4 ani, suma totală se ridică la 1,041 miliarde de euro, o creştere de 75 la sută comparativ cu acordul anterior. Preţul e achitat de trei firme defalcat, în funcţie de modul de transmisie (TV, net, mobil).
Cum s-a ajuns aici? Privit ca o adevărată industrie, fotbalul turc a progresat constant. Greul îl duc cele trei mari grupări din Istanbul. Galatasaray, Fenerbahce şi Beşiktaş au investit an de an sume importante pentru a-şi garnisi loturile cu vedete care, la rîndul lor, au atras şi amplificat interesul fanilor. Implicit, al media. Aşa s-a creat un sistem de marketing, merchandising şi publicitate bine pus la punct, care poate acoperi aproape 30 la sută din bugetul unui club.
DREPTURILE TV ANUALE ÎN ALTE CAMPIONATE
ANGLIA 1,3 miliarde. Va ajunge la două miliarde din sezonul viitor.
FRANŢA 668 milioane. Stagiunea trecută, cel mai mult a primit Marseille (46,5 milioane).
ITALIA 580 milioane. Între 2010 şi 2013, preţul va urca la 900 de milioane pe an.
GERMANIA 500 milioane. Alte 450 de milioane se iau din drepturile cedate în străinătate.
SPANIA 400 milioane. Nu sînt incluse cluburile cu contracte private ca Real Madrid, FC Barcelona, Atletico ori Valencia.
PORTUGALIA 150 milioane
GRECIA 54 milioane
BELGIA 44,7 milioane
SCOŢIA 39 milioane
POLONIA 34 milioane
50 la sută acoperă, în medie, bugetul unui club banii încasaţi din drepturi TV
Suma încasată de Liga de la Istanbul reprezintă o creştere de 75 la sută faţă de precedentul contract
Galatasaray şi Fenerbahce au arătat în toamnă, prin victoriile pe linie cu Dinamo şi cu Steaua din grupele Europa League, că distanţa dintre fotbalul turc şi cel românesc este mare. Vînzarea drepturilor TV a întărit diferenţa. Dacă transmiterea partidelor din Liga 1 costă 34 de milioane de euro pe sezon, responsabilii SuperLigii turce tocmai au obţinut pentru campionatul lor, într-o perioadă cu dificultăţi financiare peste tot, o sumă de circa 7,7 ori mai mare: 260,3 de milioane de euro stagional.
Într-un contract pe 4 ani, suma totală se ridică la 1,041 miliarde de euro, o creştere de 75 la sută comparativ cu acordul anterior. Preţul e achitat de trei firme defalcat, în funcţie de modul de transmisie (TV, net, mobil).
Cum s-a ajuns aici? Privit ca o adevărată industrie, fotbalul turc a progresat constant. Greul îl duc cele trei mari grupări din Istanbul. Galatasaray, Fenerbahce şi Beşiktaş au investit an de an sume importante pentru a-şi garnisi loturile cu vedete care, la rîndul lor, au atras şi amplificat interesul fanilor. Implicit, al media. Aşa s-a creat un sistem de marketing, merchandising şi publicitate bine pus la punct, care poate acoperi aproape 30 la sută din bugetul unui club.
DREPTURILE TV ANUALE ÎN ALTE CAMPIONATE
ANGLIA 1,3 miliarde. Va ajunge la două miliarde din sezonul viitor.
FRANŢA 668 milioane. Stagiunea trecută, cel mai mult a primit Marseille (46,5 milioane).
ITALIA 580 milioane. Între 2010 şi 2013, preţul va urca la 900 de milioane pe an.
GERMANIA 500 milioane. Alte 450 de milioane se iau din drepturile cedate în străinătate.
SPANIA 400 milioane. Nu sînt incluse cluburile cu contracte private ca Real Madrid, FC Barcelona, Atletico ori Valencia.
PORTUGALIA 150 milioane
GRECIA 54 milioane
BELGIA 44,7 milioane
SCOŢIA 39 milioane
POLONIA 34 milioane
50 la sută acoperă, în medie, bugetul unui club banii încasaţi din drepturi TV
Marea iubire a lui Ion Țiriac are o afacere de succes » Cu ce se ocupă femeia: „M-a ajutat”