Articol de GSP - Publicat vineri, 18 mai 2012 00:00 / Actualizat vineri, 18 mai 2012 18:24
Un număr din ce în ce mai mare de suporteri europeni susţine echipe din străinătate, aceşti fani ajungînd să cheltuiască într-un sezon suma totală de 35 de miliarde de euro, se arată într-un studiu MasterCard şi European Business School (EBS).
Studiul relevă faptul că sporirea numărului de echipe şi implicit a numărului de meciuri în Liga Campionilor, creşterea mobilităţii, susţinută de un transport internaţional ieftin, precum şi canalele new-media ce permit accesul la informaţiile cluburilor şi la legătura cu alţi fani au condus la apariţia unei noi categorii de suporteri în Europa, numită "fără frontiere", fani care susţin echipe din străinătate.
Barcelona în top
Raportul precizează că 25 la sută dintre suporterii europeni preferă/urmăresc o echipă de fotbal din străinătate, cele mai apreciate cluburi
fiind FC Barcelona (25 la sută), Real Madrid (10 la sută), Manchester United (8 la sută), Chelsea (5 la sută) şi Liverpool (5 la sută). Numărul acestor fani este estimat la 41 de milioane, majoritatea - 60 la sută - fiind ataşaţi de filozofia de joc şi de valorile unui club (categoria highlight fans).
Circa 12 la sută dintre suporterii fără frontiere fac parte din categoria "regional affinity fans" şi au o legătură cu regiunea în care se află clubul, iar 11 la sută fac parte din categoria "star followers" şi urmăresc un jucător sau un antrenor vedetă.
Structura cheltuielilor "suporterilor fără frontiere" într-un sezon arată că sumele cele mai mari sînt plătite pentru abonamente la canalele TV premium, ce nu intră în grila de bază (21 la sută), pentru achiziţionarea de produse cu logo-ul echipei favorite (13 la sută), pentru pariuri (13 la sută), pentru cazare (13 la sută) pentru transport (12 la sută) şi pentru bilete la meci (10 la sută).
De asemenea, din cele 35 de miliarde de euro, 7 la sută sînt cheltuiţi de fani pentru consumul de produse pe stadion, 6 la sută pentru consumul în barurile sau puburile unde urmăresc meciurile şi 5 la sută pentru vizionarea de meciuri pe canalul TV al clubului.
Unul din patru "suporteri fără frontiere" participă la meciurile echipelor străine, jucate pe teren propriu. Cazarea şi transportul aferente participării la meciuri sau vizita pe stadionul preferat costă 8,75 miliarde de euro, în fiecare an, respectiv un sfert din totalul cheltuielilor.
”Fanii dezvoltă noi strategii”
Impactul meciurilor asupra turismului e unul pozitiv. O treime dintre "suporterii fără frontiere" şi-au rezervat o vacanţă doar cu intenţia de a vedea un meci sau de a vizita stadionul echipei preferate. O cincime dintre fani merg la meci şi vizitează şi oraşul sau integrează meciul într-o vacanţă obişnuită. În total, oraşele care găzduiesc "suporterii fără frontiere" la meciurile UEFA Champions League beneficiază de aproximativ 4,5 miliarde de euro pe sezon.
Top 5 stadioane preferate de aceşti fani cuprinde ”Camp Nou” din Barcelona (19 la sută), ”Allianz Arena” din Munchen (11 a sută), ”Santiago Bernabeu” din Madrid (10 la sută), ”Anfield” din Liverpool (9 la sută) şi ”Old Trafford” din Manchester (7 la sută).
"Studiul analizează schimbările în comportamentul suporterilor, dar şi modul în care modificarea preferinţelor acestora pentru o anumită echipă de fotbal are impact asupra cheltuielilor. Este interesant să vedem cum fanii dezvoltă noi strategii. De exemplu, devin susţinători ai unor echipe de fotbal din străinătate, pentru a fi şi mai aproape de meciuri şi a se bucura de mai multe momente de nepreţuit din fotbal", a declarat Hany Fam, preşedintele Strategic Partnerships and Market Development, în cadrul MasterCard Europe.
Studiul a fost efectuat pe 1.246 de persoane din audienţa canalului TV Eurosport din 5 pieţe-cheie europene, Franţa, Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie, care au răspuns la un sondaj on-line. În plus, 25 de interviuri calitative au fost luate unor membri ai fan-cluburilor din străinătate şi asociaţiilor de suporteri, în ultimele două luni.
Marea iubire a lui Ion Țiriac are o afacere de succes » Cu ce se ocupă femeia: „M-a ajutat”