Articol de Vlad Ispas - Publicat duminica, 21 iunie 2015 15:33
Jocurile pe calculator cresc în popularitate într-un ritm incredibil, iar de ceva vreme acestea nu mai au doar scop recreațional.
Marii producători de jocuri organizeaza competiții cu premii din ce în ce mai mari, iar pe piața globală a muncii și-a făcut loc o nouă meserie: cea de gamer profesionist. Mai simplu, un gamer se antrenează zi de zi, este plătit de echipa pentru care joacă, participă la competiții, are fani și este arhicunoscut în această lume. Sună destul de familiar, nu? Aici încep punctele comune ale sportului electronic și ale celui tradițional.
Peste 25.000 de spectatori la București
Într-o perioadă în care stadioanele de fotbal sînt din ce în ce mai goale, iar turneele cu premii mari nu prea își fac loc în România, scena jocurilor pe calculator este într-o creștere halucinantă. De curînd, Sala Polivalentă a fost gazda unui festival de acest tip, ediția a cincea de DreamHack. În cele trei zile ale festivalului, nu mai puțin de 25.000 de oameni au plătit pe bilete între 40 și 300 de lei pentru a lua parte la acest fenomen!
Premii de peste 250.000 de euro
Ediția din acest an a găzduit 4 turnee internaționale și 5 competiții naționale, la diferite jocuri. Cel mai bine reprezentate au fost turneele de Dota 2 și Counter-Strike: Global Offensive, fiecare dintre competiții avînd fonduri de premiere de peste 100.000 de euro! În România, în afară de fotbal, doar turneul de tenis BRD Năstase-Țiriac poate concura cu DreamHack în ceea ce privește sumele pe care se joacă.
Comentatori, analiști și fani
Ce s-a întîmplat, mai exact, la Polivalentă? În mijlocul sălii au fost instalate două ecrane enorme, spate în spate, pe care au fost proiectate meciurile de Dota 2 și Counter-Strike.
Pe scaunele sălii au luat loc fanii formațiilor, îmbrăcați în tricouri cu echipele preferate, cu pancarte în mîini și strigînd la fiecare fază spectaculoasă! Atmosfera de pe marile arene de fotbal s-a transpus, pentru trei zile, în Sala Polivalentă.
Turneele au fost transmise în direct pe internet, iar meciurile au fost urmărite de peste 300.000 de oameni. Mai mult, fiecare meci a fost prefațat și analizat de către experți, iar meciurile au fost comentate în engleză de comentatori profesioniști. După fiecare partidă, vedetele din sportul electronic au făcut poze cu fanii, au dat autografe și au acordat interviuri pentru cei peste 150 de jurnaliști români și străini acreditați pentru această ediție.
Profit de miliarde de dolari
Jocurile pe PC au pus pe picioare o întreagă industrie și în acest moment interesul este mai mare ca niciodată. Unul dintre jocuri, Dota 2, a avut 7,86 milioane de utilizatori în luna aprilie, în timp ce Counter-Strike a bifat 6,5 milioane de jucători. Lider, de departe, este League of Legends, care are aproximativ 65 de milioane de utilizatori. Cele mai importante jocuri din lume aduc un profit anual de peste 1,5 miliarde de dolari.
Ar putea deveni sport olimpic?
Antrenamentele, fanii, transmisia în direct, premiile mari sau echipele profesioniste sînt elementele care apropie jocurile electronice de sportul tradițional. Momentan, acest domeniu nu se află pe lista sporturilor, însă Federația Internațională de Sporturi Electronice se luptă de ceva vreme pentru ca jocurile pe calculator să fie recunoscute drept sporturi. Mai mult, scopul final este de a duce acest fenomen pe lista sporturilor olimpice.
De la fotbal la LoL
În anii trecuți eram obișnuiți cu turneele de fotbal dintre licee. Cupa Liceelor a fost și este în continuare un fenomen printre elevii din România, însă în acest an o nouă competiție a încercat să capteze curiozitatea liceenilor. A fost organizată Cupa Liceelor la LoL, prescurtarea de la League of Legends, un joc de strategie jucat în echipe de cinci oameni. Ediția a avut un succes răsunător, peste 300 de licee din toată țara înscriindu-se în această competiție.