Articol de Răzvan Luţac - Publicat vineri, 11 martie 2016 00:00
Euro 2020 se-așteaptă cu liniște la Budapesta. Cel mai apropiat oraș de București care va găzdui partide la turneul inedit de peste patru ani e pus la punct cu majoritatea problemelor fierbinți.
O listă de 5 cerințe pe care, la un an și jumătate de la numirea celor 13 orașe, Bucureștiul și România întârzie nu să le încheie. Ci să le înceapă! Ungurii n-au probleme, indiferent că vorbim de arene sau drumuri.
1. Începe de Crăciun
Astfel, stadionul Ferenc Puskas - cel nou - va fi gata în 2019. Cu un an înainte de turneul final. Capacitate, spre 70.000 scaune! Va fi "la cheie" cu toate cerințele, inclusiv cu o sală de conferințe de 1.500 de locuri. Ceea ce la noi lipsește, iar Sala Polivalentă, unde ar trebui organizată, întârzie să apară.
Demolarea vechii arene, inaugurată pe când maghiarii speriau fotbalul, în 1953, a început acum câteva zile. "Va dura vreo opt luni de zile. Probabil, de Crăciun, va începe ridicarea noului ansamblu", spun responsabilii.
298.000.000 €va costa arena-vedetă din Ungaria: cu 60 de milioane peste cea românească, însă cu 12.000 scaune în plus
2. Drumurile sunt deja gata
Termenele se respectă. "Singura mențiune e că trebuie să ținem sub observație foarte bine bugetul", puncta, în 2015, responsabilul cu investițiile, Balazs Fürjes. Pentru că stadionul va fi realizat special pentru Euro 2020, nu va mai avea nevoie de update-uri, precum Arena Națională.
Ce se întâmplă cu restul de 3? Cu autostrăzile nu este o problemă. Le au gata în proporție de 100% până în România! Autostrada M5, Budapesta - Szeged, și bucata Szeged - Csanadpalota (M43). În total, 206km!
1.382 de kilometride autostradă au vecinii: noi, de fix două ori mai puțin, 694!
3. Arenele abundă
Pe scurt, orice oraș-gazdă are nevoie de încă 4 stadioane de antrenament. Maghiarii au:
- Groupama Arena (22.000 locuri), finalizată în 2014, a găzduit Ungaria - România 0-0, stadionul lui Ferencvaros
- Szusza Ferenc (13.000 locuri), renovat și acoperit în 2003, arena lui Ujpest are nevoie doar de mici retușuri
- Hidegkuti Nandor (5.000 locuri), va fi deschis în septembrie, casa celor de la MTK
Plus noul stadion Bozsik, comandat de Honved, al cărui plan a fost deja publicat. Ultima arenă de antrenament finalizată, aproximativ 2018, va avea 9.000 de locuri.
4. Îngrijorarea e minoră
Singura grijă, ultima stație de metrou către Aeroportul Franz Liszt e destul de departe, la aproximativ 9 kilometri. Însă, pe lângă stația de autobuz, există și o cale ferată, legătură directă atât cu stația de metrou Kobanya-Kispest, cât și cu gările din oraș.
Așadar, ungurii lucrează în liniște pentru Euro 2020. Cu majoritatea cerințelor deja bifate. Problemele sunt la noi.
Maghiarii: "La noi se fac prea multe arene" :)
Daniel Hegyi e specialistul Nemzeti Sport când vine vorba de Euro 2020. Am selectat trei declarații spumoase ale jurnalistului:
"Nu e problemă dacă va rămâne stadionul vostru închis până în 2020, v-am putea da unul de la noi, avem prea multe!"
"Opinia publică e, de multe ori, scandalizată când apar discuții despre noi arene, Guvernul e criticat că se cheltuie prea mult pentru asta"
"Ideea e că la noi s-a început totul înainte să organizăm competiția. Nu doar pentru fotbal. Organizăm și CM de Natație în 2017"
Noi n-am făcut nimic!
Săptămâna trecută, Gazeta Sporturilor a prezentat cele 5 probleme importante ale României în candidatura la Euro 2020. Stadionul, care are nevoie de îmbunătățiri, însă e închis, centrul media, gândit în sala care nu se construiește, cele 4 stadioane de antrenament, aflate în plan sau în stadiul de zvon. Dar și metroul spre aeroport ori autostrada către Ungaria, cu șanse zero de a fi gata până în 2020. Cum stă vecina noastră Ungaria?
Ioan Ovidiu Sabău s-a „autodenunțat” după remiza cu Sepsi: „E adevărat că sunt pisălog”