Articol de Valentin Damian - Publicat miercuri, 07 martie 2012 00:00 / Actualizat marti, 06 martie 2012 21:48
În septembrie vor incepe livrarile pentru B-Max, un model complet nou pentru cei de la Ford care se va fabrica doar la Craiova. Preţurile vor fi comunicate pe 22 martie simultan în toată Europa.
10.000 de oameni! Cam atîţia au fost ieri in Complexul Palexpo din Geneva. Fără public, doar ziarişti si specialişti invitaţi de către producători. Prima zi de presă. Lansări din 15 în 15 minute. Marea de oameni se mută de la un stand la altul. Privind de sus, pare un muşuroi de furnici care, după ce a devorat resturile de mîncare, a găsit o nouă pradă. Şi e destulă! 140 de maşini noi, premiere mondiale şi europene.
La Ford, înghesuială. În Europa, de maşinile mărcii se ocupă germanii. Nemţii sînt cei care au realizat B-Max, vedeta standului, un model complet nou care se va fabrica la Craiova. A venit să-l vadă şi Alan Mullaly, omul numărul 1 al americanilor şi boss-ul cel mare, preşedintele lui Ford Motor Company.
Acum exact un an de zile, Ford arăta tot la Geneva un concept care anunţa un nou model: Ford B-Max, prima maşină care se va produce exclusiv la fabrica din Craiova. "Nu vor fi mari diferenţe între concept şi modelul de serie", au spus atunci cei care l-au realizat. Primele imagini oficiale au confirmat acest lucru, iar momentul lansării oficiale a lui B-Max de ieri dimineaţă a fost unul fără surprize. Toată lumea ştia cum arată. Altul era secretul monovolumului, lăsat şi el să fie descoperit prin strategii de marketing cu ceva timp înainte de lansare. Primul monovolum fara montantul central.
Maşină fără stîlpul lateral
Ford a construit o maşină în care accesul în interior se face foarte usor datorită sistemului ingenios al uşilor laterale care oferă acces facil în interior. E ciudat să vezi un automobil, fie el şi monovolum, fără montantul central, stîlpul mai pe româneşte, care desparte cele două uşi. Invenţia celor de la Ford a creat un spaţiu de 1,5 metri pe fiecare parte a maşinii. E ceva, nu? Portierele faţă au balamale, iar cele din spate culisează, iar prin lateral se pot introduce obiecte voluminoase cu lungimi mai mari de 2 metri. "Totul a pornit de la o schiţă. Un astfel de sistem al portierelor a fost visul oricărui constructor de automobile de mulţi ani", a declarat Stefan Lamm, directorul design exterior Ford Europa.
1.000 de simulări şi 50 de coliziuni laterale pentru B-Max.
Bun, toate bune şi frumoase privind accesul in interior, indiferent dacă vorbim de persoane sau bagaje voluminoase. Fără montantul central însă, structura de rezistenţă scade. Un element extrem de important mai ales în cazul coliziunilor laterale, fiind, practic, un punct de rezistenţă. De altfel, o maşină care a fost implicată într-un accident din lateral şi a fost afectat stîlpul de rezistenţă nu prea mai este maşina dupa aceea, cu toata tehnologia care se foloseşte acum în service-uri!
Dacă montantul, piesa principală în cazul unei coliziuni din lateral, a dispărut, cei de la Ford au declarat că structura de rezistenţă a fost preluată de portiere. B-Max încă nu a încăput pe mîna celor de la EuroNCAP, organizaţia recunoscută de toata lumea pe bătrînul continent şi care se ocupă de testarea maşinilor în ceea ce priveşte siguranţa. Pînă atunci, mergem pe mîna constructorului din Koln care spune că pentru B-Max s-au folosit oţeluri speciale ultra-rezistente. Peste 1.000 de simulări au fost făcute pe calculator, timp de 3 ani. Fiecare simulare a durat 24 de ore şi s-a folosit o putere de calcul echivalentă cu cea adunata de opt computere de ultima generaţie superperformante. Apoi a venit rîndul testelor fizice. Peste 50 de impacturi laterale au fost realizate, tocmai pentru a vedea cum se comporta caroseria fara stîlpul central.
Noul motor de 1 litru si 120 CP
Noul model B-Max va fi echipat cu două versiuni de motorizări. Cel pe benzină este un alt atuu al celor de la Ford în lupta cu concurenţa: motor de 1 litru şi care dezvoltă 120 CP. Fabricantul spune că a rezultat un consum mediu de 4,9 litri la suta de kilometri, iar emisiile de carbon, de care toată lumea ţine cont, ating valoarea de 114 grame la kilometru. Varianta diesel este un propulsor de 1.6 litri, 95 CP, un consum mediu de 4 litri/100 km, iar emisiile de dioxid de carbon nu depăşesc 104 grame la kilometru.
Aceste valori dovedesc faptul că B-Max va fi cel mai economicos model din gama sa, cu 15% mai eficient decît marii rivali din clasa, Opel Meriva şi Renault Grand Modus.
Comenzi vocale şi serviciul 112 automat la accidente
Ford B-Max va avea dotări premium. Monovolumul va fi primul din gama Ford care se produce in Europa care va avea inclus sistemul SYNC. Acesta permite prin comanda vocala sa accesezi anumite functii ale masini cum ar fi sa pronunti numele unui cantaret sau a unei melodii preferate. De asemenea, cu ajutorul functiei Bluetooth, poti comanda vocal numele persoanei cu care doresti sa vorbesti la telefon. Sistemul SYNC cu ajutorul GPS-ului este conectat cu apelul de urgenta in cazul unui accident. Nu conteaza nici macar in ce tara te afli. Acesta anunta in reprezentanta Ford din zona si serviciul de ambulanta coordonatele privind locatia unde s-a intimplat accidentul. Daca soferul nu mai poate comunica cu cei de la asistenta medicala de urgenta, un apel in limba respectiva, daca s-a intimplat in alta tara accidentul, informeaza despre cele intimplate, si bineinteles, locul producerii.
Ford comunica preturile lui B-Max pe 22 martie
Productia lui Ford B-Max va începe în perioada iunie-iulie, iar primele livrări în toate ţările europene se vor face în septembrie, nici o ţară neavînd prioritate. "Nu va fi un preţ low-cost, va fi un preţ corect. Pe 22 aprilie il veţi afla", a declarat ieri Henrik Nenzen, directorul general al companiei naţionale de vînzări din România. Suedezul care conduce ostilităţile lui Ford în Romania a rămas ferm pe poziţii atunci cînd ziariştii au vrut să afle dacă 14.000 de euro, suma vehiculată în presă, a fost intuit de ziarişti. Omul trebuia să se pensioneze, dar a fost rugat de board-ul lui Ford să accepte ultima misiune, una foarte importanta: Craiova
Adversari: Opel Meriva, Renault Grand Modus
14.000 de euro ar putea fi pretul de pornire pentru un B-Max, un pret care ar clasa monovolumul celor de Ford intre Fiesta si Focus
1,5 metri este deschiderea neintrerupta obţinuta pe fiecare parte laterala a lui B-Max prin disparitia montantului principal