Articol de GSP - Publicat vineri, 18 noiembrie 2011 00:00 / Actualizat vineri, 18 noiembrie 2011 14:07
Steaua nu mai are nici un magazin oficial cu materiale promoţionale, deşi în 2009 avea 22 ♦ Suporterii nu mai au posibilitatea de a cumpăra un tricou cu numele jucătorului favorit imprimat pe spate ♦ Magazinul mobil a fost desfiinţat ♦ Cumpărăturile on-line nu mai pot fi făcute ♦ Turul stadionului nu mai există ♦ Facilităţile cardurilor personalizate au dispărut
Sondaj de opinie al Institutului Român de Evaluare şi Statistică. În noiembrie 2009, Steaua strînge 44 la sută din voturi la întrebarea "Cu ce echipă simpatizaţi?". În noiembrie 2011, Steaua adună doar 39 la sută din voturi la aceeaşi întrebare.
De ce a pierdut Steaua atîţia simpatizanţi? Gazeta Sporturilor publica acum 10 zile rezultatele sondajului şi aducea ca prime argumente lipsa trofeelor şi inflaţia de scandaluri şi de antrenori schimbaţi în 24 de luni, nu mai puţin de 10.
Astăzi, gsp.ro dezvăluie motivele care au creat o ruptură brutală între mulţi suporteri şi echipă. Sînt fapte ce au dinamitat definitiv legătura club-suporter. Motive care în anul 2011, într-un fotbal european şi mondial ce pare aproape total subordonat ideii de marketing şi merchandising, sînt total în contradicţie cu ceea ce se întîmplă la cluburile mari din Europa.
1. Magazinele oficiale, sub lacăt!
Cea mai mare lovitură pe care clubul a dat-o fanilor din Bucureşti şi din toată ţara e faptul că şi-a închis peste 90 la sută din magazinele oficiale, în care se comercializau produse cu însemnele clubului. În 2009 existau nu mai puţin de 22 de astfel de magazine, în întreaga ţară, două dintre acestea, cel din Ghencea şi cel de la Unirea Shooping Center, fiind administrate direct de club. Acestea două au fost închise, la fel ca şi alte 18 centre din ţară, singurele deschise acum fiind un magazin al unui dealer din zona Moghioroş şi un altul la Iaşi.
120 de categorii de produse diferite se vindeau în ziua unui meci în Ghencea, la magazinul de prezentare de la stadion
2. Nu mai există tricouri imprimate cu numele jucătorilor, fanii sînt trimişi în magazinele Nike
Steaua e probabil singurul club important din Europa care nu dă posibilitatea fanilor ei să-şi cumpere un tricou al echipei cu numele unui jucător favorit pe spate. Cei care ţin neapărat să aibă numele lui Tănase ori Bourceanu pe spate sînt nevoiţi să apeleze la o stratagemă: să-şi achiziţioneze o replică de la un magazin Nike, după care să meargă într-un mall sau la parterul centrului comercial Unirii pentru a-şi imprima numele vedetei preferate. "Începînd de joi, 17 noiembrie, toate magazinele Nike din mall-urile din Bucureşti vor fi dotate cu maşini de imprimat tricouri pentru ca suporterul care cumpără o replică să poată să-şi adauge, în acelaşi magazin, numele şi numărul favorite", au anunţat aseară şefii Stelei
100 de milioane de euro a anunţat Real Madrid că a încasat din vînzarea tricourilor cu Cristiano Ronaldo în primul sezon pe care portughezul l-a jucat în tricoul madrilenilor, 2009-2010
3. Magazinele on-line, desfiinţate!
Altă lovitură dată celor mai apropiaţi fani: nici măcar on-line nu se mai pot achiziţiona produse promoţionale. Pe site-ul Stelei, la categoria "cumpărături on-line", există trei categorii. Una este cea a calendarelor personalizate, dar aici se anunţă că "site-ul este momentan indisponibil". Apoi, cea în care se anunţă comercializarea unor calorifere personalizate în culorile şi emblema Stelei te trimite către un link extern, al firmei care se ocupă de comercializarea respectivelor calorifere, dar pe pagina respectivă apare un mesaj-şoc prin care se anunţă că persoana de contact a fanilor "şi-a pierdut acest drept deoarece s-a început urmărirea penală împotriva ei pentru abuz de încredere şi delapidare"!
4. Magazinul mobil, dispărut!
Pînă acum un an, Steaua îşi făcuse un obicei: echipa era însoţită în deplasările din ţară de un magazin mobil, care stătea deschis două-trei zile, cît echipa era în respectivul oraş. Era luat cu asalt indiferent de destinaţie, fiind situaţii în care era epuizat întreg stocul de produse. S-a renunţat însă şi la acest obicei.
1 milion de euro era cifra vînzărilor Stelei, în cel mai bun an, din produsele cu însemnele clubului, comercializate în magazine, pe net sau în magazinul mobil
5. Turul stadionului şi al muzeului sînt istorie!
Altă punte între club şi suporteri, vizitarea stadionului din Ghencea şi a muzeului situat în spatele tribunei I, a fost ruptă. Acum, la arena din Ghencea s-a pus lacăt pe magazin, iar întreg complexul e sub pază militară.
6. Cardurile Raiffeisen au rămas doar cu designul
La începutul lui 2011, Steaua anunţa cu mare fast lansarea unor carduri personalizate pentru cei care folosesc Raiffeisen Bank. Suporterii erau anunţaţi că dacă optează pentru astfel de carduri, cu un design atractiv pentru un fan înfocat al echipei, au şi o serie de facilităţi. Între timp, toate aceste beneficii nu mai sînt de actualitate:
- 10% reducere la abonamentele pentru meciurile Stelei
- 10% reducere la produsele achiziţionate din magazinele Clubului Steaua
- 50% reducere la turul stadionului şi al muzeului
- 10% reducere la produsele de catering achiziţionate în timpul meciurilor, în interiorul stadionului
7. Site-ul clubului: repetent
Toate cluburile mari de afară deţin site-uri prin intermediul cărora interacţionează cu fanii şi îi ţin pe aceştia la curent cu tot ce se petrece la echipă. Pagina de Internet a Stelei însă e printre cele mai prost actualizate dintre ale celor 18 echipe din Liga 1. De exemplu, CS Mioveni are un site cu adevărat de lux faţă de cel al roş-albaştrilor. Cel mai şocant amănunt de pe steauafc.com: Ilie Stan nu apare ca antrenor al echipei, iar singurul din staff-ul tehnic e preparatorul fizic Horea Codorean. Asta în timp ce Dacia Chişinău a transmis live-video pe site-ul său, inclusiv comentariu, amicalul cu Dinamo, scor 2-1, de săptămîna trecută!
2.000 de vizitatori unici pe zi a avut în medie site-ul Stelei în ultima săptămînă, de 120 de ori mai puţin decît gsp.ro
8. Abonamentele, suspendate!
Actualul sezon e primul după mulţi ani în care Steaua nu le-a dat posibilitatea suporterilor să-şi achiziţioneze abonamente la meciurile de pe teren propriu! Acum 7 ani, conducerea anunţa obiectivul pentru sezonul 2005-2006: 15.000 de abonaţi. S-a bifat 60 la sută din obiectiv, iar în 2006-2007 s-a ajuns chiar la aproape 10.000 de abonaţi, recordul absolut.