Articol de Andrei Crăiţoiu, Dan Udrea, Remus Răureanu - Publicat marti, 19 octombrie 2021 08:39 / Actualizat marti, 19 octombrie 2021 09:30
City Insurance a dispărut de pe tricouri de la FCSB, după ce a dat faliment. Becali anunță că Betano vrea să devină sponsor principal, însă regulamentul actual al FRF interzice în mod clar ca aceeași societate să fie partenerul numărul 1 la două cluburi din Liga 1, iar respectiva casă de pariuri are o colaborare identică și cu Universitatea Craiova
„Nu e nicio problemă că a dispărut sponsorul de pe tricouri. E chiar foarte bine pentru noi, pentru că am găsit alt sponsor care dă mai mulți bani. Sponsorul de pe spatele tricoului vrea să dea 1,5 milioane de euro și să treacă pe fața tricoului".
Declarația îi aparține lui Gigi Becali și, teoretic, anunță apariția unui sponsor nou pe pieptul tricourilor la FCSB. Firma care acum e pe spatele echipamentului și care vrea să devină sponsorul numărul 1, conform lui Becali, e Betano, casă de pariuri.
Cea care a dispărut e City Insurance, partenerul de peste 8 ani al roș-albaștrilor, firma de asigurări fiind în procedură de faliment.
Ce prevede regulamentul FRF
Ceea ce anunță însă patronul e doar teoretic, fiindcă, practic, FCSB se află în imposibilitatea de a-i oferi lui Betano rol de sponsor principal. Ce împiedică această mutare? Chiar regulamentul Federației Române de Fotbal, care prevede o interdicție clară la categoria "Integritatea competițiilor".
Aici, sunt definite mai multe condiții pe care cluburile de fotbal trebuie să le respecte, iar unul dintre puncte specifică negru pe alb: „Pentru protejarea integrității sportive a competițiilor, un club afiliat nu are dreptul ca direct sau indirect: să încheie un contract cu un partener comercial care a încheiat deja un astfel de contract cu un alt club din aceeași categorie competițională, dacă prin contract se stabilește obligația clubului de a purta numele partenerului comercial pe echipamentul jucătorilor".
A luat derogare acum 2 ani
Betano e deja sponsor principal la o altă grupare din Liga 1, la Universitatea Craiova, și o colaborare identică și cu FCSB ar încălca spusele FRF din regulamentul de desfășurare.
De fapt, această discuție a fost făcută și în 2019, atunci când Betano a deschis parteneriatul cu FCSB. Strict pe textul legii FRF, un sponsor n-ar avea voie să relaționeze cu două cluburi în același timp.
La vremea respectivă a existat acest semn de întrebare, dacă FCSB poate sau nu să atragă Betano. Până la urmă s-a acceptat, argumentul fiind că în timp ce la Craiova e sponsorul principal, la gruparea lui Becali e doar secundar. Și a apărut pe spatele tricourilor.
Acum însă, ar deveni principal la al doilea club. Cum regulamentul respectiv încă este în vigoare, ca FCSB să reușească să îndeplinească toate condițiile pentru a pune Betano pe piept e nevoie fie de o derogare din partea Federației Române de Fotbal, fie chiar de schimbarea regulamentului și eliminarea prevederii care apare în acest moment.
Ar încasa mai mult
Becali a anunțat și care e miza financiară pentru ca pe fața tricourilor să apară Betano: 1,5 milioane de euro. Până acum, City Insurance asigura 800.000 de euro anual, în vreme ce Betano plătea în jur de 600.000.
Practic, fără firma de asigurări, dar cu casa de pariuri respectivă pe piept, FCSB ar câștiga mai mult cu 100.000 de euro pe an. În contractul cu City existau însă clauze prin care sponsorul se obliga să achite și alte sume în funcție de atingerea de către echipă a anumitor obiective: 200.000 de euro pentru titlu, 100.000 euro pentru Cupa României, 300.000 de euro pentru grupele Champions League, 200.000 de euro pentru Europa League.
Cine sunt sponsorii principali ai echipelor din Liga 1
Echipa | Partenerul numărul 1* |
CFR Cluj | eToro |
FCSB | - |
FC Voluntari | Metropla TV/Consiliul Județean Ilfov |
FC Botoșani | Trutzi/Elsaco |
Rapid | Superbet/Aqua City |
UTA Arad | Efbet |
CSU Craiova | Betano |
Farul | Petrom |
FC Argeș | Getica 95/Mozzart Bet |
Chindia | Gias Grafit XPS |
Gaz Metan | Romgaz |
CS Mioveni | - |
Sepsi | Dioszegi/Gyermelyi |
FCU Craiova | Cetatea Banilor city in city |
Dinamo | Unibet |
Clinceni | Consiliul Județean Ilfov |
*cel purtat pe fața tricourilor
„Firma de cazane" e Walter Tosto
Tot Gigi Becali a spus, duminică seara, într-o intervenție la Realitatea TV că "mai vor unii să devină sponsorii noștri, unii care fac niște cazane. Pe mine nu mă interesează cât de mare ești tu, pe mine mă interesează să-mi dai banii că oricum semnăm un contract".
Firma pe care patronul a descris-o ca „făcând cazane" e, de fapt, un gigant, pe numele său Walter Tosto. Aceasta nu face cazane, cum susține Becali, ci proiectează și produce produse pentru mașini industriale. Compania furnizează reactoare de hidrocraparare și hidrotratare, recipiente sub presiune, separatoare, coloane, schimbătoare de căldură, tamburi de cocs și cazane de căldură reziduale și are contracte în majoritatea țărilor de pe întreg mapamondul.
522 de milioane de euroau fost veniturile City Insurance pe anul 2018, iar la 3 ani distanță a ajuns în procedură de faliment
Primul sponsor adus de Becali a produs scandal
În primii 2 ani ca patron la FCSB, Gigi Becali n-a găsit niciun partener care să stea pe pieptul jucătorilor. Abia în 2005 s-a semnat un acord cu RAFO Onești. Atunci, colaborarea a produs un imens scandal fiindcă Marian Iancu, cel care controla Poli Timișoara, era președintele Comitetului Director al Companiei Balkan Petroleum, care preluase și rafinăria din Onești.
„Eu știu că n-au nicio legătură, doar nu-i dau eu posibilitatea lui Iancu, cu care mă bat în campionat, să stea pe tricourile armatei mele", a declarat atunci Becali. „La final, noi, BkP, trebuie să ne dăm acordul ca RAFO să stea pe pieptul Stelei. Îl vom da, pentru că și Steaua, și RAFO au de câștigat", a spus Marian Iancu.
Hrebenciuc junior a adus City Insurance la FCSB...
Colaborarea dintre FCSB și City Insurance a apărut într-un moment extrem de delicat pe care clubul l-a traversat. În vara lui 2013, în postura de campioană, FCSB a ajuns pe masa Comisiei de Disciplină a UEFA după ce Gigi Becali fusese condamnat la închisoare în dosarul de dare de mită care avea legătură directă cu fotbalul, acea recompensă de 1,7 milioane de euro oferită celor de la U Cluj, în 2008, pentru a o bloca pe CFR în ultima etapă.
Cu Becali în pușcărie, dar și cu amenințarea UEFA, Steaua a primit ajutor financiar din partea lui Andrei Hrebenciuc, fiul lui Viorel Hrebenciuc, un apropiat al lui Becali, care i-a convins pe cei de la City Insurance să devină sponsorul echipei. Andrei Hrebenciuc a fost condamnat recent, alături de tatăl său, la 2 ani de închisoare cu executare în dosarul retrocedărilor ilegale de păduri. Decizia nu e definitivă și recursul se va judeca la Înalta Curte de Casație și Justiție.
... Hrebenciuc senior a adus Bancorex la Steaua!
În 1995, Steaua domina autoritar fotbalul românesc. Și a adus un nou sponsor, care la vremea respectivă era un colos, Bancorex, cea mai importantă bancă pe piața din România de atunci. Atragerea noului partener a fost posibilă grație intervenției lui Viorel Hrebenciuc, care era în Comitetul Director al Stelei la acel moment și care avea o influență mare în structurile politice și economice ale României.
Bancorex a fost sponsor principal timp de două sezoane, în care echipa a câștigat titlul și a participat în grupele Champions League. Prăbușirea Bancorex a început în 1997. Odată cu instaurarea Guvernului Ciorbea, Curtea de Conturi a descoperit nereguli grave: acordarea de credite cu garanții fictive unor firme sau mari companii.
Falimentul Bancorex s-a produs mai târziu și a însemnat o gaură de 2,4 miliarde de dolari, aproape 8% din Produsul Intern Brut al României de la acea vreme! Viorel Hrebenciuc e în prezent în spatele gratiilor, unde a fost trimis de o decizie definitivă a Curții de Apel Bucureşti, care l-a găsit vinovat pentru trafic de influență în dosarul Giga TV.
Istoria sponsorilor FCSB
PERIOADĂ | SPONSOR PRINCIPAL |
2003-2005 | - |
2005-2007 | RAFO |
2007-2009 | Citi Financial |
2009-2010 | Sportingbet |
2010-2013 | - |
2013-2021 | City Insurance |
2021-? | ? |
Istoria sponsorilor Stelei
PERIOADĂ | SPONSOR PRINCIPAL |
1988-1989 | Ford |
1989-1990 | Ford/Castrol |
1990-1994 | Philips |
1994-1995 | CBS |
1995-1997 | Bancorex |
1997-1999 | Dialog |
1999-2003 | BCR |
Ford a fost primul înainte de '89
În vara lui 1988, Steaua șoca pe multă lume. În plin comunism și într-o perioadă în care deschiderea către tot ceea ce înseamnă Occident era extrem de limitată de regimul totalitar, Steaua și-a imprimat pe tricouri Ford!
Mișcarea a fost posibilă datorită intervenției pe care Valentin Ceaușescu a avut-o asupra tatălui său și pe care a reușit să-l determine să accepte ca Lăcătuș și compania să arboreze numele firmei americane producătoare de mașini. Steaua a purtat Ford pe piept în tot sezonul 1988-1989, inclusiv în parcursul formidabil din Cupa Campionilor Europeni, dar la finala cu AC Milan, tricourile steliștilor n-au mai fost inscripționate cu numele acestui partener.
350 de mii de dolaria fost suma pe care Steaua a încasat-o din partea celor de la Ford pentru parteneriatul de 1 an și jumătate, vara lui 1988 - decembrie 1989
CFR ar rămâne lider
Chiar dacă FCSB va reuși să primească o derogare din partea FRF pentru a avea Betano ca sponsor principal, clubul lui Becali tot n-ar reuși să devină echipa din Liga 1 care încasează cel mai mult de la partenerul numărul 1. În această postură se regăsește acum CFR Cluj. Campioana a semnat recent cu eToro, o cunoscută companie de servicii financiare, iar termenii contractului prevăd o sumă de 1,8 milioane de euro anual.
eToro este o companie israeliană înființată în 2007. Se definește drept "o platformă socială de tranzacționare și investiții, numărul unu în lume".
Pe siteul companiei scrie: „De peste un deceniu, eToro este lider al revoluției FinTech la nivel global. Este cea mai importantă rețea socială de tranzacționare din lume, cu milioane de utilizatori înregistrați și o gamă largă de instrumente de tranzacționare și investiții inovatoare".