Articol de Ioana Mihalcea - Publicat luni, 28 august 2023 13:54 / Actualizat luni, 28 august 2023 14:56
Marius Dulca (43 de ani), directorul Academiei Dinamo, are o experiență de peste 20 de ani în fotbal, în România (la FC Caransebeș, Juventus București, ACS Juniorul 2014) și în Austria (la SV Horn, ATSV Hollabrunn) și a fost numit pe 9 iulie pentru a construi viitorul „câinilor”.
El a implementat o strategie occidentală la juniori, prin care rezultatele copiilor trec în planul doi, accentul fiind pus pe joc, în ideea de a revoluționa felul în care aceștia percep rivalitatea, performanța și în care evoluează atât ca fotbaliști, cât și ca oameni.
Până la mijlocul acestei luni, când Andrei Bendeac a fost numit director social media la Dinamo, Dulca a fost cel care a administrat pagina de Facebook a Academiei, unde a introdus această practică, de a nu pune scorurile finale ale partidelor juniorilor. „M-am ocupat efectiv de pagina de Facebook pentru că am fost interesat de promovarea Academiei, apoi am predat-o către departamentul social media”, spune șeful CCJ.
Marius Dulca: „La grupele de performanță ne interesează scorul. Mai jos, nu”
- Domnule Dulca, spuneți-ne care e situația Academiei în acest moment, după ceva mai mult de o lună de când ați fost numit directorul centrului?
- Competițiile de elită au început mai repede decât celelalte grupe, așa că m-am focusat pe aspectul acesta. Avem grupe complete de la liga de tineret până la U14, stabilizate. Concret, în perioada asta de 5 săptămâni, au intrat 55 de copii noi în Academie, am completat grupe, am format altele de la zero. E un plus din punct de vedere cantitativ și calitativ. Lucrurile se vor dezvolta în perioada imediat următoare. Focusul meu e fotbalul de bază, să atragem copii pentru grupele de bază și să încercăm să lucrăm într-un model pe care îl avem, pornind de la valorile lui Dinamo. Toate grupele să lucreze în aceleași principii, model de antrenament, pentru a crea o identitate a Academiei Dinamo. Au apărut grupe în plus, ore de antrenament în plus, e o dezvoltare, e un pas înainte.
- În perioada aceasta foarte scurtă, ați remarcat vreun junior de mare perspectivă în Academie?
- E doar o lună, am reușit să văd toate grupele la lucru, nu vreau să dau niciun nume, sunt încă lucruri e evaluat. Ne gândim să oferim ceva în plus jucătorilor cu potențial, un anumit proiect, să investim în ei, să meargă mai departe spre seniorat. Problemele sunt la fotbalul de bază, când ei își însușesc principiile cu care vor merge mai departe, când fac trecerea de la juniorat la seniorat, îi prinde nepregătiți.
- Antrenamentele Academiei se fac acum la Dobroești și la Granitul?
- Da, sunt două baze în care am reușit să coagulăm activitățile grupelor, să stabilim un pol, altfel e foarte greu să supraveghezi procesul de lucru. Acum avem ore destule de antrenament, grupele își desfășoară activitatea normală.
- Am remarcat că nu postați pe pagina de Facebook rezultatele exacte ale partidelor, doar lucruri generale și pozitive. E o practică intenționată?
- Da, este ideea mea, e foarte important să educăm copiii despre ce înseamnă un rezultat într-o competiție de copii. După un joc se întreabă „Ce-au făcut ăia?”, iar răspunsul nu se referă niciodată la cum au jucat, ci la rezultat. Nu mă interesează asta. Răspunsul corect ar trebui să fie despre cum au jucat echipele. Nu mă interesează rezultatul în sine, ci cum a fost obținut. E doar o consecință, iar de multe ori nu e imaginea corectă a procesului. Dacă ar fi ceva stas, „dacă jucăm bine, câștigăm”, da, atunci vorbim de rezultat. Dar dacă se întâmplă să jucăm prost și să câștigăm, atunci nu mă interesează. La fel și dacă se întâmplă să jucăm bine și să pierdem. Performanța se face cu rezultate, la grupele de performanță ne interesează scorul. Mai jos, nu. Acolo nu pierzi niciodată, indiferent de rezultat, și asta trebuie să înțeleagă lumea. Câștigi sau înveți, sunt două variante, nu există să pierzi ceva. De aceea nu pun așa mult accent pe rezultat.
Modul de a câștiga sau de a pierde vreau să fie în stilul nostru. Nu vrem să ne abatem de la principiile noastre. Rezultatul primează la grupele de performanță, 17, 19 ani. E un alt proces, un alt concept, în care se pune accentul pe a câștiga.
E la fel ca o experiență de viață, înveți mai mult din cele negative decât din momentele de fericire. Când rezultatele sunt nefavorabile, poți să te apleci cumva asupra ta, să faci o introspecție, ce ai făcut greșit, să corectezi. E clar că-i ajută și în plan personal, mental. Ăsta e targetul, ca ei să fie pregătiți din punct de vedere psihologic
- Marius Dulca, directorul CCJ Dinamo
- Care e strategia mai exact, în relația cu cei implicați?
- Sunt trei direcții în care trebuie explicat acest concept: e vorba de antrenori, ca ei să focuseze discuțiile și feedback-ul vizavi de meciuri pe jocul în sine, pe ce s-a întâmplat în teren, apoi direcționat spre copii, să înțeleagă toate aspectele într-un mod pozitiv. Și mai e o direcție, părinții. Ei așteaptă rezultatele, să câștige trofee, campionate... Rezultatul e important pentru copii, dar eu vorbesc din punctul de vedere al Academiei, noi, ca formatori.
„Nu mi se pare că părinții au înțeles”
- Au fost și antrenori care au avut opinii diferite, ați avut dezbateri pe tema asta?
- Sunt și acum discuții cu antrenorii, dar să nu uităm că nu suntem o echipă de seniori. Indiferent ce se întâmplă nu trebuie să ne abatem de la procesul pe care îl avem. Tot timpul jocul înseamnă un test al procesului. Rezultatul e doar o consecință. Evaluarea se face la nivelul jocului, nu la cel al rezultatului.
- Părinții au înțeles? Cum au reacționat?
- Am avut discuții și cu părinții, pe Facebook, în ședințe, le-am explicat argumentele mele. Nu mi s-a părut că le-au înțeles, dar respect părerea lor.
- Legat de mentalitatea juniorilor, adaptarea tinerilor români plecați în străinătate pare mult mai dificilă decât a altor nații. Cum vedeți acest proces?
- Există clar diferențe între ce trăim în România și ce este afară. Jucătorii se lovesc acolo de anumite reguli, au nevoie de timp de adaptare. Cea mai mare problemă pe care o au juniorii români care merg în străinătate e legată de modul în care au fost formați. Fiind formați în România, ei întâmpină greutăți fiindcă acolo există o altă metodologie, alt mod de a lucra, de a dezvolta acest copii. Încă nu suntem la nivelul la care ar trebui.
„Aici avem o problemă, noi nu înțelegem jocul”
- Cum îi putem ajuta să plece din fotbalul românesc cu șanse mai mari să reușească?
- Ar trebui să lucrăm corect, să-i formăm corect. Să fim foarte atenți. De aici pleacă totul, de la însușirea unor principii. Scopul nostru al antrenorilor, al academiilor e să-i facem pe copii să înțeleagă jocul. Foarte mulți pleacă și se trezesc acolo că nu înțeleg. Nivelul de informație la noi e foarte scăzut. Se duc acolo și li se cer o grămadă de lucruri, se consideră că deja știu anumite caracteristici ale jocului, iar lor le e greu să facă lucrul ăsta. N-au fost instruiți cum trebuie, copiii trebuie să primească foarte multe informații. Asta face diferența între antrenori, între academii, între centre. Aici avem o problemă, noi nu înțelegem jocul.
- Revenind la Academie, care a acum situația financiară a centrului? Ați avut un dialog cu administratorul special despre necesarul pentru pregătire, cum a decurs totul?
- Situația e una stabilă, normală, nu avem niciun fel de problemă. Am avut un mic deficit al infrastructurii, legat de orele de antrenament, dar am rezolvat problema asta, apoi de condițiile de antrenament - lucrurile strict necesare. Acum s-a rezolvat, grupele nu duc lipsă de nimic. Putem lucra așa cum ne dorim. Totul e stabil la Academie. Noi avem un cont al Centrului de copii și juniori și avem și sprijin din partea clubului, există o comunicare bună, cei de acolo sunt foarte interesanți de Academie. Am vorbit cu Andrei Nicolescu despre ce e nevoie și s-a concretizat deja discuția, am primit tot ce am cerut. Grupele au acum tot ce le trebuie, lucrurile s-au rezolvat rapid. Academia funcționează normal în momentul de față, ne gândim doar cum ne putem dezvolta. Am avut o comunicare bună și cu Dinamo Socios, au ajutat centrul.