Articol de Alex Nicodim (foto), Viorel Tudorache - Publicat miercuri, 20 iunie 2012 00:00 / Actualizat miercuri, 20 iunie 2012 09:20
Potrivit Digi 24, Administraţia Străzilor din Capitală vrea să mute pe carosabil benzile destinate vehiculelor cu două roţi, deoarece culoarele de pe trotuare sînt periculoase atît pentru biciclişti, cît şi pentru pietoni.
Mersul pe bicicletă prin Bucureşti reprezintă o adevărată aventură. Pistele special amenajate din 2008 pentru biciclişti se dovedesc complet inutile, făcute fără cap, pur şi simplu de mîntuială, şi, ce-i mai grav, lipsite de siguranţă.
De cîte ori nu vi s-a întîmplat ca în timp ce pedalaţi între benzile galbene să vă treziţi dintr-o dată cu o băncuţă în faţă, cu o maşină parcată, cu vreun chioşc, sau cu o staţie de autobuz, chiar şi cu un zid?
30.000 de euro kilometrul
O afacere ciudată, ca multe altele, pentru băieţii deştepti, cu numeroase zerouri în coadă. Conform postului de televiziune Digi 24, Primăria Capitalei, prin Administraţia Străzilor Bucureşti (ASB), a cheltuit circa 5 de milioane de euro din fonduri publici pentru aproximativ 170 de kilometri de piste! Adică, 30.000 de euro per kilometru. Benficiari: SC UTI Traffic Management SA şi SC Lider Dumava Semnalizare.
Alţi bani s-au dus pe montarea unor semafoare speciale. Unele chiar în locuri unde nu există pistă! :) "La sesizarea noastră au fost oprite, fiindcă funcţionau ilegal", susţine preşedintele OPTAR, Marian Ivan.
Viteză mică, riscuri mari
Într-un reportajul difuzat duminică seară în cadrul emisiunii "Din interior", reporterii Digi 24, au scos la iveală o serie de anomalii halucinante legate de traseele bicicliştilor. În timp ce în alte capitale europene pistele sînt trasate, în general, pe carosabil, şi mai rar pe trotuar, în Bucureşti au fost amenajate numai pe trotuare.
De aici apar problemele: bicicliştii nu pot circula cu viteză, deoarece riscă să dea peste pietoni, care nu sînt obişnuiţi să respecte spaţiul colegilor pe două roţi, dar şi să se accidenteze la coborîrea bordurilor.
Pietonii pot fi amendaţi că merg pe trotuar
În unele zone pistele sînt late cît trotuarul, iar pietonii devin pasibili de amendă cînd merg pe trotuar: între 140 de lei şi 210 lei.
Din cauză că nu a existat comunicare cu Administraţia Străzilor, primăriile de sector au eliberat autorizaţii de construţii pe piste. Astfel au apărut în drumul bicicliştilor chioşcuri, florării, restaurante sau staţii RATB, care au făcut pistele impracticabile.
Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ din România (OPTAR) a sesizat recent Poliţia Rutieră cu privire la pericolul pe care îl reprezintă aceste piste. Ca urmare, unele au şi fost închise deja.
Şoferii nu vor biciclişti pe carosabil
Autorităţile nu îşi asumă nici o responsabilitate pentru aceste anomalii. Administraţia Străzilor, prin vocea purtătorului de cuvînt, Carmen Dincă, dă vina pe infrastructura precară a oraşului că pistele nu au ieşit cum trebuie: "Capitala are trotuare foarte înguste, pe care abia poate trece un pieton şi pe care stau parcate maşini".
Se gîndesc să facă însă o altă reţea de piste pentru biciclişti, de data asta pe carosabil. Ideea nu-i încîntă însă pe şoferi. "Va urma un haos total şi, din păcate, şi posibilitatea crescută de accidente, iar unii biciclişti îşi pot pierde viaţa". Aşadar, alţi bani, altă distracţie! Şi tot pe spinarea contribuabililor!
"Lipsă de interes"
Arhitectul danez, Jan Gehl, specialist pe modelare urbană, a rămas perplex de ceea ce a văzut la Bucureşti. "Să faci o bucăţică de pistă aici şi o alta dincolo şi să ai maşini parcate pe ele denotă lipsă de interes", a precizat danezul pentru Digi24, cu ocazia Zilei Internaţionale a Mediului. Apoi a dat ca exemplu Copenhaga: "Am făcut pe lîngă trotouare pistele pentru biciclişti, dar în mare parte am luat din spaţiul de parcare al automobilelor".
"Îţi rupi gîtul, simplu. Am avut un accident şi chiar am avut probleme destul de grave pentru că...bun...cît să te fereşti?" (Vasile Leuştean, biciclist)
"Nu se poate circula, în special din cauza obstacolelor şi mai ales din cauza pietenilor care nici măcar în parc nu respectă spaţiul delimitat bicicletelor" (Ciprian Fulgescu, biciclist)
"De ce să fie de vină Administraţia Străzilor Bucureşti? A fost o obligaţie impusă de UE odată ce Bucureştiul a devenit capitală europeană, să trasăm nişte piste pentru biciclişti" (Carmen Dincă, purtător de cuvînd Administraţia Străzilor Bucureşti)
"Poliţia ar trebui să aplice legea, nu să sancţioneze pietonii care merg legal pe trotuar, ci să amendeze administratorul de drum care a recepţionat ilegal pistele de biciclişti" (Marian Ivan, preşedinte OPTAR)
Capitala cîţi km au pistele pentru biciclişti
Bucureşti: 170
Amsterdam: 1.300
Viena: 1.200
Praga: 715
Berlin: 650
Copenhaga: 411