Articol de GSP - Publicat miercuri, 22 iunie 2016 21:58
Cunoscut drept unul dintre cei mai pasionaţi piloţi din automobilismul sportiv din Romania, Alexandru Podar va conduce un Nissan Silvia S13 de 690 de cai putere la cel mai mare eveniment de drift din ultimii 5 ani organizat în Estul Europei.
Clujeanul se aşteaptă ca publicul român să descopere cu adevărat driftul cu ocazia etapei a doua a Campionatului Naţional 2016, programată în perioada 25-26 iunie, la Bucureşti, acolo unde vor participa piloţi din 7 ţări.
Povestea lui Alexandru Podar (28 de ani) începe la Cluj acum mai bine de un deceniu şi jumătate. În copilărie era atras de toate hârburile din faţa blocului. Nu-i plăceau maşinile noi, frumoase, el îşi îndrepta atenţia mai ales spre cele abandonate. Fapt confirmat şi de mama sa, care îşi aminteşte că marea lui dorinţă era să recondiţioneze o maşină şi să şi-o transforme după gustul lui.
A trebuit să aştepte până la 18 ani, vârstă la care şi-a cumpărat prima maşină. Un Mercedes S Classe W220. De atunci, este un mare fan al producatorului german. Ii mai mai plac şi mărcile japoneze, este vorba însă exclusiv despre modelele consacrate.
A descoperit driftul în străinătate
Pasionat de maşini, mergea constant în străinătate la showroom-uri de tuning. Mai ales în Ungaria. Atunci a văzut pentru prima dată că la astfel de evenimente se făcea şi drift.
„Avusesem câteva tentative înainte, dar după acele experienţe m-am apucat serios. Am început să investesc în maşină şi de atunci nu mă mai opresc”, povesteşte Alex.
În 2015, s-a întâlnit în Slovacia cu pilotul ungur Janos ”Radir” Radak. Pe atunci, avea un Nissan Skyline şi dorea s-o vândă. Nu pentru că nu era ataşat de ea, ci pentru că îşi dorea o altă provocare. Voia o maşină şi mai puternică.
Două luni mai târziu, în plin campionat, Radak a cumpărat-o şi a intrat cu ea imediat în concurs. Rămas fără maşină, Podar a reuşit totuşi să prindă un Top 10 dintr-un total de 50 de piloţi, deşi a concurat în numai 3 etape, toate desfăşurate în străinătate.
Conduce o maşină de 50.000 de euro
Alex Podar are acum 28 de ani și conduce în concursuri un Nissan Silvia S13 de 690 de cai.
„Este o maşină consacrată, a cărei transformare a început în luna ianuarie a acestui an, cântăreşte sub o tonă şi peste 90 la sută este făcută din fibră de carbon”, precizează pilotul clujean.
A investit în ea 50.000 de euro şi a terminat-o într-un timp record, la finele lunii mai, chiar înaintea etapei de la Braşov. „Este o maşină de top, la cele mai înalte standarde. Cuşca de protecţie a pilotului e omologată de FIA, iar maşina respecta întocmai toate regulamentele Federaţiei Romane de Automobilim. N-am prea avut unde să merg cu ea, aşa că abia aştept evenimentul din weekend de la Bucureşti”, a mai spus Podar.
„Driftul e un sport de mare precizie şi viteză”
Alex consideră că imaginea driftului în România este de cele mai multe ori percepută greşit de către public din cauza „unor neavizaţi pe care îi vedem la televizor făcând cerculeţe în parcările hyper-marketurilor”.
„Driftul reprezintă altceva, iar lumea trebuie să înţeleagă asta. Driftul e un sport de mare precizie şi viteză, e cel mai spectaculos sport cu motor. Derapajele se fac controlat, nimic nu e întâmplător”, este de părere Alex, care și-a propus ca la fiecare cursă să-i facă pe spectatori să descopere frumusețea acestui sport, aflat în plină dezvoltare în România.
Manageriază un business de familie
În afara driftului, Alex își mai găsește timp pentru a conduce o afacere de familie. Manageriază propria cafenea în Cluj și un service. Cafeneaua a inaugurat-o in decembrie anul trecut și recunoaște că a fost mai mult un moft.
Cum pasiunea pentru mașini n-avea cum să nu își pună amprenta și aici, Turbo Cafe este un adevărat muzeu auto, unde piese, caroserii, motoare și toate celelalte componente ale unei mașini au fost recondiționate și se regăsesc pe pereții încăperii.
„Împreună cu gașca mea am tot zis de 2-3 ani să facem o cafenea pe care să o decorăm așa cum vrem. Am muncit foarte mult, dar recunosc că rezultatul a fost unul pe măsură. A ieșit ceva unic, iar lumea care intră pentru prima dată este de-a dreptul impresionată”.
Speră ca sponsorii să-l ajute
Pilotul clujean nu ascunde faptul că investițiile făcute în ultimii în mașina de drift și costurile participărilor la concursuri au fost considerabile, iar tocmai din acest motiv se așteaptă ca sponsorii să-l ajute pentru a continua.
„Din 2013 și până în prezent n-am avut parte de niciun ajutor, m-am descurcat așa cum am putut. În România și motorsportul se confrută cu aceeași problemă generală a sportului, lipsa banilor. Există foarte puțini oameni dispuși să investească. Pentru mine e un an decisiv, dacă nu reușesc să găsesc pe cineva care să vină alături de mine, îmi va fi foarte greu să merg mai departe.
O participare la etapă costă 2.500 de euro, cu tot ce înseamnă peste 20 de cauciucuri, benzină peste 150 de litri, drum, casă, masă, pentru mecanic și ceilalți din echipă. Asta dacă nu lovesc mașina. Dacă se întâmplă ceva paguba este foarte mare”, explică Alex situația cu care se confruntă.
„E o chestiune de psihic să știu că munca mea este apreciată, dincolo de performanțele sportive. Vreau să am satisfacția și să văd că mă bagă și pe mine cineva în seamă și se implică direct proporțional cu valoarea mașinii”, a mai afirmat Alex, care pentru marele eveniment de la București a beneficiat în premieră de ajutorul a doi sponsori: autonik.ro și cutiadeviteze.ro.
Promite spectacol la București
Alex va fi prezent pe 25 și 26 iunie la București pentru a participa la cel mai mare eveniment de drift din ultimii 5 ani organizat în Estul Europei, care va coincide cu etapa a doua a Campionatului Naţional 2016, programată în jurul Casei Poporului.
„Este un mega-eveniment și va fi un adevărat privilegiu pentru toți participanții, dar și pentru public, care va avea ocazia să vadă unii dintre cei mai buni piloți din Europa. Pentru driftul din România organizarea acestui eveniment este ceva fantastic. Se vor deschide multe porți, organizatorii vor căpăta încredere și credibilitatea, iar spectatorii vor vedea un show de cel mai înalt nivel.
Personal, abia aștept să văd cum va răspunde mașina și mă aștept să fac un concurs reușit, iar lumea să se bucure de prestația mea și a celorlalți piloți. Va fi o adevărată sărbătoare a driftului din România”, a încheiat Alex Podar.