Articol de Mitică Docan - Publicat luni, 21 mai 2018 00:03
În afara de Gilberto Simoni, în 2003, doar doi rutieri au mai reușit să câștige 3 etape de linie în Giro purtând tricoul roz, marele belgian Eddy Merckx, în 1973, și italianul Marco Pantani, în 1999. Alături de ei, acum stă Simon Yates, liderul din clasamentului general din Turul Italiei 2018.
Efervescent, foarte bun pe cățărări, dar mediocru la contratimp, rutierul în vârstă de 25 de ani al celor de la Mitchelton-Scott a luat prin surprindere pe toată lumea. În urmă două săptămâni, era văzut drept un favorit pentru top 10.
Acum, după ce a făcut paradă de cât de solid este în absolut fiecare etapă importantă, întrebare prinde mai multă greutate: poate să ducă Simon Yates tricoul roz până la Roma, duminica viitoare?
Și cine este, la urma urmei, Simon Yates?
Un alt britanic astmatic
Alături de fratele geamăn Adam, Simon este un nume cunoscut în pluton. Cu clasări importante în Turul Franței (loc 7 în 2017) și Turul Spaniei (loc 6 în 2016), cu victorie de etapă în Vuelta și tricou de cel mai bun tânăr în Le Tour, Simon nu pare venit de nicăieri, cum a fost, uneori, tradiția cu oameni care au reușit performanțe rare în Giro d'Italia.
Dar într-un tur în care compatriotul Chris Froome e blamat că participă deși e sub anchetă pentru consumul excesiv de Salbutamol, o substanță pe care rutierul lui Sky spune că a folosit-o pentru a-și trata o criză extremă de astm din Turul Spaniei 2017, Simon Yates este un astmatic ce a adunat deja o suspendare de 4 luni.
În 2016, Simon a testat pozitiv pentru terbutalină, o substanță pentru care britanicul spune că medicul a uitat să ceară o rețetă aprobată de UCI în Paris-Nisa. Prospect pentru aceeași afecțiune ca a lui Froome, astmul. Astfel, Simon Yates se înscrie într-o categorie de excepție a rutierilor britanici de elită cu astm, alături de numitul Froome și Bradley Wiggins, alt fost câștigător de Turul Franței.
Unele școli sportive dau atleți cu caracteristici similare. O generație de fotbaliști de la Barcelona au fost mici, iuți și anormal de tehnici. În schimb, în ciclism, astmul rămâne numitorul comun al britanicilor câștigători de Mare Tur.
De ce nu ar reuși să câștige?
Înapoi la cursă, sunt totuși două obstacole majore pe care Simon Yates trebuie să le treacă pentru a spera la o sosire victorioasă la Roma, duminica viitoare.
Cel mai apropiat rutier din clasamentul general este Tom Dumoulin, la două minute și 11 secunde, însă Giro se reia marți în arealul de vânătoare al olandezului. Sunt 34 de kilometri de contratimp individual între Trento și Rovereto, disciplină la care Yates șchioapătă grav în raport cu rutierul de la Sunweb, campion mondial en-titre.
Atacurile riscante ale lui Yates pot fi, de altfel, citite în această cheie. Liderii clasamentului general sunt obișnuiți cu defensiva, însă britanicul a fost în căutare permanentă de secunde, lansând atacuri speculative în fiecare etapă importantă, curajos, dar și oarecum cheltuitor cu propriile rezerve.
O veste încurajatoare este evoluția lui Froome, la aproximativ 5 minute distanță de Yates, în timp ce una mai puțin veselă este profilul contratimpului individual, relativ plat, cu multe linii drepte, care îl favorizează pe Dumoulin.
"Nu dau doi lei pe contratimp acum, fiindcă sunt complet epuizat", a explicat olandezul la finalul etapei a 15-a. Cu o zi de odihnă între timp, calculele se vor schimba. Poate pentru amândoi combatanții. "Simon e într-o formă atât de bună încât, cine știe, poate face chiar și un contratimp excelent".
O altă întrebare este cât de bine se poate recupera Simon Yates în ultima săptămână. Nicholas Portal, directorul sportiv al celor de la Sky, a dat o declarație curioasă: "Froome se luptă cu Dumoulin, Thibaut Pinot, Miguel Angel Lopez și Pozzovivo pentru victorie. Rămâne de văzut dacă Simon Yates va ține ritmul în a treia săptămână".
De obicei, Yates încetinește ritmul în cea de-a treia parte a unui Mare Tur, iar meniul din această săptămână de Giro, cu un contratimp individual și 3 etape montane extreme, se poate dovedi destul de greu. Pentru un rutier de 25 de ani, 3 etape cu lungimi serioase, de 196, 184 și 214 kilometri, pot fi copleșitoare.
Ce face concurența?
Un semn încurajator este, în schimb, concurența. În afară de Zoncolan, Froome pare depășit de situație. Poate reveni în joc cu un contratimp bun, dar Sky nu este renumită pentru că domină cursele prin tactică, ci prin putere, iar echipa britanică se remarcă mai mult prin apatie, decât prin preocupare.
Thibaut Pinot a profitat de Dumoulin pe cățărări și are un contratimp mediocru, în timp ce Pozzovivo e de așteptat să piardă timp suficient marți cât să nu mai reprezintă o dilemă. Astana, alături de Miguel Angel Lopez, pare în formă, însă liderul nu arată deocamdată la înălțimea provocării.
Deci care sunt șansele?
Timpul câștigat de Yates pare suficient pentru o victorie. La fel și forma. Însă într-o săptămână în care capcanele pândesc la fiecare colț, indiferent că sunt un adversar sau o pantă grosolană, chiar și fără prea mulți vănători pe urme, e de așteptat ca britanicul să cedeze.
Atunci cine o să câștige? Deocamdată, pentru acest răspuns merită urmărită o ultimă săptămână fascinantă din Turul Italiei. Și, cine știe, poate Simon o să sfideze complet orice calcul.
CLASAMENTUL GENERAL:
1 Simon Yates (GBr) Mitchelton-Scott 65:57:37
2 Tom Dumoulin (Ned) Sunweb 00:02:11
3 Domenico Pozzovivo (Ita) Bahrain-Merida 00:02:28
4 Thibaut Pinot (Fra) Groupama-FDJ 00:02:37
5 Miguel Angel Lopez (Col) Astana Pro Team 00:04:27
6 Richard Carapaz (Ecu) Movistar Team
7 Chris Froome (GBr) Team Sky 00:04:52
8 George Bennett (NZl) LottoNL-Jumbo 00:05:34
9 Pello Bilbao (Spa) Astana Pro Team 00:05:59
10 Patrick Konrad (Aut) Bora-Hansgrohe 00:06:13