Articol de Justin Gafiuc - Publicat marti, 11 august 2020 09:49 / Actualizat marti, 11 august 2020 10:37
Primăria Bucuresti se plânge că e aproape de faliment, dar în clubul finanțat din banii bucureștenilor continuă să se facă jocuri dubioase. Gazeta a descoperit cum zeci de mii de euro sunt direcționați către firme de casă, prin licitații cu dedicație pentru echipamentul sportivilor. Citiți mai jos întreaga investigație GSP.
- CSM București derulează o procedură de achiziție de echipament sportiv pentru mai multe secții.
- Caietul de sarcini la volei cuprinde specificații tehnice copiate din catalogul unui producător. Coincidență: acel producător e singurul care s-a înscris la licitație. Aceeași poveste și la handbal, dar cu altă firmă la primire. Aici s-a impus un termen prohibitiv de livrare, maximum 48 de ore, rezolvabil fix de unicul producător înscris în cursă.
- Culmea e că ofertanții (Macron și Kempa) nu se calcă pe bătături. Unul a rămas pe handbal, celălalt pe volei. Valoarea afacerii: circa 115.000 euro
Pe 17 iulie, CSM București a lansat pe portalul e-licitație.ro o procedură de achiziție echipament pentru 7 ramuri sportive, între care volei și handbal. Prețul total al operațiunii este de 806.051,68 lei fără TVA (circa 200.000 euro cu taxe), dintre care 227.443,70 lei la volei (centrul de juniori) și 243.910 lei la handbal (seniori+juniori). Adică peste jumătate din cost.
Surse GSP indică însă faptul că "la mijloc e doar o mascaradă, fiindcă, în realitate, lucrurile se desfășoară cu dedicație. Prevederile din caietele de sarcini duc direct către anumiți furnizori prestabiliți". Iar conexiunile din documente sunt, într-adevăr, frapante!
Aleargă singuri spre contracte
Însăși derularea licitației alimentează acest scenariu de culise, pentru că, după scadența termenului de depunere a ofertelor, 28 iulie, există numai câte o firmă intrată în cursă: Echisport Global Performance (volei, echipament Macron) și Fratelli Sport (handbal, echipament Kempa).
Până la atribuire, pe 28 august, mai sunt doar două etape formale, dat fiind faptul că e vorba de un singur participant pe disciplină: evaluarea financiară și deliberarea.
Descrieri identice
Să le luăm pe rând! La volei, pentru treningul de prezentare oficial la feminin, apar în cereri și următoarele repere:
- "Bluza croială exclusiv de damă"
- "Pe umeri în față și în spate design graphic abstract format din linii subțiri albe trasate sublimatic în diferite poziții geometrice". Sunt elemente identificate exact în modelul de echipament "Aurora" din catalogul Macron!
Apoi, povestea se repetă la masculin:
- "Bluză trening unisex, fermoar de sus până jos"
- "Pe umeri în față și în spate design graphic abstract format din linii subțiri albe trasate sublimatic în diferite poziții geometrice". Aici, descrierea în catalogul Macron o găsim în dreptul echipamentului "Shiva"!
Când se fac unele proceduri, oamenii se uită în anumite cataloage, își aleg de acolo ce doresc și apoi dau drumul la licitația dirijată. În felul acesta, se taie orice concurență, iar câștigătorul e deja stabilit. N-are sens să intri în asemenea licitații, fiindcă e pierdere de timp și de energie" - Oficial din industria de echipament sportiv
Trecem la echipamentul de joc (set tricou+șort), feminin și masculin cu același desen:
- "Guler în V material ușor"
- "Mânecă scurtă"
- "Inserții laterale material traforat pentru aerare"
- "Pe umeri în față și în spate design graphic abstract format din linii subțiri albe trasate sublimatic în diferite poziții geometrice".
Ultima e cea care face și aici diferența, trimițând direct către modelul "Nash" din același catalog Macron! Și aceeași descriere o regăsim la tricoul de prezentare oficial, masculin și feminin, ceea ce înseamnă că sportivii de la volei juniori CSM București se pregătesc să folosească la acest capitol modelul "Chenda" de la Macron!
Toate cele patru au în catalog o descriere care se suprapune aproape perfect peste caietul de sarcini de la CSM: "Textură sublimatică pe umeri, inserții pe față și în spate"!
Am decis să participăm doar la licitația de la handbal pentru că la volei nu ne încadram pe anumite specificații tehnice. Nu se pupau produsele noastre cu cerințele clubului. Nu vreau să fac niciun fel de speculații despre procedurile aflate în derulare" - Cătălin Geantă, director distribuitor Kempa
Măsură de precauție: modelul să fie într-un catalog
În plus, caietul de sarcini mai cuprinde o solicitare foarte selectivă, anume ca modelele propuse să apară deja într-un catalog 2020 al brandului. Macron îndeplinește și acest criteriu. Asta însemna însă că un potențial ofertant concurent interesat de contract nu avea nicio șansă dacă își propunea să creeze în mod special pentru licitație un model care să corespundă descrierilor, fără să-l aibă într-un catalog de produse!
"Nu doresc să comentez nimic înainte de finalul licitației" - Răzvan Radu, director distribuitor Macron
Vesta cu alt design, o scumpete!
De asemenea, CSM a mai operat un artificiu care a creat drum liber tot pentru Macron. Clubul n-a impus același design unitar și pentru vesta de prezentare. Mare coincidență: catalogul companiei italiene nu conține vestă cu același design! Prin urmare, vesta e cerută doar într-o linie obișnuită, generală.
În schimb, vesta bate la ochi la capitolul preț. Într-un referat din 9 iunie 2020, care prefața licitația, directorul adjunct CSM București, Ionuț Aron, aproba achiziția a 102 veste la un cost de 284 lei/bucată, adică un total de 28.968 lei. Numai că o vestă similară pe emag ajunge la circa 160 de lei, cu 40% mai ieftin!
Tripleta Aron – Chivorchian – Olteanu girează licitația
Aron, membru ALDE, e și inspector de specialitate la volei, fiind omul care aprobă referatele de achiziții. Caietul de sarcini a fost semnat și întocmit de coordonatorii secției, Angelica Harbuz Chivorchian și Costel Olteanu.
Prima este fiica lui Gheorghe Chivorchian, fost președinte la cluburile de fotbal Ceahlăul, FCM Bacău și Poli Timișoara, ex-secretar general FRF.
Kempa, prietenă cu termenul de livrare prohibitiv
Handbalul, sportul cel mai vizibil la CSM București, păstrează și el firul suspect de la volei. Dar aici mecanismul e mult mai abrupt: există o singură specificație care rade tot în cale, lăsând drum deschis spre o unică ofertă. Astfel, printre cerințele obligatorii apare: - "nu se admite termen de livrare mai mare de 48 de ore de la data semnării contractului".
Doar distribuitorul echipamentului Kempa și-a asumat acest criteriu extrem de selectiv. Un specialist din industrie semnalează însă că "o asemenea prevedere e practic imposibil de respectat la modul realist și te duce imediat cu gândul la o licitație cu dedicație. Și șapte zile e un termen inadecvat, cu atât mai mult 48 de ore!
Gândiți-vă că trebuie să ai pe stoc toată cantitatea, să primești de la club lista cu mărimile necesare, să execuți imprimeurile, să pregătești și să faci livrarea ca atare. Pur și simplu, n-ai cum să te încadrezi în 48 de ore decât dacă știi dinainte ce urmează și-ți aranjezi terenul. Altfel, n-ai absolut nicio șansă să respecți termenul!".
2014e anul în care Kempa, marcă germană aflată în portofoliul companiei Uhlsport, a început colaborarea cu handbalul de la CSM București
"Echipament livrat cu anticipație"
Surse GSP pretind că distribuitorul Kempa, în așteptarea rezultatului final al procedurii de la handbal, neavând emoții, ar fi livrat deja către CSM o parte din echipamentul pentru noul sezon, dar produsele n-ar fi fost trecute deocamdată pe gestiune pentru a nu o lua înaintea licitației!
"Vor putea masca acest demers printr-un contract de sponsorizare, care să pretindă că nu are nicio legătură cu licitația, dar realitatea e alta", explică aceleași surse.
Ce a răspuns CSM București la întrebările Gazetei
VOLEI:
1) Cum explicați faptul că în caietul de sarcini, la descrierea bluzei feminin (trening), apar cerințele "exclusiv de damă" și "design grafic abstract format din linii subțiri albe trasate sublimatic în diferite poziții geometrice", care se identifică exact cu un model de echipament din catalogul Macron, firmă al cărei reprezentant e, de altfel, unicul ofertant înscris în termen pentru volei?
- Ținem să precizăm că modelele "exclusiv de damă" au croială și mărimi diferite, specifice fetelor. La toate procedurile de achiziție de echipament, la secțiile în care există echipe de băieți și de fete (volei, handbal), se solicită trening distinct, atât modele feminine, cât și modele unisex sau pentru băieți. În cadrul compartimentelor ce au în componență doar echipe de băieți (rugby, baschet) au fost solicitate treninguri model bărbătesc. La toți producătorii analizați am găsit bluze de trening în aceeași combinație cromatică și de design atât în croială masculină, cât și feminină.
2) Cum explicați că descrieri similare, aflate doar în catalogul Macron, sunt prezentate si pentru echipamentul masculin (trening): "Bluză trening unisex", plus aceeași descriere de model ca la feminin? Același lucru și la echipamentul de joc și la tricoul de prezentare oficial, cu descrieri corespondente unor modele unice Macron?
- Caracteristicile tehnice prezentate în catalogul Macron se regăsesc și în prezentările altor producători de echipament sportiv.
3) Care este motivul pentru care modelele ofertate trebuie să se regăsească obligatoriu într-un catalog, neputând exista posibilitatea pentru un potențial ofertant să creeze un model special pentru a putea licita conform cu cerințele din caietul de sarcini?
- În fiecare an, clubul nostru primește cataloage de echipament sportiv de la diferiți producători. Faptul că modelele ofertate trebuie să se regăsească într-un catalog reprezintă ceva normal în alegerea modelului, a culorii, a designului. Aceste cataloage sunt sursa noastră de inspirație pentru alegerea echipamentelor sportive. Din experiența anilor trecuți, crearea unui model special implică costuri suplimentare și o perioadă mai mare de livrare. De aceea am considerat că nu este necesară o cheltuială în plus cu modele personalizate, design special pentru echipe de juniori, așa cum am procedat și la echipa de senioare, care a evoluat în Liga Campionilor.
4) Cum explicați faptul că în caietul de sarcini nu există obligație pentru ofertant să prezinte și vesta în aceeași linie de design cu echipamentul?
- Vesta de prezentare pe care noi ne-am dorit-o este o vestă clasică întâlnită la toți producătorii. În general, în privința vestelor, ca articol vestimentar pentru sportivi, se merge pe o linie simplă din pricina dificultății cu care s-ar realiza aceeași linie de design cu echipamentul.
HANDBAL:
1) Cum explicați că în caietul de sarcini, la cerințele obligatorii, apare prevederea că "nu se admite termen de livrare mai mare de 48 de ore de la data semnării contractului"? Apreciați că este un termen rezonabil de livrare pentru orice potențial ofertant dat fiind timpul necesar pentru selecție mărimi echipament, realizare imprimeuri solicitate de club, operațiuni administrative și tehnice de livrare?
- Din cauza pandemiei de coronavirus, licitația pentru achiziționarea de echipament sportiv a întârziat. Noul sezon, atât la feminin, cât și la masculin, bate la ușă, eventualele amânări nedepinzând de noi. Acesta a fost motivul pentru care am solicitat un termen de livrare scurt. Echipele de seniori, fete și băieți, trebuiau echipate pentru noul sezon la începutul perioadei de pregătire. La aceasta adăugăm și prezentarea oficială a celor două echipe. Considerăm că doar astfel puteam găsi o firmă serioasă care să ne satisfacă exigențele. Mai mult de-atât, avem nevoie de un colaborator care să aibă un stoc numeros, astfel încât să poată respecta termenele stabilite, întrucât numărul meciurilor din competițiile interne și internaționale este unul ridicat, iar eventualele deteriorări ale echipamentului de joc pot surveni în orice moment.
Citește și alte știri despre CSM București:
CSM București a pierdut procesul cu fostul său antrenor, suedezul Magnus Johansson
Dedu vrea campionatul de handbal ca în NBA! Ce condiții cere FRH pentru meciuri