Articol de Valentin Damian - Publicat vineri, 14 noiembrie 2008 00:00
Pentru siguranţa pasagerilor, Renault a creat un adevărat "abator". 500 de maşini sînt distruse anual în crash-teste
De multe ori miezul de noapte ne-a prins uitîndu-ne la TV pe Discovery cum maşini de zeci de mii de euro sînt izbite de ziduri frontal sau lateral. Din această pagină veţi afla ce se află în spatele acestor teste de siguranţă sau cum se trăieşte live un asemenea experiment.
Lardy. O mică localitate aflată la 50 de kilometri de Paris. Nu e obiectiv turistic şi asta poate fi explicaţia celor de la Renault care şi-au fixat acolo unul din cartierele generale, tocmai ca să nu fie deranjaţi. Ei l-au numit Centru Tehnic. Nimic spectaculos la prima vedere. Măsurile de securitate pentru accesul în fieful producătorului francez te contrazic rapid. Lardy pare important. Intri în curtea imensă, iar peste tot, maşini din toată gama. Unele din ele camuflate, cu siguranţă noile modele care n-au fost încă lansate. Tragi cît poţi cu coada ochiului, dar nu prea mult fiindcă eşti însoţit. N-ai voie să fotografiezi pentru că ai fost avertizat încă de la poartă, dar îţi vine instantaneu să te transformi în paparazzi.
Pînă la urmă, ce se întîmplă la Lardy? Acolo este "abatorul" lui Renault. Nimic exagerat. Acolo se sacrifică maşini nou-nouţe în toate felurile posibile de crash-teste. De altfel, Renault acordă o mare importanţă siguranţei, nu mai puţin de 500 de maşini găsindu-şi sfîrşitul aici. :O
Halei i se spune "Catedrala"
Totul se petrece într-o hală imensă, ferită, aflată într-un demisol. Este imensă, iar angajaţii îi spun "Catredala". Multe reflectoare, kilometri de cabluri, manechine şi senzori peste tot. Un colţ este amenajat ca tribună. Fotolii confortabile în care poţi să te afunzi şi să te faci mic atunci cînd vine momentul. Pentru siguranţa privitorilor a fost montat un perete din plexiglas.
În "Catedrală" urma o reprezentaţie. Toate reflectoarele erau focusate în centrul halei, pe un Renault Twingo GT. În rest, beznă. Peste cîteva minute acesta avea să-şi termine rolul. Un sfîrşit trist. Ieşit de curînd din fabrică, Twingo era aşezat de-a curmezişul pe o şină. De acolo, urma să se prăvălească peste el o maşinărie de oţel, care avea montată în faţă "o pernă" din aluminiu. Scenariul era pentru un crash-test cu impact lateral (pole test).
În habitaclu, un manechin pe scaunul din dreapta, "scaunul mortului" cum i se spune. Omul fără suflet era garnisit cu senzori şi vopsit în diferite culori pe membre şi cap pentru a se observa ulterior urmele lăsate. Cei din Lardy ne-au spus că maşinăria va lovi cu viteza de 55 km/h, aceeaşi folosită şi de cei de la EuroNCAP, forul suprem în testarea maşinilor la siguranţă şi care dă stelele, un element important atunci cînd îţi cumperi o maşină.
Impactul
55 km/h. Nu ţi se pare mare lucru cînd afli viteza cu care urma să lovească. Banal. Impactul a fost însă unul fantastic. Bubuiala a fost groaznică, iar sunetul uluitor. :S Fără nici o brumă de exagerare. Maşina a fost azvîrlită aproape15 metri. 55 de km/h. Obsedantă viteză. Am fi vrut să vedem o reluare. Totul a fost prea rapid, iar impresia puternică. 55 km/h şi nu poţi să articulezi un cuvînt. Cum ar fi la 100 km/h? Mult mai dur. Mai mult de 100? Doamne! Tragedie. :(
Pentru cei de la Renault, munca de abia începea. Măsurători, poze, calcule, reluări video. Totul pentru siguranţa pasagerilor. A fost doar un crash-test. 55 km/h. Ce puţin! Mare păcăleală!mai puţin de 500 de maşini găsindu-şi sfîrşitul aici.
115 morti s-au înregistrat numai în Bucureşti în primele 10 luni ale anului din cauza accidentelor rutiere
700 de kilograme este greutatea cu care loveşte o centură de siguranţă neataşată de pe bancheta din spate spătarul scaunelor
Pentru siguranţa pasagerilor, Renault a creat un adevărat "abator". 500 de maşini sînt distruse anual în crash-teste
De multe ori miezul de noapte ne-a prins uitîndu-ne la TV pe Discovery cum maşini de zeci de mii de euro sînt izbite de ziduri frontal sau lateral. Din această pagină veţi afla ce se află în spatele acestor teste de siguranţă sau cum se trăieşte live un asemenea experiment.
Lardy. O mică localitate aflată la 50 de kilometri de Paris. Nu e obiectiv turistic şi asta poate fi explicaţia celor de la Renault care şi-au fixat acolo unul din cartierele generale, tocmai ca să nu fie deranjaţi. Ei l-au numit Centru Tehnic. Nimic spectaculos la prima vedere. Măsurile de securitate pentru accesul în fieful producătorului francez te contrazic rapid. Lardy pare important. Intri în curtea imensă, iar peste tot, maşini din toată gama. Unele din ele camuflate, cu siguranţă noile modele care n-au fost încă lansate. Tragi cît poţi cu coada ochiului, dar nu prea mult fiindcă eşti însoţit. N-ai voie să fotografiezi pentru că ai fost avertizat încă de la poartă, dar îţi vine instantaneu să te transformi în paparazzi.
Pînă la urmă, ce se întîmplă la Lardy? Acolo este "abatorul" lui Renault. Nimic exagerat. Acolo se sacrifică maşini nou-nouţe în toate felurile posibile de crash-teste. De altfel, Renault acordă o mare importanţă siguranţei, nu mai puţin de 500 de maşini găsindu-şi sfîrşitul aici. :O
Halei i se spune "Catedrala"
Totul se petrece într-o hală imensă, ferită, aflată într-un demisol. Este imensă, iar angajaţii îi spun "Catredala". Multe reflectoare, kilometri de cabluri, manechine şi senzori peste tot. Un colţ este amenajat ca tribună. Fotolii confortabile în care poţi să te afunzi şi să te faci mic atunci cînd vine momentul. Pentru siguranţa privitorilor a fost montat un perete din plexiglas.
În "Catedrală" urma o reprezentaţie. Toate reflectoarele erau focusate în centrul halei, pe un Renault Twingo GT. În rest, beznă. Peste cîteva minute acesta avea să-şi termine rolul. Un sfîrşit trist. Ieşit de curînd din fabrică, Twingo era aşezat de-a curmezişul pe o şină. De acolo, urma să se prăvălească peste el o maşinărie de oţel, care avea montată în faţă "o pernă" din aluminiu. Scenariul era pentru un crash-test cu impact lateral (pole test).
În habitaclu, un manechin pe scaunul din dreapta, "scaunul mortului" cum i se spune. Omul fără suflet era garnisit cu senzori şi vopsit în diferite culori pe membre şi cap pentru a se observa ulterior urmele lăsate. Cei din Lardy ne-au spus că maşinăria va lovi cu viteza de 55 km/h, aceeaşi folosită şi de cei de la EuroNCAP, forul suprem în testarea maşinilor la siguranţă şi care dă stelele, un element important atunci cînd îţi cumperi o maşină.
Impactul
55 km/h. Nu ţi se pare mare lucru cînd afli viteza cu care urma să lovească. Banal. Impactul a fost însă unul fantastic. Bubuiala a fost groaznică, iar sunetul uluitor. :S Fără nici o brumă de exagerare. Maşina a fost azvîrlită aproape15 metri. 55 de km/h. Obsedantă viteză. Am fi vrut să vedem o reluare. Totul a fost prea rapid, iar impresia puternică. 55 km/h şi nu poţi să articulezi un cuvînt. Cum ar fi la 100 km/h? Mult mai dur. Mai mult de 100? Doamne! Tragedie. :(
Pentru cei de la Renault, munca de abia începea. Măsurători, poze, calcule, reluări video. Totul pentru siguranţa pasagerilor. A fost doar un crash-test. 55 km/h. Ce puţin! Mare păcăleală!mai puţin de 500 de maşini găsindu-şi sfîrşitul aici.
115 morti s-au înregistrat numai în Bucureşti în primele 10 luni ale anului din cauza accidentelor rutiere
700 de kilograme este greutatea cu care loveşte o centură de siguranţă neataşată de pe bancheta din spate spătarul scaunelor