Articol de Costin Ștucan - Publicat marti, 15 iunie 2021 13:48 / Actualizat marti, 15 iunie 2021 20:52
După doi ani, 2019 și 2020, în care clubul a înregistrat un deficit total de peste 10 milioane de euro, FCSB are acum emoții în privința milioanelor de euro care vin de la sponsorul principal, City Insurance.
Compania de asigurări, care apare pe tricourile echipei încă din 2013, trece printr-o criză administrativă după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), o entitate guvernamentală de control, a suspendat săptămâna trecută tot managementul firmei și a amendat drastic City Insurance.
Potrivit Ziarului Financiar, în urma controalelor derulate la sediul companiei și a neregulilor descoperite, opt membri din directoratorul și din consiliul de supraveghere ale firmei au fost amendați cu câte un milion de lei (aproximativ 200.000 de euro), li s-au retras aprobările acordate de ASF și dreptul la vot.
În plus, City Insurance a primit o amendă de 2,9 milioane de lei și are acum obligativitatea de “a trimite spre aprobare către ASF un plan de finanţare şi redresare pentru restabilirea nivelului fondurilor proprii eligibile care să acopere cerinţele de capital”.
Lider pe piața asigurărilor, City Insurance și-a mărit cota de piață substanțial în ultimul deceniu și datorită asocierii de imagine cu clubul finanțat de George Becali. În 2020, FCSB și compania sancționată acum de ASF au decis să prelungească asocierea până în 2023 în următoarele condiții:
- 800.000 de euro pe an pentru afișarea brandului City Insurance pe tricouri și pe panouri publicitare la meciurile de acasă
- 200.000 de euro bonus pentru câștigarea titlului în Liga 1
- 100.000 de euro bonus pentru câștigarea Cupei României
- 300.000 de euro bonus pentru calificarea în grupele Champions League
- 200.000 de euro bonus pentru calificarea în grupele Europa League
Cel mai important partener comercial al FCSB trece acum printr-o criză gravă de management, astfel că nimeni din cadrul City Insurance nu a fost disponibil să vorbească despre potențialul impact asupra unui contract de sponsorizare aflat în derulare. Contactat de Gazetă, semnatarul contractului din partea FCSB, Valeriu Argăseală, a refuzat să facă vreun comentariu: “Nu vreau să vorbesc despre situația de la ei”.
Fata, sponsorizată la Master
Surse din cadrul ASF susțin, însă, că, dincolo de această relație comercială publică dintre City Insurance și FCSB, ar exista și una necunoscută publicului. La începutul lui 2020, compania de asigurări ar fi asigurat o parte din bursa de studii pentru fata semnatarului contractului din partea FCSB, Valeriu Argăseală.
Ruxandra Argăseală, avocat la firma Piperea și Asociații, s-a înscris în februarie 2020 pentru un master în drept sportiv internațional la ISDE Law Business School din Madrid. Contactată de Gazetă, fata președintelui FCSB a explicat motivația din spatele deciziei:
“Acest master înseamnă foarte mult, mai ales că în România nu există specialiști în acest domeniu. Sper să mi se deschidă niște oportunități în drept sportiv. Nu am finalizat încă masterul pentru că l-am început în martie anul trecut, exact când a explodat pandemia care a decalat puțin cursurile.
L-am început, am parcurs toate examenele și am depus și lucrarea de dizertație, însă organizatorii pun foarte mare accent pe socializare și legarea de conexiuni cu ceilalți colegi.
Ar fi trebuit să fie trei întâlniri în persoană în care să ne cunoaștem, să schimbăm impresii profesionale, personale, să punem bazele unei relații profesionale. Nu s-au făcut putut face toate. Una se va face peste două săptămâni la Madrid”.
Nu m-am gândit dacă acest master mă va ajuta să lucrez pentru FCSB în litigiile lor internaționale. N-am făcut masterul ca să activez într-un anumit loc. Orizonturile sunt foarte largi. Dacă o să fie cazul, sigur o să ajut clubul. Dar știți că depinde de foarte multe variabile
- Ruxandra Argăseală
Prețul pentru acest master este de 21.000 de euro. Înscrierea costă 2.000 de euro, iar restul până la suma totală este plătit în rate până la finele anului în care se face înscrierea. Ruxandra Argăseală admite că “prețul este mare pentru România. Dar dacă vă gândiți pe termen lung la profit, la educația pe care o primește respectivul student, eu cred că prețul merită”.
Sursele Gazetei susțin, însă, că o parte însemnată din suma de 21.000 de euro ar fi fost acoperită de City Insurance printr-un contract de mecenat.
Semnatarii contractului cu scop filantropic oferit de sponsorul FCSB sunt Epameinondas Papanikolaou și Renato Szilagy, adică președintele și vicepreședintele directoratului City Insurance suspendați și amendați săptămâna trecută pentru neregulile găsite de Autoritatea pentru Supraveghere Financiară. Szilagy este și semnatarul contractului de sponsorizat cu FCSB, prelungit în vara lui 2020.
Întrebată despre suma primită de la sponsorul clubului unde președinte este tatăl său, Ruxandra Dragomir a început să râdă încurcată: "Nu am să comentez informația asta. Ăsta e răspunsul meu”.
Tatăl ei, Valeriu Argăseală, a spus: “Eu nu am ce să comentez. Scrieți ce considerați că trebuie să scrieți. Să spună cei care cred că ar fi un conflict de interese dacă este așa. Să citească definiția și după aia…”.
Niciunul dintre directorii City Insurance suspendați recent nu a putut fi contactat.
Ce este mecenatul
Potrivit legii 32 din 1994, „mecenatul este un act de liberalitate prin care o persoană fizică sau juridică, numită mecena, transferă, fără obligație de contrapartidă directă sau indirectă, dreptul său de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare către o persoană fizică, ca activitate filantropică cu caracter umanitar, pentru desfășurarea unor activități în domeniile: cultural, artistic, medico-sanitar sau știintific-cercetare fundamentală și aplicată”.
Fiul lui Argăseală, angajat la marketing
În 2014, anul în care Ruxandra Argăseală intra în barou, celălalt copil al lui Valeriu Argăseală, Alexandru, era angajat la doar 24 de ani în nou înființatul departament de marketing de la FCSB, care pe atunci folosea încă numele Steaua.
Un an mai târziu, în 2015, CSA Steaua a descoperit că fiul lui Valeriu Argăseală vindea pe internet articole cu marca pe care clubul lui Becali nu o mai putea folosi! Prin firma SC Sport Shop Style, Alexandru Argăseală vindea pe site-ul www.fcsteauashop.ro produse cu emblema Stelei și și-a oprit activitatea numai după ce a primit notificarea din partea Clubului Sportiv. În 2019, Alexandru Argăseală a părăsit clubul FCSB.
Citește și alte știri despre FCSB:
FCSB, datoare! Clubul lui Gigi Becali, obligat în primă instanță să achite 1 milion de lei
Marea iubire a lui Ion Țiriac are o afacere de succes » Cu ce se ocupă femeia: „M-a ajutat”