Articol de Daniel Grigore - Publicat duminica, 29 decembrie 2024 08:51 / Actualizat duminica, 29 decembrie 2024 08:51
Antonio Moșoiu, alias Peacky Football, unul dintre cei mai mari colecționari români de tricouri de fotbal, și-a propus să dețină cel puțin un tricou al fiecăreia dintre cele 211 echipe naționale din lume ♦ Cum s-a născut pasiunea lui, ce obstacole a întâlnit, cu ce nume importante din fotbal s-a întâlnit și care dintre interacțiuni l-au marcat? Antonio și-a pus povestea pe tapet în cadrul emisiunii Premier GSP.
A cutreierat țara în căutarea unor tricouri sau măcar a unor semnături, a găsit piese unicate în locații exotice, a interacționat 1 la 1 cu Dennis Man, Marius Marin, Bogdan Lobonț, Albion Rrahmani, Teodora Meluță, Constantin Budescu și multe alte nume importante din fotbalul românesc.
Pentru Antonio Moșoiu, alias Peacky Football, a colecționa tricouri reprezintă mai mult decât un hobby. Pentru el, este un stil de viață.
Dar ce presupune o astfel de pasiune, mai departe de ce putem vedea prin intermediul rețelelor de socializare? Antonio s-a deschis în fața cititorilor Gazetei într-o ediție specială de Premier GSP, în cadrul căreia, din postura de susținător al lui Manchester United, și-a exprimat îngrijorarea față de ce se întâmplă pe Old Trafford.
Antonio Moșoiu (Peacky Football) la Premier GSP: „Maximum am avut 700 de tricouri, toate puse pe umerașe!”
„Totul a început din copilărie. Eu am descoperit cu adevărat fotbalul prin 2006, când aveam 9 ani, prin stickerele Panini cu Champions League și Cupa Mondială. Până atunci, urmărisem fotbalul alături de tata și bunicul și știam doar de Farul și de Steaua. Atunci am descoperit că există și alte echipe și am început să mă documentez.
A început să-mi placă foarte mult fotbalul, chiar m-am apucat să joc. Apoi am început să caut tricouri: Mutu la Fiorentina, Ronaldinho la Barcelona, Kaka la AC Milan. Nu găseai pe nicăieri tricouri originale!
Ulterior am început să mergem în vacanțe în afara țării și am adus aici, să vă arăt, unul dintre primele mele tricouri, luat în 2009 chiar de la Santiago Bernabeu, cu Real Madrid. Este cea mai veche piesă din colecție pe care am cumpărat-o personal.
Treptat am continuat să cumpăr. În străinătate am dat de magazine cu tricouri vintage și m-am îndrăgostit de acest lucru. M-am gândit: «Eu de ce nu aș putea să-mi măresc colecția?». Așa că am început să vând o parte dintre tricourile pe care le aveam și să cumpăr altele, mai scumpe, ediții mai speciale, cu jucător pe spate. În mod normal, orice detaliu în plus costă bani, că este vorba despre un patch (n.r. - o siglă) sau despre varianta tricoului.
Pe deasupra, am început să studiez acest domeniu. Mi-a luat cam 3 ani să învăț să deosebesc tricourile, să-mi dau seama câte există, m-am gândit să deschid primul meu magazin de tricouri.
Momentan, colecția mea numără cam 300 de exemplare, am mai făcut puțină curățenie de curând. Maximum am avut 700, toate puse pe umerașe!”, a relatat Antonio.
Stabilit în Constanța, el își desfășoară activitatea pe mai multe fronturi, având inclusiv un magazin online de unde pasionații pot cumpăra tricouri noi sau de colecție:
„Am câteva piese și la Muzeul Fotbalului din București, unde suntem parteneri. Acolo ducem atât tricouri rare, cât și noi. Pe site, online, avem tot timpul stoc. Visul meu este să deschid un mini muzeu și un pub. De multe ori am fost nevoit să renunț la o parte din colecție, totul pentru a crește afacerea. Chiar vreau să-mi deschid un magazin-pub fizic”.
Vrea tricourile tuturor celor 211 echipe naționale din lume!
Marele vis al lui Antonio are și un nume: „Misiunea 211”. El speră ca la un moment dat să dețină cel puțin un tricou al fiecăreia dintre cele 211 echipe naționale din lume, cele recunoscute de FIFA. Este la jumătatea drumului și plănuiește vizite pe tot globul pentru a-și îndeplini visul.
„De curând, am început un proiect cu echipele naționale. Vreau să fiu primul din România care să dețină un tricou de la fiecare națională din lume. Sunt 211 și i-am spus «Misiunea 211», ca să sune bine.
Momentan am aproape 100, dar încerc să cumpăr și în vacanțe, când ajung în anumite țări, pentru ca ele să aibă o poveste. Să comanzi de pe internet nu este complicat, dar pentru mine, având în vedere că proiectul ăsta înseamnă pasiune pentru fotbal și tricourile de fotbal, trebuie să am ce duce mai departe, ca acele tricouri să aibă o putere.
Am început să le colecționez pe cele pentru naționale cam de 1 an și jumătate. Este foarte complicat, mai ales dacă le vrei originale pe toate. Dacă vrei și cu fotbaliști pe spate, și mai greu. Dacă vrei și anumite patch-uri, și mai greu și mai scump.
Eu sper să ajung la 190 de tricouri până la finalul anului 2025, acesta este obiectivul meu. Am lăsat la urmă vreo 21 de echipe, pentru că sunt câteva prin America mai greu de atins. Acolo va fi cu adevărat dificil. Cu Bolivia, de exemplu, nu prea se găsesc tricouri. Sau dacă se găsesc, sunt foarte, foarte scumpe”, a povestit Antonio.
David Kiki l-a ajutat cu tricoul din Benin
În colecția lui Antonio se regăsește și tricoul naționalei din Benin. Acesta i-a fost oferit de către David Kiki, fundaș stânga legitimat în prezent la FCSB, după ce a evoluat la Farul Constanța.
„Am destul de multe tricouri exotice din Asia, Africa. Acolo este ceva mai deosebit. Unul dintre ele este special, pentru că este și purtat de un fotbalist trecut pe la Farul Constanța, David Kiki. Mi-a adus un tricou pe care l-a purtat în calificările la Cupa Mondială din 2022.
Este un tricou special pentru mine, mai ales că a fost purtat, mi-a fost oferit de un jucător, l-a și semnat când m-am întâlnit cu el... asta face acest tricou să fie special”, mărturisește Antonio.
„Este o pasiune foarte costisitoare, dar tricourile originale sunt ca vinul”
Trecem la aspectele financiare, iar Antonio admite că a colecționa tricouri la nivelul la care o face el „este o pasiune foarte costisitoare și ceva nou pentru România. Dar trebuie să înțelegem că tricourile originale sunt ca vinul. Cu timpul, ajung să valoreze mai mult. Dacă nu-ți cumperi un tricou în sezonul actual, anul următor sau peste 2-3 ani nu mai ai de unde face rost de el. Mai ales dacă are printat un nume pe spate, un patch pe mânecă... Aceste tricouri ajung să valoreze foarte mult”.
Tricoul cu cea mai mare valoare sentimentală pe care-l am este cel pe care l-am adus în studio, cu Real Madrid. L-am cumpărat în 2009 de pe stadion, cred că a fost primul tricou pe care l-am cumpărat de pe un stadion dintr-o altă țară. A fost ceva foarte special pentru mine.
Cel mai scump tricou din colecție cred că este unul cu Cristiano Ronaldo, semnat de el, cu Portugalia, din 2020. L-am cumpărat chiar de la muzeul lui, din Madeira.
- Antonio Moșoiu
L-a întâlnit pe Jose Mourinho!
Pentru Antonio, nimic nu se compară cu momentul în care a fost în proximitatea lui Jose Mourinho, legendarul antrenor portughez venit în România pentru a antrena selecționata mondială în meciul de „retragere” al Generației de Aur.
Cum a ajuns să facă poză cu „The Special One”?
„Am fost să fac poze la meci, să promovez acest eveniment, ceva unic. Totul a fost emoționant, nu am cuvinte să descriu ce am simțit acolo. La pauză, s-a făcut întuneric la un moment dat, iar în spatele meu a apărut Mourinho, fără bodyguarzi. Până atunci nu puteai să te apropii de el, era mai vânat decât Hagi!
Am zis că am o singură șansă de a mă apropia de el. Am fost primul care a făcut-o, l-am întrebat dacă putem face o poză. La final mi-a și semnat o eșarfă. Este cu adevărat The Special One”, dezvăluie Antonio.
Cum diferențiezi un tricou original de un fake?
Antonio a explicat diferența între un tricou original și unul fals, dar și diferența dintre o replică și un tricou fals, „fake” în limbajul popular.
Cum îți dai seama dacă tricoul pe care vrei să-l cumperi este autentic?
„În primul rând, te uiți la etichete. Etichetele sunt cel mai importante. La cele false îți cam dai seama, iar la tricourile făcute 1 la 1, cum se mai găsesc, contează foarte mult țara de fabricație. Fiecare companie fabrică în anumite țări.
În general, cele din Thailanda sunt fake, dar există și originale de acolo. Contează codurile, calitatea tricoului și alte aspecte de genul acesta”, spune Antonio.
Tricourile replică NU sunt „fake-uri”
El a ținut să explice că există o diferență între tricourile replică și cele false (fake):
„Un tricou «replică» este, de fapt, original, versiunea pe care o găsești la stadion. Mulți folosesc greșit termenul, referindu-se la tricourile care sunt «fake»”.
Cu alte cuvinte, tricourile replică sunt produse de aceiași sponsori tehnici responsabili și cu tricourile autentice, numai că sunt fabricate astfel încât costul de producție să fie mai mic și, implicit, ele mai accesibile.
Ce face ca un tricou să fie valoros?
Alt subiect abordat în cadrul emisiunii îl reprezintă factorii care dau valoare un tricou.
„Contează foarte mult cât de iubită este echipa, ce a reușit în sezonul respectiv. Mai contează patch-urile (n.r. - siglele) și ce imprimeuri mai ai pe ele. Contează și numele jucătorului de pe spate. Dacă-l ai pe Messi sau Ronaldo, automat tricoul este mai scump, mai căutat”, a explicat Antonio Moșoiu.
Peacky Football face TOP 5 tricouri din Premier League
I-am propus invitatului și un joc, să întocmească un top al tricourilor lui preferate din Premier League, campionatul întors pe toate fețele în fiecare ediție de Premier GSP.
„Îmi place foarte mult echipamentul de acasă al lui Crystal Palace, chiar am văzut că are un scor foarte bun la nivel mondial, l-au votat foarte mulți fani drept cel mai frumos. Și eu l-aș adăuga la colecție sau chiar l-aș purta.
Pe locul doi aș pune al treilea echipament al lui Manchester United, e ceva deosebit.
Îmi mai place echipamentul de deplasare al lui City, deși nu țin cu ei. L-au refăcut după modelul din '98. Îmi place foarte mult că au adus aspectul de vintage în prezent.
Pe locul 4 echipamentul de acasă al lui Chelsea, chiar dacă este destul de ciudat. Inspiră cer, valuri, Galaxie, sunt foarte multe speculații, dar mi se pare diferit, ceva ce reprezintă anul în care suntem. Acum 20 de ani nu vedeai așa ceva. Au încercat nou, «fresh».
Închid TOP 5 cu echipamentul de acasă al lui Liverpool, e foarte frumos”.