GSP.RO  »  ESPORTS  »  ESPORTS

EXCLUSIV Președintele Institutului Sportiv Român, interviu pentru GSP: „Vrem reglementarea eSports-ului în România! Putem fi lideri în industrie”

Finala eFifa World Cup 2019/ foto Imago Images
Finala eFifa World Cup 2019/ foto Imago Images

Articol de GSP - Publicat luni, 17 octombrie 2022 13:54 / Actualizat marti, 18 octombrie 2022 16:42

Adrian Socaciu, președintele Institutului Sportiv Român și consilier al președintelui Federației Mondiale de eSports, anunță că disciplina eSports va fi reglementată curând în România. Există un proiect de lege în Senat și se așteaptă soluționarea sa până la finalul anului.

Fenomenul eSports capătă amploare peste tot. În lume și, implicit, în România. Țara noastră a devenit tot mai des gazdă pentru marile turnee, iar Arena Națională e o țintă pentru organizatori. 

TOP 10 jucători din SuperLigă în FIFA 23 » Un român are 93 PACE
FIFA 23
TOP 10 jucători din SuperLigă în FIFA 23 » Un român are 93 PACE

Se scriu articole științifice despre fenomen, se caută soluții pentru a deveni mai vizibil și, mai nou, se dorește reglementarea pieței, iar faptul că în Parlamentul României există un proiect legislativ care să reglementeze acest domeniu poate transforma ţara noastră în lider la nivel european, crede Adrian Socaciu. 

Președintele Institutului Sportiv Român și consilier al președintelui Federației Mondiale de Esports a scris recent un amplu material despre subiect. Scopul? Reglementarea cât mai rapidă a segmentului în țara noastră.

Adrian Socaciu: „ESports și gaming-ul sunt un fenomen social”

- Domnule Socaciu, v-am citit materialul, ce viitor vedeți în România pentru eSports?
- eSports și gaming-ul sunt un fenomen social. Dacă vorbim despre date, conform raportului Asociației Producătorilor de jocuri, sunt 7,9 milioane de oameni care se joacă. Întrebarea e cum vom da direcția? Putem să fim lideri europeni sau putem să stăm. Ar fi bine să vedem acest fenomen al gaming-ului și eSports din două perspective. 

- Așa...
Prima perspectivă, a producătorilor, și a doua, a celor care se joacă. Dacă ne uităm pe piață, Counter Strike, DOTA, LOL sunt jocuri care au rezistat pentru că a existat pasiunea și competiția. În momentul de față, eSports, atât la nivel mondial, cât și european, dar și în România, e precum un sport pentru că există kinetoterapeut, mental coach. Are toate ingredientele.

- OK, dar vă spun care e întrebarea care se pune. E cumva o contradicție, vorbim despre sport, mișcare, dar jocurile pe calculator sau consolă sunt în antiteză cu ideea asta, nu?
- Sunt de acord cu sportul. Omul trebuie să se trezească cu jumătate de oră mai devreme pentru a face mișcare. Dacă înainte de anii '90 aveam o cultură a mișcării, astăzi nu o mai avem într-o perioadă în care lumea spune să mâncăm sănătos, să alergăm, să bem 2 litri de apă pe zi. Ne-am întrebat de ce ?

- Vă rog!
- La partea sportivă nu avem o viziune. Nu avem un cadru. Confundăm mișcarea, educația fizică cu sportul. Sportul este o activitate pe care o faci regulat, ești legitimat la un club, dar dacă ne întoarcem atât la mișcare, cât și la sport, cred că totul pornește de la profesionalism, atât timp cât nu ai profesioniști, nu știi încotro te îndrepți.

„În Brazilia, lumea alerga și nu fuma”

- Revin la idee, sunt mulți sportivi sau foști mari atleți care atrag atenția că azi copiii nu mai sunt atrași de mișcare, ci de tabletă, ori ideea pe care dumneavoastră o susțineți acolo merge.
- Așa este, dar aici ar trebui să vorbim despre cum îl cultivăm pe acel copil să facă mișcare și să înțeleagă rolul mișcării. Dacă am știi să-i arătăm rolul mișcării, lucrurile ar fi cu totul altele. Am fost acum o lună în America de Sud. Am rămas impresionat de ce se întâmpla în Brazilia, lumea alerga și nu fuma. Fotbalul este o religie acolo, dar dincolo de fotbal, că era baschet, volei, tenis, toată lumea făcea mișcare. 

- Cum explicați asta?
- Era o cultură pentru mișcare și i-am întrebat de unde. Ei înțelegeau că sportul generează o emoție. Că e necesar ca omul să-și descopere campionul din el, fie ca este judecător, ospătar sau președintele țării. Atât timp cât ai valorile unui campion, vei reuși în viață. 

- Și cum împăcăm ideea?
- Trebuie făcută complementar. Pe deoparte, avem un program-pilot prin care cei care se joacă fotbal pe consolă joacă în paralel și fotbalul clasic. De aici a venit și crearea unui cadru, dacă nu facem asta, eSports și gaming-ul vor deveni precum țigările, adică adicții. Responsabilitatea statului este să-i informeze pe oameni despre lucrurile bune și mai puțin bune, iar de acolo fiecare individ să-și aleagă ce face mai departe.

- Ați spus o cifră șocantă, 7,9 milioane de oameni care se joacă. Nu cumva trecerea spre virtual e prea mare?
- Această cifră nu a a apărut din cauza pandemiei, este de vreo 12-15 ani. Pentru că au devenit atractive, sportul clasic nu mai e atractiv, la fel și cei care se ocupă de sportul clasic, pentru că nu știu să-l facă. Am văzut în parcurile din București, ținând cont că a fost săptămâna europeană a sportului, federațiile care făceau diverse acțiuni și era plin de copii care voiau să facă mișcare. Astăzi însă dacă vrei să faci sport costă.

- Și eSportul costă!
- Da, costă. Doar că există o dezbatere despre ce este eSport-ul și ce este gaming-ul. Pentru că toată lumea are un telefon, o tabletă sau un PlayStation și se joacă. Cum am spus, la început toată lumea se juca, pe urmă au apărut echipele, naționalele, federațiile europene, federațiile mondiale, care au început competiția. Asta pentru că sportul este singurul domeniu în care te unești sub un steag, o emblemă. Fie că e emblema clubului sau țării tale, cu care care te identifici. Dacă vorbim de fotbal, toată lumea e bucuroasă, dar când mergem în alte țări, nu e fotbalul neapărat cel mai iubit sport. Atunci de ce să nu dăm o șansă și acestui segment?

- Am mai citit la dumnevoastră, ceva legat de programe de masterat în eSports. Pare ceva SF!
- Nu este SF. Întrebarea este ce vrem să fim? Dacă vrem să avem și noi ambiții, curaj, să fim și noi niște lideri în această lume în care trăim sau vrem să ne raportăm la alții? Atunci am gândit 3 aspecte. 

- Vă rog, detaliați.
- Primul, înainte să faci orice ai nevoie de un cadru legislativ, și am inițiat o consultare, care a durat doi ani de zile, împreună cu oamenii din industrie. Pornind de la organizatorii de evenimente, de la cei care dețin cluburi. Cei din urmă sunt mai degrabă niște SRL-uri care își angajează șoferi și oameni de marketing, dar sportivi nu, lucru care nu e în regulă. Dar nu au cadrul legal.

- Așa... 
- Am gândit un cadru legislativ alături de Guvernul României, pe care l-am avut partener, în care să definim ce este eSport?, ce înseamnă eSport?, ce înseamnă jucător de eSport?, ce înseamnă arenă de eSport? Noi nu dorim să luăm bani de la stat, să intrăm într-o competiție cu celelalte federații sportive pentru a lua finanțare de la minister. 

- Dar ce doriți, mai exact?
- Dorim să avem un cadru unde să ne putem desfășura, să plătim niște taxe corecte. Să putem să facem ca acești oameni să aibă o protecție socială și să știe și ei ce fac. eSport, în același timp, este și o industrie. Anul trecut, această industrie de gaming și eSports a fost de peste 260 de milioane de euro, iar la nivel global vorbim de peste 180 de miliarde de euro.

„Premii de zeci de milioane de dolari”

- Am văzut turnee de DOTA jucate cu peste 70.000 de oameni în tribune.
- Și cu premii de peste zeci de milioane de dolari. Revenind, am spus că sunt necesare 3 lucruri. Legislația, care înseamnă cadru, apoi urmează al doilea pas, către Ministerul Muncii pentru a putea defini meseriile.

- Vă întrerup. Spuneți să se poată defini meseria de gamer?
- De gamer, de creator. Tot ce are industria, ca mai apoi să mergi pe zona fiscală, să poți fiscaliza și pe urmă să mergi să formezi. Noi am luat-o un pic înainte și, paralel cu procesul legislativ pe care l-am discutat cu guvernul și care e în momentul de față în Senatul României, am mai făcut două lucruri.

- Ce lucruri? 
- Am mers într-un oraș ca să convingem să se facă un campionat mondial, unde vor veni peste 100 de națiuni, la peste 6-7 jocuri, cu audiență de peste 100 de milioane de spectatori. Această audiență să fie investită în publicitate și marketing. Dacă în orice eveniment sunt bani să ajungi la cifre, aici sunt. Pentru că oamenii sunt prezenți acolo ca să vadă. Ținând cont de acest lucru, am zis că este nevoie și de educație și atunci am mers către Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, împreună cu Federația Internațională și experți ai federației internaționale și cu cei din Elveția STS, ca să construim un master pentru managementul organizațiilor de eSports în care să vorbim de la cum se structurează un club până la cum se manageriază, despre etică, valori și structură.

- Așa... 
- Vom merge la Ministerul Sportului să constituim o Federație de eSports, așa să putem merge și către Ministerul Muncii. Am avut o primă discuție cu domnul ministru Budai pentru cadru, zona de eSports. După trebuie mers în zona de fiscalitate și apoi în zona de educație, să vedem cum formăm aceste meserii. Într-o eră a tehnologiei, în care suntem astăzi, e păcat să ratăm o astfel de oportunitate.

- Aveți vreun prim feedback din partea MTS?
- Am fost săptămâna trecută la audieri, la Comisia Senatului, la Comisia de Tineret și Sport și la Comisia de Telecomunicații, iar înainte de ședința cu cei de la Telecomunicații a venit un aviz favorabil de la Ministerul Sportului pe proiectul legislativ.

- În cât timp vom vedea o Federație de eSports în cadru legal?
- Ține de procesul legislativ. Dacă procesul se finalizează, până la finalul anului, anul viitor cu siguranță, o să avem o Federație. După finalizarea cadrului legislativ lucrurile vor merge repede.

- La ce nivel de popularitate vedeți Federația de eSports? Vor putea exista emisiuni despre temă în viitor, cu dezbateri, meciuri live?
- Având un cadru, vor veni oameni care vor investi. La unele competiții sau la unii colegi care comentează, dacă ne uităm la reach și la viewers, o să vedem că sunt mai mari ca la un meci de Liga 1. E un fapt. Dacă reușim să oferim o perspectivă, vom deveni lideri. Săptămâna aceasta a fost un summit al Federației producătorilor de jocuri, unde s-a discutat de ce să fie sport reglementat ca atare. Păi dacă este o competiție, este o responsabilitate socială? De ce să nu? Nu excludem pe nimeni, nu avem nicio intenție de a lua de la cineva ceva, toată lumea trebuie să fie parte a acestui proces și să fie la aceeași masă. 

Lege și master pentru eSports în România

Adrian Socaciu speră ca lucrurile în Senat să se miște rapid, caz în care România poate ocupa un loc important în Federația Internațională de eSports. „Dacă legea trece toamna asta, România are şansa să devină membră cu drepturi depline a Federaţiei internaţionale de eSport IESF”, mai zis Adrian Socaciu. 

Neom, gazdă pentru eSports

eSports a atras atenția și șeicilor din Arabia Saudită. Arabii sunt gata să investească 13,3 miliarde de dolari și să creeze aproape 40.000 de locuri de muncă în domeniu. Locația e și ea una inedită. 

Totul va fi organizat într-un oraș futurist denumit „Neom”, un proiect uriaș pus la cale de saudiți: un complex lung de 170 de kilometri, ce va avea o suprafață de 26.500 de kilometri pătrați, pentru care șeicii vor scoate din buzunare suma de 500 de miliarde de dolari. 

200 de miliarde de dolarisunt veniturile din industria jocurilor pe calculator în 2022

Într-un club de eSports e la fel de greu ca la un club de fotbal adevărat, dar ușor-ușor și în România se reglementează piața ca în alte țări. A fost un boom în pandemie, când s-a jucat mai mult pe calculator, dacă nu s-a jucat fotbal real, s-a jucat cel virtual. E la fel, doar că se joacă pe console, mai mult de acasă, dar se va dezvolta acest lucru.

- Antonio Ionuț, jucător FIFA la Rapid

Mi-aș dori să se reglementeze eSportul în România. Mi-aș dori ca toate cluburile să facă măcar 50% din ce se întâmplă la Rapid. Să știți că nu-i ușor, pentru noi sunt antrenamente de 7-8 ore minimum pe zi. Îți trebuie și două ore de recreere.

- Antonio Ionuț, jucător FIFA la Rapid

Citește și:

EA Sports a publicat lista cu cei mai buni 23 de jucători din FIFA 23: doar 5 au rating 91!

Uitați de FIFA! Cum se va numi jocul începând cu 2023, după o ruptură istorică

Flash News: cele mai importante reacții și faze video din sport
Citește și:
Târnovanu acuză » De ce ar fi pierdut FCSB la Botoșani
Superliga
Târnovanu acuză » De ce ar fi pierdut FCSB la Botoșani
Kosovo se laudă cu vestea istorică primită de la FIFA: „Ni se întâmplă pentru prima dată!”
Campionate
Kosovo se laudă cu vestea istorică primită de la FIFA: „Ni se întâmplă pentru prima dată!”
Reconstrucție dură » Eșecul cu Olanda bifează o bornă negativă în istoria naționalei de handbal feminin a României
Handbal
Reconstrucție dură » Eșecul cu Olanda bifează o bornă negativă în istoria naționalei de handbal feminin a României

Emil Grădinescu, apeluri cu CNA în scandalul Steaua - FCSB: „Bă, nu se mai poate” » Mesaj radical în platoul GSP: „Steaua joacă cu Recolta Săhăteni!”

Vedeta din România, cu nervii la pământ din cauza lui Neymar: „S-au dus pe lângă mine 10 milioane! Poate am noroc în dragoste... și acolo e dezastru”


Comentarii (1)
Neacsumihaisorin201989
Neacsumihaisorin201989  •  17 Octombrie 2022, 20:08

Bun venit in 2022...unde statu-n fund in fata pc-ului jucand LOL e sport, unde barbat cu par pe piept si barba se considera femeie. Chestii elementare de logica si bun simt care se pare ca nu isi mai au locul, dispar incet incet din societate.

Vezi toate comentariile (1)
Comentează