Articol de GSP - Publicat marti, 28 februarie 2012 00:00 / Actualizat marti, 28 februarie 2012 15:59
Miercuri, 29 februarie, sute de avioane de hîrtie vor decola în cadrul primei etape de calificări în cadrul Campionatului Mondial de Avioane de Hîrtie.
Începînd cu ora 16.00, studenţii bucureşteni se vor transforma în iscusiţi piloţi ai avioanelor de hîrtie, intrînd în cursa pentru finala mondială care va avea loc în perioada 4-5 mai, la Salzburg, Austria, în Hangar 7. Cei care doresc să participe sînt aşteptaţi pentru înscrieri începînd cu ora 14.00, în corpul AN din Universitatea Politehnică din Bucureşti.
Participanţii pot opta pentru una sau toate categoriile de concurs: Distanţa de zbor, Durata de zbor şi Zbor acrobatic, pentru ca în finala mondială, fiecare dintre cele trei categorii vor fi reprezentate de cîte un român.
Juriul va fi format din profesor Stoia Marius Deska (Facultatea de Inginerie Spaţială), un profesor din cadrul Facultăţii de Arhitectură şi Alexandru Nicolau, vice-campion mondial la Paraşutism juniori şi multiplu campion naţional, care va juriza performanţa în zbor.
Ponturi despre cum să construieşti un avion de hîrtie de talie mondială...
... sau măcar unul care nu aterizează forţat după două secunde!
• Centrul de greutate dicteaza directia in care va zbura avionul. Asadar, asigura-te ca acesta este cat mai in fata, impaturind hartia la varf.
• Aripile trebuie sa fie plate si subtiri. Necesitatea unui profil de aripa este inca disputata printre experti, dar majoritatea inclina impotriva. Trebuie evitata orice neregularitate a aripii.
• Impaturind partea din capat a aripilor, poti influenta directia de zbor a avionasului; pentru un efect si mai puternic, adauga eleroane.
• Forma de "Y" a aripilor este decisiva pentru stabilitate. Avioanele care nu au aceasta forma tind sa se roteasca in jurul axului longitudinal si sa se prabuseasca.
• In multe competitii, hartia standard folosita este A4, 80g/m2. Cu toate ca o hartie mai usoara nu intra in discutie, pentru zboruri extreme unii experti prefera o greutate mai mare: detinatorul recordului mondial, Ken Blackburn, considera ca o greutate de 96 g/m2 este perfecta pentru zboruri lungi.
• Este recomandat constructorilor de avioane sa consulte si sa observe foarte atent numeroasele indicatii disponibile pe internet.